راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سکوی پرداخت بدون کارت شرکت یاس، نیازهای پرداخت پذیرندگان را شخصی‌سازی می‌کند

شرکت مهندسی سیستم یاس ارغوانی در سال 98 توانست به جمع 83 پرداخت‌یاری که با اخذ مجوز از بانک مرکزی فعالیت می‌کنند اضافه شود. این شرکت پس از آن سکوی پرداخت بدون کارت خود را در همایش فناوری اطلاعات بانک ملت در مشهد راه‌اندازی کرد و این راهکار توسط محمد بیگدلی، مدیرعامل بانک ملت رونمایی شد. این سکو سه روش پرداخت با کیف پول، کارت و برداشت مستقیم را برای پذیرنده فراهم آورده و کسب مجوز پرداخت‌یاری در راستای تأمین امکان پرداخت با استفاده کارت بوده است.



نیما فیض گستر، معاون توسعه و نوآوری شرکت مهندسی سیستم یاس ارغوانی اعتقاد دارد تجربه بیش از 10 ساله این شرکت در حوزه پشتیبانی خدمات الکترونیکی پرداخت باعث شده علاوه بر اشراف به نیازهای پذیرندگان، خواسته‌های آنها را در حوزه پرداخت شخصی‌سازی کنند و با استفاده از سکوی پرداخت خدمت پرداختی که مد نظر پذینرده‌هاست به صورت خاص و منحصربه‌فرد ارائه دهند.

فیض گستر در پاسخ به این سؤال که چرا شرکت مهندسی سیستم یاس ارغوانی اقدام به دریافت مجوز پرداخت‌یاری کرد، گفت: «پرداخت‌یاری در زیست بوم پرداخت الکترونیکی کشور، مجوز صرفی است که به اعتقاد من به خودی خود ارزشی ندارد. آنچه برای ما اهمیت داشت و به همین دلیل مجوز پرداخت‌یاری را دریافت کردیم، این بود که شرکت مهندسی سیستم یاس ارغوانی بیش از یک دهه است که در بخش پشتیبانی خدمات الکترونیکی فعالیت می‌کند و در این حوزه تجربه دارد. ما شبکه دو هزار نفره در سراسر کشور داریم که برای پذیرندگان پایانه فروش، دستگاه‌های کیوسک و ATM فعالیت می‌کند؛ به‌واسطه این موضوع ارتباط تنگاتنگی با پذیرندگان گوناگون در سراسر کشور و دارندگان دستگاه کارتخوان داریم. با توجه به این تجربیات، نسبت به نیازمندی‌ها و خواسته‌های پذیرندگان کشور در حوزه پرداخت الکترونیکی دانشی مطلوب داریم.»

او به تجربه مهندسی سیستم یاس ارغوانی در راستای شخصی‌سازی خدمات پرداخت برای پذیرنده‌ها اشاره کرد و گفت: «از سال‌های گذشته روی محصولی تمرکز کردیم که چند ویژگی اصلی داشته باشد. نخستین مورد این بود که خدمات را شخصی‌سازی شده ارائه دهیم، چراکه همه کسب‌وکارها از خدمات ثابت استفاده می‌کنند و این رویکرد مناسبی نیست. طیف واحدهای صنفی خیلی وسیع است؛ پس اینکه سرویس واحد به همه این طیف‌ها بدهیم، ضعفی بوده که در این سال‌ها به آن رسیده‌ایم. مساله دیگر هزینه خدمات در حوزه کارتخوان بود. مبلغی که باید بابت دستگاه کارتخوان، رول کاغذ، شبکه، سرور و سوئیچ پرداخت شود باعث شده هزینه تمام شده تراکنش روی پایانه فروش به شدت بالا برود. با افزایش قیمت ارز در سال‌های اخیر هم حدود 65 درصد واحدهای صنفی به نسبت کارکرد خود توجیهی برای استفاده از دستگاه کارتخوان ندارند، چراکه هزینه‌ای که برای تخصیص تجهیزات آنها پرداخت می‌شود، بسیار بیشتر از درآمدی است که از همکاری با آنها عاید شرکت‌های فعال در حوزه بانکی و پرداخت می‌شود.»


