راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تخفیفان با نت‌برگ ادغام شد / بنیان‌گذاران ایران‌تلنت و تخفیفان، از برنامه‌های جدید این استارت‌آپ‌ها می‌گویند

رویداد یلدا سامیت 98 برگزار شد. در این رویداد، نازنین دانشور، بنیانگذار تخفیفان و آسیه حاتمی، بنیانگذار ایران‌تلنت حضور داشتند و در پنلی درباره استارت‌آپ خود و چالش‌های موجود در کسب‌وکارشان گفتند. اکبر هاشمی، بنیانگذار شنبه نیز مدیریت این پنل را برعهده داشت.

در ابتدای این پنل، حاتمی از توسعه ایران‌تلنت گفت و اینکه این کسب‌وکار به ایران‌سلری (حقوق و دستمزد) و ایران‌کوچ نیز توسعه یافته است. طبق گفته او، این پلتفرم حدود 17 سال است فعالیت دارد و حاتمی از حدود دو سال پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه این پلتفرم را راه‌اندازی کرده و حالا ایران‌کوچ واسطه کسب‌وکارها و دانشگاه‌ها است.

بنیانگذار ایران تلنت درباره این کسب‌وکار گفت: «در ابتدای راه‌اندازی این پلتفرم، ایران‌تلنت فقط در زمینه کاریابی آنلاین فعالیت می‌کرد و الان به یک سایت کاریابی بزرگ برای استخدام متخصصین و مدیران برای موقعیت‌های شغلی خاص شرکت‌های ایرانی و خارجی تبدیل شده است.»

حاتمی از دلیل علاقه‌مندی خود به این حوزه گفت: «من به حوزه‌هایی که در آن خلأ وجود دارد و ناشناخته‌ها مشتاق هستم. ورود من به ایران‌تلنت خیلی اتفاقی بود. من این استارت‌آپ را پس از شکست شغل قبلی و با توجه به تجربه‌هایی که از آن داشتم و با این امید که بزرگتر شود، راه‌اندازی کردم. یکی از عواملی که به من در این مسیر کمک کرده تلاش بود.»

هاشمی از ادغام تخفیفان با نت‌برگ پرسید که دانشور در این باره اظهار کرد: «رسماً 48 ساعت پیش (25 آذر 98) با نت‌برگ ادغام شدیم. ادغام شجاعت می‌خواهد. ما بحث کارهای اجرایی و مدیریت تغییر را از چند ماه پیش شروع کردیم. چالش بزرگی بود و هنوز هم در حال شناسایی ماهیت نت‌برگ هستیم؛ علی‌رغم اینکه شاید به نظر برسد نت‌برگ و تخفیفان پلتفرم‌هایی مشابه هستند، اما تفاوت‌های زیادی دارند.»

دانشور افزود: «با توجه به آمار خریدهای انجام شده برای بررسی کاربران مشترک، از سال 98 ما 9 درصد coverage داشتیم که این خبر خوبی است و پتانسیل ادغام را بالا می‌برد. البته در کنار این پتانسیل، برای اجرایی کردن ادغام، مسیر اجرایی دشواری داریم و بحث و مسائل منابع انسانی از جمله تیم‌ها، موقعیت‌های شغلی، زیرساخت‌ها، مسیر پیشبرد و حفظ این دو برند و غیره، وجود دارد و هدف اصلی ما حفظ این دو برند است. زیرا هرچه پیش می‌رویم، متوجه می‌شویم که ایران‌تلنت و نت‌برگ تفاوت‌های زیادی دارد، از تیم‌ها گرفته تا مشتریان، پذیرندگان و استراتژی‌هایشان. ما در بازار به صورت دو سازمان جداگانه، ادامه مسیر خواهیم داد. تمام تلاش ما این است که نت‌برگ پس از ادغام حفظ شود.»

در ادامه حاتمی آمارهایی از ایران‌تلنت ارائه داد: «ما یک پایگاه داده یک میلیون نفره داریم. مرجع‌هایی که فعالیت خاص دارند در ایران‌تلنت نیروهای مورد نظر خود را پیدا می‌کنند. این سایت معتبر مورد اعتماد بیش از 8 هزار شرکت است و 12 هزار نفر سالانه توسط این استارت‌آپ در شرکت‌ها از طریق آگهی و جست‌وجو توسط کارفرما در سایت جذب می‌شوند.»

آسیه حاتمی، بنیانگذار ایران‌تلنت

به گفته حاتمی، 70 درصد شغل‌های ایران‌تلنت، موقعیت‌های میانی و ارشد سازمان‌ها است که شرکت‌ها به دنبال جذب این نیروها هستند. او افزود: «مجموعه ایران‌تلنت اندازه بزرگی ندارد و تعداد افراد این پلتفرم 80 نفر است که در سه محصول ایران‌تلنت و دو مجموعه دیگر برای مرجع حقوق و دستمزد ایران فعالیت دارند. ایران سلری حدود شش سال گذشته به عنوان مرجع حقوق و دستمزد ایران منتشر می‌شد و از ابتدای سال 97 به عنوان سایت iransalary.com شروع به فعالیت کرد.»

