راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

معرفی سه رویکرد برای مدرنیزاسیون سیستم‌های مرکزی بیمه / کدام رویکرد برای شما مناسب است؟

وابستگی صنعت بیمه به فناوری دیجیتال برای توسعه محصول، بررسی ادعاهای خسارت و مهم‌تر از هر چیز ایجاد تجربه‌های رضایت‌بخش برای مشتری‌ها هر روز بیشتر می‌شود. فناوری اطلاعات در دنیای امروزی به عنصری جدایی‌ناپذیر در تولید تبدیل شده و رشد صنعت اینشورتک تا حدی به شرکت‌ها نشان داده که فناوری‌های دیجیتال پیشرفته چه قابلیت‌های شگفت‌انگیزی دارند. بنابرین باید تغییراتی بنیادین در قابلیت‌های فناوری اطلاعات شرکت‌ها ایجاد شود.

دیجیتالی شدن صنعت بیمه سرعت بیشتری گرفته و فناوری اطلاعات هر روز بخش بزرگ‌تری از زنجیره ارزش این صنعت را در اختیار می‌گیرد. بنابراین تمرکز روی فرانت‌اند کافی نیست. برای اینکه بتوان تمام مزایای فناوری اطلاعات را به دست آورد، باید به صورت بی‌درنگ به داده‌ها دسترسی داشت و قابلیت‌های سیستم‌های مرکزی را به صورت چابک توسعه داد. اکثر شرکت‌های بیمه برای رسیدن به این اهداف باید زیرساخت فناوری اطلاعات خود را از ابتدا بازسازی کنند و تحولی در مدل کسب‌وکار فعلی خود به وجود آورند. در این راستا، این شرکت‌ها سه گزینه دارند: مدرن‌سازی پلتفرم‌های قدیمی، ساخت پلتفرم اختصاصی یا خرید نرم‌افزارهای استاندارد. هر یک از این راهکارها، مزیت‌ها و معایب خود را دارد و گزینه مناسب باید با تحلیل سود و هزینه انتخاب شود تا بتوان پتانسیل واقعی فناوری اطلاعات را عملی کرد و از آن سود برد.

در همین راستا شرکت مکنزی در گزارش جدیدش به سه رویکرد برای مدرنیزاسیون سیستم‌های مرکزی اشاره و توصیه می‌کند که برای پیدا کردن بهترین روکیرد ایجاد تحول یکپارچه در سیستم‌های فناوری اطلاعات و کل کسب‌وکار، باید به قابلیت‌های درون سازمان و روندهای بیرون سازمان توجه داشت. به گزارش مکنزی این سه رویکرد شامل مدرنیزاسیون پلتفرم‌های قدیمی، ایجاد سیستم جدید اختصاصی و خرید بسته‌های نرم‌افزاری استاندارد می‌شود.

این گزارش برای اولین بار در در راه پرداخت به فارسی ترجمه و بازطراحی شده و با حمایت شرکت داتین منتشر شده و در اختیار مخاطبان قرار گرفته است که می‌توانید آن را دانلود و مطالعه کنید.

گزارش «مدرنیزاسیون فناوری اطلاعات در صنعت بیمه» برای اولین بار توسط «مکنزی» منتشر شده است. راه پرداخت این گزارش را به فارسی ترجمه و بازطراحی کرده است و با حمایت شرکت داتین منتشر شده و در اختیار مخاطبان قرار گرفته است.


ارزش به‌دست‌آمده


مدرنیزاسیون سیستم‌های مرکزی فناوری اطلاعات و متحول کردن مدل کسب‌وکار شرکت‌های بیمه می‌تواند در کسب سه نوع ارزش به آن‌ها کمک کند.

سیستم‌های مرکزی جدید می‌توانند هزینه‌های کل را کاهش دهند
  • افزایش کل بیمه‌های صادر شده و کاهش ریزش مشتری‌ها. فناوری دیجیتال به شرکت‌های بیمه امکان ارائه محصولات نوآورانه‌ای را می‌دهد که اغلب با سرعت بیشتری وارد بازار می‌شوند.
  • افزایش بهره‌وری عملیاتی. مزایای به دست آمده از بازسازی زیرساخت فناوری اطلاعات فقط به همین حوزه محدود نخواهند بود. تحولی که به واسطه ایجاد سیستم‌های فناوری اطلاعات جدید به وجود می‌آید، اغلب انگیزه کافی برای بازسازی جریان‌های کاری و مکانیزم‌های عملیاتی را نیز در شرکت‌های بیمه به وجود می‌آورد و در نتیجه منجر به بهبود سازمان‌دهی فرایندها می‌شود.
  • کاهش هزینه‌های فناوری اطلاعات. وقتی سیستم‌های فناوری اطلاعات به صورت مدرن پیاده شوند، می‌توانند هزینه‌های واحد فناوری اطلاعات را در کل شرکت کاهش دهند.

سه رویکرد برای مدرنیزاسیون سیستم‌های مرکزی


برای پیدا کردن بهترین رویکرد ایجاد تحول یکپارچه در سیستم‌های فناوری اطلاعات و کل کسب‌وکار، باید به قابلیت‌های درون سازمان و روندهای بیرون سازمان توجه داشت. برای رسیدن به هدفمان باید با سه رویکرد موجود برای مدرنیزاسیون سیستم‌های قدیمی مرکزی در صنعت بیمه آشنا باشیم: مدرنیزاسیون پلتفرم‌های قدیمی، ایجاد سیستم جدید اختصاصی یا خرید بسته نرم‌افزاری استاندارد.

شرکت‌های بیمه باید به دقت بررسی کنند که چه رویکردی برای آنها مناسب است

انتخاب مسیر مناسب


هر یک از مسیر‌هایی که برای مدرنیزاسیون فناوری اطلاعات ارائه کردیم، مزایا و معایب خاص خود را دارد. علاوه بر سه گزینه‌ای که مطرح شد، باید به زمان لازم برای انتقال بیمه‌نامه‌ها از سیستم قدیمی به سیستم جدید و گستردگی آن‌ها نیز توجه داشت. هرچند اکثر شرکت‌های بیمه سیستم‌هایی به وجود می‌آورند که توانایی مدیریت بیمه‌نامه‌های قبلی و آتی‌شان را داشته باشد، برخی شرکت‌ها تصمیم می‌گیرند سیستم‌هایی مختص سفارش‌های جدید خود بسازند و قابلیت مهاجرت به سیستم جدید را بعدا فراهم کنند. انتخاب مسیر مناسب به چند عامل مهم بستگی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به نقطه شروع، میزان تحول مطلوب، قابلیت‌های سازمان و اهداف مدل کسب‌وکار اشاره کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.