راه پرداخت؛ پرمخاطب‌ترین رسانه فین‌تک ایران

سوابق عملکرد کسب‌وکارهای الکترونیکی دارای نماد اعتماد منتشر می‌شود

0

به منظور حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان در فضای مجازی و نیز کسب‌وکارهای پیشرو با عملکرد قوی در حوزه تعامل با مصرف‌کنندگان، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی تفاهم‌نامه‌ای سه جانبه با سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان امضا خواهد کرد.

به گزارش روابط عمومی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، نظر به اینکه انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان، با استناد به بند ۱ ماده ۱۲ قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان مصوب سال ۱۳۸۸ مجلس شورای اسلامی و بند ۱۰ ماده ۷ اساسنامه انجمن ملی حمایت از حقوق از مصرف‌کنندگان مصوب سال ۱۳۹۳ وزیر صنعت، معدن و تجارت، آگاه‌سازی مصرف‌کنندگان از طریق ابزارهای مختلف و انتشار اطلاعات مورد نیاز مصرف‌کنندگان را برای تهیه کالا و خدمات مورد نیاز از حدود وظایف و اختیارات خود دانسته، همکاری خود را در حوزه انتشار اطلاعات سوابق عملکرد با این مرکز طی نامه اعلام کرده است.

همچنین طی برگزاری جلسات مشترک با سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، مقرر شد مرکز با همکاری این سازمان، سازوکاری را برای فرآیند رسیدگی به شکایات در خصوص کسب‌وکارهای الکترونیکی طراحی و پیاده‌سازی کند.


ببینید: چه خلاهای قانونی برای کسب‌وکارهای فعال در حوزه فناوری وجود دارد؟ / فهم قانون و مفاهیم حقوقی، پاشنه آشیل کسب‌وکارهای فناوری‌محور


از همین رو، انتشار عمومی اطلاعات سوابق عملکرد کسب‌وکارها در حوزه پاسخگویی به شکایات در پروفایل اینماد نیز با هدف حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان در فضای مجازی و ایجاد شفافیت در تعامل کسب‌وکارها با مصرف‌کنندگان آغاز شده است.

لازم به ذکر است اجرای این طرح در سه گام اصلی رخ داده که در گام نخست، شاخص‌های پاسخگویی به شکایات تعیین و اعلام عمومی شد. در گام دوم، اطلاعات این شاخص‌ها ارزیابی و در کارتابل کسب‌وکارها برای اطلاع و ایجاد آمادگی در بهبود عملکرد پاسخگویی ارائه شد و در نهایت در گام سوم، با انتشار اطلاعیه در خصوص انتشار عمومی اطلاعات سوابق عملکرد کسب‌وکارها در حوزه پاسخگویی به شکایات، به کسب‌وکارها فرصت داده شد تا با اطلاع از وضعیت خود در حوزه شاخص‌های مذکور نسبت به بهبود آنها اقدام کنند.

در حقیقت، انتشار عمومی این سوابق می‌تواند عامل موثری در تصمیم‌گیری مصرف کننده در خصوص انجام معامله با کسب‌وکار مذکور، با در نظر گرفتن میزان ریسک معامله با او باشد. همچنین کسب‌وکارها با آگاهی از تأثیر نمایش عمومی سوابق عملکردشان بر مصرف‌کنندگان، نسبت به بهبود پاسخگویی، ارتقاء عملکرد و کسب حداکثر رضایت مصرف‌کنندگان ترغیب خواهند شد. لذا این امر موجب ایجاد یک مکانیزم خود کنترلی و افزایش رقابت در راستای مشتری‌مداری خواهد شد.

به علاوه، نمایش سوابق عملکرد کسب‌وکارها می‌تواند یکی از راه‌های تمایز بخشیدن کسب‌وکارهای متعهد و قوی در مقایسه با کسب‌وکارهای ضعیف باشد. بدیهی است کسب‌وکارهایی که هم اکنون عملکرد خوبی در راستای جلب رضایت مشتریان دارند، پس از نمایش سوابق عملکردشان در شناسنامه اینماد نیز، از دید مصرف‌کنندگان جایگاه خوبی خواهند داشت.

لازم به ذکر است از زمان اجرای گام سوم این طرح یعنی انتشار اطلاعیه در خصوص اعلام عمومی اطلاعات سوابق عملکرد کسب‌وکارها، بهبود چشمگیری در نحوه پاسخگویی کسب‌وکارها در قبال شکایات دریافتی مشاهده شده است.

با در نظر گرفتن رشد ۳۰ درصدی تعداد کسب‌وکارها در سال جاری و به تبع آن افزایش نزدیک به ۸۰ درصدی در تعداد شکایات ثبت شده در نماد اعتماد الکترونیکی در سال جاری، پاسخگویی کسب‌‍وکارها به شکایات دریافتی نسبت به گذشته رشدی حدود ۶۰ درصدی داشته است.

در حقیقت حتی با افزایش تعداد شکایات، پاسخگویی کسب‌وکارها به شکایات دریافتی رشد قابل توجهی داشته است و این مساله حاکی از آن است که طرح انتشار اطلاعات سوابق عملکرد کسب‌وکارها می‌تواند در بهبود تعامل کسب‌وکارها با مصرف کنندگان، ایجاد تمایز در کسب‌وکارهای قوی و نیز حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان مؤثر واقع شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.