تأمین بخشی از سرویس‌های سکوی پرداخت یاس با مجوز پرداخت‌یاری


او تصریح کرد: «با توجه به مواردی که به آن اشاره کردم خواست ما این بود که سرویس کم‌هزینه‌تر و با هزینه تراکنش کمتری ایجاد کنیم. بحث سوم این بود که موبایل ترند اول در حوزه پرداخت و در عین حال کم هزینه، در دسترس و در لبه تکنولوژی است. ما با همین اهداف، محصولی را ایجاد کردیم به نامه سکوی پرداخت بدون کارت شرکت یاس که برای پیاده‌سازی بخشی از سرویس‌های آن مجوز پرداخت‌یاری را گرفتیم. خیلی از شرکت‌ها اول مجوز پرداخت‌یاری گرفتند و بعد روی این فکر کردند که باید با آن چه کاری انجام دهند، خیلی‌های دیگر هم به این امید این مجوز را گرفته‌اند که ارزش آن در سال‌های آینده افزایش پیدا کند. اما ما روی نیاز بازار و بر اساس شاخص‌های اصلی که توضیح دادم محصول سکوی پرداخت بدون کارت را توسعه دادیم. درحقیقت برای اینکه این محصول را وارد بازار کنیم و برای تأمین بخشی از سرویس‌های آن نیاز به دریافت مجوز پرداخت‌یاری داشتیم.»

او سه روش پرداختی را برای سکوی پرداخت بدون کارت تشریح کرد و گفت: «این سرویس، امکان پرداخت را برای پذیرنده در هر محلی به صورت حضوری و غیرحضوری فراهم می‌کند. در این دستگاه امکان پرداخت با سه روش فراهم شده است؛ پرداخت با کارت، نخستین مورد آن است که برای انجام آن به مجوز پرداخت‌یاری نیاز داشتیم. در این راهکار، مشتری بدون استفاده از فیزیک کارت، هزینه را به پذیرنده پرداخت می‌کند. روش دیگر پرداخت از طریق کیف پول و دیگری برداشت مستقیم است. این سه امکان باعث می‌شود، خریداران بتوانند در محل پذیرنده، با انتخاب روش دلخواه، مبلغ را واریز کنند.»

معاون توسعه و نوآوری مهندسی سیستم یاس ارغوانی تصریح کرد: «ویژگی اصلی این سرویس این است که نیاز به اپلیکیشن خاصی ندارد. البته اپلیکیشن مزایای خاص خود را دارد اما موقعیت فعلی کشور که در نسخه IOS مشکل داریم و مسائل و محدودیت‌های مربوط به نصب اپلیکیشن، باعث شد ما این سرویس را بدون اپلیکیشن راه‌اندازی کنیم. علاوه بر کاربر، پذیرنده هم لازم نیست اپلیکیشن خاصی را نصب کند. پذیرنده می‌تواند در پنل ما به صورت آنلاین و پوش نوتیفیکیشن، واریزی‌های موفق و ناموفق خود را کنترل کند. به اعتقاد من این مزیت اصلی سکو است که بدون نیاز به اپلیکیشن طراحی شده است.»

فیض گستر درباره امکان پرداخت به شیوه برداشت مستفیم گفت: «این امکان از طریق API فراهم شده و همان سرویس دایرکت دبیت یا برداشت مسقیم است. در این سرویس، پرداخت‌کننده می‌تواند از حساب خود پرداخت را انجام دهد. البته انجام این کار منوط به این است که کاربر، سرویس را در بانک فعال کرده و نام کاربری و رمز عبور را داشته باشد.»


مزایای شخصی‌سازی در پرداخت


به گفته معاون توسعه و نوآوری مهندسی سیستم یاس ارغوانی با توجه به مساله شخصی‌سازی که در این سرویس آن را مد نظر قرار داده‌ایم، شیوه‌های پرداخت در گروه‌های گوناگون صنفی ارزش‌گذاری می‌شود. گروه‌های صنفی، استانی و شهری هر کدام یکی از این روش‌ها که برای آنها ارزشمندتر است، انتخاب می‌کنند. سعی ما این است که روشی را به مخاطب ارائه دهیم که بیشترین ارزش را برای او داشته باشد.

او در توضیح استفاده از کیوآرکد هم اینطور توضیح داد: «این کیوآرکد، خریدار را به سکوی پرداخت ما منتقل می‌کند. آدرس به صورت خاص برای پذیرنده خاص تعریف می‌شود، مبلغ وارد و خریدار انتخاب می‌کند که کدام یکی از این سه روش را برای پرداخت انتخاب کند. اگر آدرس خاص پذیرنده ذخیره شده باشد نیازی به اسکن کیوآرکد در هر مرتبه پرداخت نیست. از سوی دیگر، از آنجایی که در این سرویس، به هیچ دستگاه سخت‌افزاری نیاز نیست، دامنه پذیرش آن سیار است. پیک‌های موتوری، مغازه‌ها و مشاغل خانگی و غیررسمی، صندوق‌های خانگی و … می‌توانند از این سرویس استفاده کنند. پرداخت‌کننده هم تنها به یک گوشی نیاز دارد. حتی الزامی به دوربین گوشی هم ندارد، آدرس سکوی مورد نظر باید به خریدار برسد و این آدرس حتی به صورت پیامک هم قابل انتقال است.»

