راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

جذب سرمایه 34 میلیارد دلاری استارت‌آپ‌های فین‌تک در سال 2019

اخیرا گزارشی منتشر شده مبنی بر این‌که استارت‌آپ‌های فین‌تک، در سال 2019 جذب سرمایه کمتری نسبت به سال 2018 داشته‌اند و دلیل آن نیز تمایل سرمایه‌گذاران جسور به شرکت‌های late stage و تمرکز آن‌ها روی بازارهای در حال توسعه عنوان شده است.

بر اساس گزارش سالانه سی‌بی اینسایس، استارت‌آپ‌های سراسر جهان سال 2019 میلادی را با جذب سرمایه‌ای بالغ بر 33.9 میلیارد دلار، با 1،912 معامله پشت سر گذاشته‌اند که نسبت به رقم 40.8 میلیارد دلاری سال قبل و همراه با 2،049 معامله، روند نزولی به حساب می‌آید.

می‌توانید نسخه کامل این گزارش را در سایت سی‌بی اینسایس مطالعه کنید و در ادامه به برخی از موارد مهم این گزارش اشاره می‌کنیم:

  • تقلای استارت‌آپ‌های early stage برای جذب پول: بر اساس گزارش سی‌بی اینسایس، تامین مالی استارت‌آپ‌های فین‌تک در سری A در سه ماهه چهارم سال 2019، به کمترین میزان خود طی 5 سال اخیر رسیده است. در حالی که سرمایه جذب شده از طرف استارت‌آپ‌های سری B و بالاتر، در حال رکورد زنی بوده‌اند.
سرمایه جذب شده از سوی استارت‌آپ‌های early stage کاهش یافته در صورتی که در سمت استارت‌آپ‌های mid / late stage این میزان افزایش داشته است.
  • بیشترین میزان فعالیت از سوی بازارهای نوظهور و در حال توسعه: آمریکای جنوبی، آفریقا، استرالیا و آسیای جنوب شرقی، همگی در سال گذشته شاهد افزایش جذب سرمایه توسط استارت‌آپ‌های فین‌تک بوده‌اند.
  • پیشی گرفتن آسیا از اروپا در نیمه دوم سال گذشته، چه از نظر تعداد معامله و چه از نظر جذب سرمایه: در سه ماهه سوم سال 2019، شاهد جذب 1.6 میلیارد دلار سرمایه توسط استارت‌آپ‌های اروپایی از قبل 95 معامله بودیم که در مقایسه با سرمایه جذب شده 1.8 میلیارد دلاری آسیایی‌ها در دوره مشابه با 157 معامله، کمتر بوده است. در سه ماهه چهارم نیز همین داستان تکرار شده است. استارت‌آپ‌های اروپایی توانسته‌اند با شرکت در 100 دوره، 1.2 میلیارد دلار به دست بیاورند، در حالی که سرمایه جذب شده از سوی استارت‌آپ‌های آسیایی در دوره مشابه معادل 2.14 میلیارد دلار از طریق 125 معامله بوده است.
  • ظهور 24 تک‌شاخ فین‌تکی جدید در سال 2019: 8 استارت‌آپ فین‌تک جدید از جمله نکست اینشورنس، برایت هلث، فلای‌وایر، های رادیوس، ریپل و فیگر توانسته‌اند در سه ماهه پایانی سال 2019 خود را به وضعیت تک‌شاخ برسانند و 16 استارت‌آپ دیگر نیز توانسته‌اند خود را لیست تک‌شاخ‌های سال آتی بگنجانند.
بازار فین‌تک جهان، از اوایل ماه جاری 67 تک‌شاخ خواهد داشت.
  • بخش اینشورتک، یا استارت‌آپ‌هایی نظیر لیموناد، هیپو، نکست، ویفاکس و برایت هلث که خدمات بیمه‌ای ارائه می‌دهند، سال گذشته شاهد رونق بزرگی بوده‌اند. آن‌ها توانسته‌اند سال گذشته را با جذب 6.2 میلیارد دلار سرمایه پشت سر بگذرانند، که نسبت به سرمایه 3.2 میلیارد دلاری سال 2018، رشد خوبی داشته است.
  • کسب‌وکارهای کوچک و متوسط نیز شاهد ارائه سازوکارها و راه‌کارهایی همچون خدمات صورتحساب، مالیات، حقوق و دستمزد و پرداخت  از سوی استارت‌آپ‌ها بوده‌اند که توانسته‌ تا حدودی حمایت سرمایه‌گذاران جسور را نیز برانگیزد. تنها در ایالات متحده آمریکا، بیش از 140 استارت‌آپ در حال خدمت‌رسانی در این حوزه هستند که سرمایه‌ای 4 میلیارد دلاری نیز جمع کرده‌اند. در بسیاری از بازارهای دیگر نیز شاهد ظهور استارت‌آپ‌هایی از این دست هستیم. به عنوان مثال در هند، اوپن و نی‌یو، در حال راه‌اندازی نئوبانک‌هایی برای کسب‌وکارهای کوچک و متوسط هستند. شرکت‌هایی که سال گذشته را دست پر به اتمام رسانده‌اند.
  • نزدیک به 50 درصد از سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته روی استارت‌آپ‌های فین‌تک در سال 2019، در 83 سرمایه‌گذاری بزرگ متمرکز شده است (سرمایه‌گذاری‌های 100 میلیون دلاری و بالاتر): بر اساس اظهارات این شرکت تحقیقاتی، سال 2019 را می‌توان سال رکورد چنین سرمایه‌گذاری‌هایی در سراسر جهان، به غیر از اروپا برشمرد.
سال 2019 میلادی 83 معامله هنگفت با مجموع سرمایه‌ای بالغ بر 17.2 میلیارد دلار به خود دیده است، که برای تمام جهان، غیر از اروپا، یک رکورد محسوب می‌شود.
  • تامین مالی استارت‌آپ‌های آلمانی، به اوج سالانه خود رسیده است: شرکت در 65 معامله فین‌تکی در سال 2019، استارت‌‌آپ‌های آلمانی را قادر ساخته است تا 1.79 میلیارد دلار سرمایه جذب کنند، که در مقایسه با رقم 757 مییلون دلاری سال 2018 با 56 معامله، رشد چشم‌گیری داشته است. این در حالی است که در سال 2017 نیز شاهد جذب 622 میلیون دلار از قبل 66 معامله در این بازار بوده‌ایم.
  • استارت‌‌آپ‌های مالی جنوب شرقی آسیا نیز با 993 میلیون دلار سرمایه و 124 معامله، بهترین سال خود را پشت سر گذاشته‌اند.
منبع techcrunch
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.