به گفته بنیان‌گذار ایران تلنت، یکی از خلاهایی که در کشورمان وجود دارد، دیتا است. او گفت: «یکی از چالش‌های شرکت‌ها نبود اطلاعات است. پیش از این شرکت‌هایی که قصد داشتند از ایران تلنت نیرو جذب کنند، نمی‌دانستند افراد را با چه میزان حقوقی جذب و نگه دارند. سعی کردیم شفاف‌سازی کنیم که البته در این راستا مقاومت‌هایی از سمت کارفرما و شاغلین وجود دارد.»

در ادامه این پنل، بنیان‌گذار تخفیفان گفت که اهمیت دیتا از سال‌های پیش برای این سازمان شناسایی شده و تصمیمات بر اساس آن و BI صورت می‌گرفته است. طبق گفته او در حوزه تجارت الکترونیک، حدود 30 تا 40 درصد درآمد غول‌های بزرگ چینی از فروش دیتاست

.

دانشور توضیح داد: «این شرکت‌ها رفتار مشتریان و شرکای تجاری را روی پلتفرم خود تحلیل و سعی می‌کنند در قالب سرویس مارکتینگ به مشتریان دیگر بفروشند یا تبلیغات هدفدار انجام دهند. شرکت‌های ایرانی در این حوزه نیز اهمیت این موضوع را جدی گرفتند و تیم‌های مختلفی را در حوزه یادگیری ماشین، هوش مصنوعی و اطلاعات گماشتند و از نظر من آینده دنیا در همین مسیر و بر اساس رفتار پلتفرم، مشتریان و غیره ساخته می‌شود.»

نازنین دانشور، بنیانگذار تخفیفان

هاشمی از کاربرد هوش مصنوعی و یادگیری ماشین در ایران‌تلنت پرسید و حاتمی پاسخ داد: «هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی کمک کرده که بهره‌ورتر باشیم، درست‌تر فکر کنیم و تصمیم بگیریم. لازم به ذکر است ما به طور خاص در ایران سلری بیشتر از این فناوری‌ها استفاده می‌کنیم و بخش بزرگی از الگوریتم‌ها در آنجا به این منظور استفاده می‌شود که افراد اطلاعات دهند نه صرفاً شرکت‌ها و بتوانیم مشخص کنیم که پرداختی هر موقعیت شغلی و شرکت‌ها چه میزان است.»

دانشور از هدف اصلی که در ادغام با نت‌برگ وجود داشت گفت: «هدف اصلی این ادغام، زنجیره ارزشی بود که در نظر داشتیم برای کسب‌وکارها بسازیم. ما در این اکوسیستم یکی از شرکت‌هایی بودیم که رقابت بزرگی را پشت سر گذاشتیم. ما سه سال برای این ادغام مذاکره کردیم با این هدف که به آینده بزرگتر می‌خواهیم نگاه کنیم که دو بعد دارد؛ ارائه سرویس‌های بیشتر به پذیرندگان و شرکای تجاری، شناسایی نیازهایشان و حضور در آینده این کسب‌وکارها و بعد دیگر گسترش خدمات ارائه به مشتری.»

او درباره کاربرد هوش مصنوعی و یادگیری ماشین در تخفیفان توضیح داد: «رفتار و شخصی سازی از المان‌های مهم کار با مشتریان است، جنس مشتریانی که به این پلتفرم مراجعه می‌کنند متفاوت است؛ زیرا سرویس‌های مختلفی ارائه می‌دهیم که نیازهای افراد متفاوت است. الگوریتمی که نیاز مشتری را شخصی‌سازی می‌کند اهمیت زیادی دارد. در تخفیفان تیمی این مسئولیت را بر عهده دارد و ما سعی می‌کنیم تا مشتریان خود و نت‌برگ و نیازهایشان را بهتر بشناسیم و از این عامل استفاده کنیم تا به شرکای تجاری سرویس‌های بهتری ارائه دهیم تا هدفمندتر اعلان‌ها را در این پلتفرم انجام دهند.»

هاشمی از دانشور درخصوص علت طولانی شدن فرآیند پرسید و بنیان‌گذار تخفیفان در پاسخ گفت: «عوامل پیچیده از جمله fundraising، مذاکرات، جمع بندی افراد، valuation، انتظارات افراد، مسائل حقوقی، انتظارات سهامداران و حاکمیت شرکت‌ها در طولانی شدن فرآیندها نقش دارند. البته ما از تابستان بحث execution را آغاز کردیم و دو روز پیش با نت برگ ادغام شدیم و از نظر من فرآیند سریعی در ادغام داشتیم. در این ادغام هر هفته 10 ساعت از ساعت کاری من کاسته شد.»

حاتمی عنوان کرد که با وجود اینکه قطعی اینترنت روزهای سختی را برای ایران تلنت ایجاد کرد، اما امسال برخلاف پارسال که روزهای سختی را می‌گذراندیم، روزهای خوبی را در ایران تلنت داریم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.