ما محصول را وارد بازار کرده‌ایم و هدف ما این است که در دور اول 500 هزار نقطه پذیرش در کشور را به این سرویس جدید شرکت یاس مجهز کنیم. فیض گستر با بیان این مطلب گفت: «از آنجایی که سکوی پرداخت به ازای هر پذیرنده تعریف می‌شود این امکان را به ما می‌دهد که به ازای هر پذیرنده و نیازهای او این سرویس را کاملاً شخصی‌سازی کنیم. کاری که در دستگاه کارتخوان یا اپلیکیشن به سختی انجام می‌شود. ما با دو دسته از مشتریان همکاری می‌کنیم؛ دسته اول کسانی هستند که به صورت عمومی سکو را در اختیار آنها قرار داده‌ایم و دسته دوم سازمان‌های بزرگی هستند که نیازهای پرداختی آنها را به صوت شخصی‌سازی در کمترین زمان و با تکیه بر این سه روش برطرف می‌کنیم.»

او در پاسخ به این سؤال که همکاری مهندسی سیستم یاس ارغوانی و بانک ملت کمکی به توسعه فعالیت‌های این شرکت می‌کند و یا مانع آن است، گفت: «با توجه به تجربه 10 ساله‌ای که در شرکت یاس با پذیرنده‌ها داشتیم باید به این موضوع اشاره کنم که برند بانک ملت، اطمینان و آرامشی را برای پذیرنده‌ها ایجاد می‌کند و آنها ترجیح می‌دهند وقتی بحث انتقال وجه و خرید مطرح است به سراغ نهادهایی بروند که اطمینان بیشتری نسبت به آنها دارند. ما در سایر روش‌های پرداخت هم این موضوع را تجربه کرده‌ایم. به اعتقاد من این یکی از بزرگترین مزایای ما در این حوزه است.»

او ادامه داد: «سال‌ها یک پذیرنده با کارتخوان ما کار کرده و به فرآیند آن آشناست، وقتی ما راهکار جدیدی را به او ارائه می‌دهیم، برای او مقبول‌تر است. در بحث فرهنگسازی و ایجاد اعتماد در عام مردم، وجود برند بانک ملت می‌تواند خیلی راهگشا باشد و می‌تواند مسیری برای سایر شرکت‌ها و استارت‌آپ‌ها باز کند؛ مانند اتفاقی که برای دستگاه‌های کارتخوان رخ داد، یعنی در ابتدا بانک‌ها وارد این حوزه شدند و با جلب اعتماد آنها، سایر شرکت‌ها هم به این حوزه آمدند.»

معاون توسعه و نوآوری مهندسی سیستم یاس ارغوانی تصریح کرد: «این روش جدید است؛ پس اول از همه باید اعتماد و آرامش در پذیرنده ایجاد شود. در این راستا برند بانک ملت و اینکه ما بیش از 10 سال است پشتیبان پذیرنده‌هایمان هستیم باعث شده راحت‌تر بتوانیم اعتماد آنها را جلب کنیم.»



او در پایان به موضوع تحول دیجیتال و مساله کارمزد در کشور اشاره کرد و گفت: «این روش‌ها نوعی فرآیندهای مالی دیجیتال در حوزه کاربر است. بر اساس مدل شرکت مشاوران بوستون برای بلوغ دیجیتال، به جای اینکه صبر کنیم تمام فرآیندها دیجیتال شود، می‌توانیم شروع کنیم و فرآیندهای اصلی (لایت‌هوس‌ها) را دیجیتال و تجربه کاربری را در افراد ایجاد کنیم. به اعتقاد من این نوع خدمات در این سطح می‌تواند مقدمه خوبی برای این موضوع باشد.

بحث دیگر کارمزد است که ما هرچقدر از روش‌های نوآورانه بخواهیم استفاده کنیم تا موقعی که بحث نظام کارمزدی اصلاح نشود این نوع روش‌ها خیلی نمی‌تواند موفق باشد. بیش از هشتاد شرکت مجوز پرداخت‌یاری دارند اما برخی از آنها هنوز نتوانسته‌اند درآمد پایدار داشته باشند. دلیل اصلی هم همان نظام کارمزدی است که باعث شده جریان درآمدی پایداری برای این شرکت‌ها ایجاد نشود. باید تلاش کنیم بحث کارمزد را یک بار برای همیشه حل کنیم تا روش‌های نوآورانه هم در بازار ایجاد شوند وگرنه psp ها با روش‌های سنتی موفق‌تر خواهند بود.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.