راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در هفتمین جشنواره فناوری اطلاعات دانشگاه صنعتی شریف مطرح شد / استارت‌آپ‌ها برای موفقیت خود چه مسیری را طی کرده‌اند؟

هفتمین جشنواره فناوری اطلاعات دانشگاه صنعتی شریف (ITweekend) با همکاری دانشگاه صنعتی شریف، مرکز نوآوری فناوری اطلاعات و ارتباطات و پارک علم و فناوری این دانشگاه و با حمایت استراتژیک سازمان فناوری اطلاعات، سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور، پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، اول اسفند ماه در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.

هدف از برگزاری این جشنواره، انتقال تجربه بزرگان حوزه فناوری اطلاعات، ارائه دلایل موفقیت و شکست افراد سرشناس در این حوزه، ایجاد انگیزه برای راه‌اندازی کسب‌وکارهای نوین و خلاقانه بود. در این رویداد، فعالان استارت‌آپی از تجربه‌هایشان در مسیر راه‌اندازی استارت‌آپ خود گفتند و راهکارهای حل مساله را پیش روی افرادی قرار دادند که قصد راه‌اندازی کسب‌وکار خود را دارند.

تورج آروان، مدیر نظارت اجرایی محصولات و خدمات نوین ایران کیش، به عنوان اولین سخنران این جشنواره از اهداف این شرکت گفت و محصولات ایران کیش را معرفی کرد. مدیر نظارت اجرایی محصولات و خدمات نوین ایران کیش درباره اینکه صنعت بانکداری در جهان هیجانی ندارد و یک سیستم خسته‌کننده برای مشتری است، توضیح داد: «طبق آخرین آماری که در سال 2013 در انگلستان منتشر شد، 80 درصد سرمایه مردم در بانک است، 70 میلیون نفر پول‌هایشان را در بانک می‌گذارند و در هر سال تنها سه میلیون نفر بانک خود را تغییر می‌دهند. این آمارها نشان می‌دهد که صنعت بانکداری هیجانی ندارد. به این منظور بانکداری باز ارائه شد که توسط آن می‌توان کارهای بانکی را با موبایل و اپلیکیشن پرداخت انجام داد و امکانات متنوعی را در اختیار مشتریان بانک گذاشت. در این راستا ما نیز به حوزه بانکداری باز ورود کردیم.»

تورج آروان، مدیر نظارت اجرایی محصولات و خدمات نوین ایران کیش

در آخر، او با طرح سوالی ادامه داد: «آیا تکنولوژی برای یک شرکت بزرگ که امکاناتی از جمله بهترین برنامه‌نویس‌ها، بازاریابی خوب و غیره را دارد کافی است و موفقیت شما را تضمین می‌کند؟ پاسخ به این سوال خیر است. آنچه که اهمیت دارد، سفر تجربه مشتری است و محصولات موفق را از دیگر محصولات بازار متمایز می‌کند. بدین ترتیب کسب‌وکارهای موفق با در نظر گرفتن دید مشتری، حسی که در او ایجاد می‌کند و نیز نیازی که به آن دارد، محصولات خود را تولید می‌کنند.»

احسان آراسته، مدیر ارشد فنی تیم علی‌بابا سخنران بعدی جشنواره ITweekend بود. او از راه‌اندازی آکادمی علی‌بابا گفت و توضیح داد: «مهاجرت منابع انسانی و از طرف دیگر رشد استارت‌آپ‌های تکنولوژی چالش بزرگی برای شرکت‌ها به وجود آورده و در همین راستا علی‌بابا برای رفع این چالش، آکادمی علی‌بابا را راه‌اندازی کرده تا با گردآوری مجموعه‌های دانشگاهی و جوان‌های دبیرستانی، به آنها آموزش دهد تا بعد از آن وارد بازار کار شوند.»


ایده راه‌اندازی دیجی‌کالا از کجا آمد؟


در ادامه جشنواره ITweekend، کاوه احسانی، معاون عملیات دیجی‌کالا اعلام کرد که این خرده فروشی آنلاین در ۱۰ سال گذشته، سالانه رشدی بیشتر از صددرصد را تجربه کرده و در این خصوص توضیح داد: «ما با راه‌اندازی بخش «بازار» فرصتی را برای فروشندگان ایجاد کردیم که در یک شرایط یکسان با هم رقابت و نیازهای مشتریان ما را برطرف کنند.»

او همچنین گفت که نبود محتوای فارسی برای خرید یک دوربین عکاسی، ایده‌ای را در ذهنمان ایجاد کرد که این خرده‌فروشی آنلاین را راه‌اندازی کنیم تا محتوای فارسی را در اختیار خریداران کالاها قرار دهیم و افراد نظرات خود را درباره هر کالا به اشتراک گذارند.

کاوه احسانی، معاون عملیات دیجی‌کالا

نازنین دانشور، مدیرعامل تخفیفان در سخنرانی خود از مشکلات زنان برای کار در جامعه ایرانی و مستقل نبودن بسیاری از آنها گفت. او بیان کرد: « آمار زنان مستقل در ایران کاهش یافته است. تنها هفت درصد زن کارآفرین در ایران وجود دارد درحالی که نیمی از جمعیت ایران را خانم‌ها تشکیل داده‌اند و این آمار نگران‌کننده است.»

نازنین دانشور، مدیرعامل تخفیفان


در بخش دیگر جشنواره ITweekend، کیوان جامه‌بزرگ، معاون توسعه راهبردی و امور شرکت‌های هلدینگ فناپ در سخنرانی خود به شکست‌ها و موفقیت کسب‌وکارهای مختلف در دنیا اشاره کرد و گفت: «به لحاظ آماری تعداد شکست‌ها در دنیا بسیار بالاتر از تعداد موفقیت‌ها است. اگر هدف مشخصی داشته باشیم و روی آن تمرکز کنیم عوامل و شرایط محیطی نمی‌تواند مانع رسیدن ما به هدفی باشند که تصمیم به انجام آن داریم.»

همچنین به گفته او، اگر تصمیم داریم که کسب‌وکاری را راه‌اندازی کنیم، صرفا نباید در نظر بگیریم که کسب‌وکارهای موفق جهانی مانند گوگل چه کرده‌اند و ما همان کار را انجام دهیم؛ بلکه باید شرایط خودمان را بسنجیم، راه‌های شکست را بشناسیم و از آنها اجتناب کنیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.