راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بانک‌ها برای قطعی عابربانک‌ها جریمه می‌شوند.

قطعی شبکه‌های بانکی یکی از مشکلاتی است که در صورت بروز نارضایتی مردم را به همراه خواهد داشت. یکی از خوانندگان خبر آنلاین در مورد قطعی عابربانک‌ها و کارتخوان‌ها می‌گوید:

“انتقاد من از قطع شدن و عدم سرویس دهی خدمات بانک به کارتهای عابربانک در دستگاه‌های خودپرداز ویا پایانه‌های فروشگاهی است که متاسفانه قابلیت اطمینان نداشته و بدون اطلاع قبلی افراد را در تنگنای بدی قرار می‌دهد. این اتفاق بارها و اغلب در روز پنجشنبه مشاهده شده است اما به‌نظر من نه سیستم پاسخگویی مناسبی برای آن پیش بینی شده است و نه راه حلی که بتوان از تکرار مجددآن جلوگیری نمود. امیدوارم که مدیریت بانک فکری به حال مشتریان کرده و خود را جای آنها بگذارد تا بفهمد که اگر سیستم کارتخوان بانک قطع شد و مشتری لنگ یک ریال پول باشد چه باید بکند؟ آیا کسی هست که واقعا پاسخگو باشد؟ بنظر مدیریت بانک آیا مشتری این حق را ندارد که از پولی که در بانک شما قرارداده هر وقت و زمان که بخواهد استفاده کند؟”

این درحالی است که مشاور مدیرعامل طرح شاپرک تاکید دارد: توسعه بانکداری الکترونیک در چند حلقه قراراست اجرایی شود که طرح شاپرک اولین طرح بوده و پس از آن ارتقای سیستم، امنیت سیستم و تسهیل در پرداخت در قالب طرح‌هایی که برنامه ریزی شده اجرایی خواهند شد.

به گفته یوسف کاووسی، قطع شدن سیستم عابربانک‌ها به چند دسته تقسیم می شود. درابتدا بحث زیرساخت‌هاست که اگر خط مخابرات قطع شود قطعا سیستم عابربانک‌ها هم دچار مشکل می شوند.

وی ادامه داد: مرحله دوم خود بانک‌ها هستند که شبکه آنها ار طریق یک سوئیچ مرکزی به بانک مرکزی وصل می‌شود که اگر به هر نحوی این سوئیچ قطع شود عابربانک ها هم فعال نخواهند بود. بنابراین وقتی مشاهده می شود که عابر یک بانک فعال نیست اما بانک دیگر فعال است نشان می دهد که این سوئیچ مشکل دارد و ربطی به بانک مرکزی ندارد.

مشاور مدیرعامل طرح شاپرک بانک مرکزی افزود: مرحله آخر ممکن است اشتباه از بانک مرکزی باشد که این مساله بر می‌گردد به مغایرت‌ها یعنی فردی کارت می‌کشد اما پول به هر دلیلی به جساب شخص مقابل واریز نمی‌شود و به جساب خود شخص هم بر نمی‌گردد. در اینجاست که باید این مغایرت را در بانک مرکزی جستجو کرد.

وی متذکرشد:با این وجود در بانک مرکزی واحد نظارتی وجود دارد که در صورت مشاهده قطع عابربانک‌ها قطعا با نظارت بانک مذکور را جریمه می کند.

به گفته کاووسی تمام بانک‌ها بابت این اشکالات جریمه می‌شوند و همین امر باعث می‌شود خود بانک‌ها به دنبال ارتقای سیستم‌های خود باشند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.