راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

امروز تولد داتین است؛ یکی از مهم‌ترین کسب‌وکارهای فناپ

امروز ۲۵ دی‌ماه تولد داتین است؛ یکی از مهم‌ترین کسب‌وکارهای فناپ. فناپ کارش را از ۲۴ دی‌ماه سال ۱۳۸۴ شروع کرده است. وقتی درباره فناپ حرف می‌زنیم درباره یکی از معدود کسب‌وکارهای بزرگ فناوری ایران حرف می‌زنیم که در سال‌های میانی دهه هشتاد شکل گرفته است و امروز توانسته بازیگر تاثیرگذار اکوسیستم دیجیتال کشور باشد. با این که فناپ کارش را در زمینه نرم‌افزارهای بانکی شروع کرد منتها امروز حداقل در ۵ حوزه حضور موثر دارد:

  • فناوری‌های مالی و پرداخت
  • فناوری‌های زیرساخت و ارتباطات
  • فناوری‌های نشر محتوا و خدمات ارزش افزوده
  • راهکارهای جامع سازمانی و دولت الکترونیکی
  • نوآوری، پلتفرم‌سازی و سرمایه‌گذاری خطرپذیر.

کمتر کسب‌وکاری در ایران وجود دارد که شاهد چنین تنوعی در طیف فعالیت‌های آن باشیم.


برای آشنایی بیشتر با فناپ و داتین وب‌سایت‌های این کسب‌وکارها را ببینید.


چیزی که درباره فناپ و داتین بسیاری نادیده می‌گیرند نقش بنیان‌گذاران و مدیران آن در طول این سال‌ها است؛ و چیزی که پررنگ می‌شود نقش بانک پاسارگاد است. واقعیت این است که نمی‌توان نقش مدیران بانک پاسارگاد و به طور خاص مدیرعامل این بانک در جایگاه امروز فناپ را نادیده گرفت؛ ولی با این حال آن چیزی که در سمت مدیران بانک پاسارگاد مهم است ثبات مدیریتی و حمایت از فعالیت‌های مدیران فناپ و داتین است. مدیران فناپ در طول زمان با استفاده از این فرصت تلاش کردند کمپانی بزرگی در زمینه فناوری بسازند و این دستاورد کوچکی نیست.


بمانیم که چه کار کنیم؟


فعالیت در فضای کسب‌وکارهای فناوری ناخواسته ما را به یک مقایسه مداوم می‌کشاند. این مقایسه مداوم هم در بیشتر مواقع ما را به یاس و ناامیدی ناخواسته می‌رساند و نتیجه‌ای تکراری: باید رفت؛ اینجا جای ماندن نیست! این یک موتیف و تکرار مکرر است. هرچند مرور تاریخ معاصر ایران نشان می‌دهد به صورت پیوسته شرایط زندگی در ایران بهتر شده است منتها مقایسه با کشورهای مشابه ایران نشان می‌دهد که شتاب بهبود در ایران بسیار کم‌تر از دیگران است. در ۱۰ سال گذشته دنیا بسیار تغییر کرده است و در این ۱۰ سال برخی از کسب‌وکارها تلاش کردند ایران در مسیر توسعه بماند. یکی از آنها فناپ است که دیروز تولدش بود و دیگری داتین که امروز تولدش است. فناپ و داتین دو تا از کسب‌وکارهایی بودند که در سال‌های گذشته فلسفه آنها تلاش برای ساختن ایران بوده است و این یکی از سخت‌ترین کارهای فعلی روی زمین است.

راستی چرا فناپ و در ادامه داتین شکل گرفت؟ نقش محوری مدیرعامل بانک پاسارگاد در شکل‌گیری فناپ چیست؟ برای پاسخ به این سوال لازم است بدانیم در بین تمام مدیران عامل بانک‌های کشور قاسمی بیشترین حضور را در راس یک بانک داشته است. آیا همین یک نکته کافی نیست که قبول کنیم توسعه پشت بند ثبات می‌آید؟ پیش‌شرط توسعه ثبات است. منتها درباره فناپ و داتین این همه ماجرا نیست؛ از چیزی که نباید غافل شد نقش جوان‌ها و استفاده از توان آنها در فناپ است. گفته می‌شود حدود ۱۸ هزار نفر در کسب‌وکارهای مرتبط با فناپ فعالیت می‌کنند. داتین و فناپ این شانس را داشتند که از فرصت ثبات در مدیریت استفاده کنند و داشتن این فرصت یک شانس است و استفاده کردن از آن یک انتخاب.

فناپ و داتین عصاره ایده‌های مدیرعامل بانک پاسارگاد و جوانانی هستند که این کمپانی‌ها را ساختند. فناپ و داتین نشان داده‌اند که جوان‌ها توانمند هستند و باید روی آنها حساب کرد. روند رشد فناپ را هم که  می‌ببینیم جالب است. آنها ابتدا از نرم‌افزارهای بانکداری شروع کردند (چیزی که امروز در شرکت داتین دنبال می‌شود) و در ادامه به سراغ ارتباطات و حوزه‌های دیگر رفتند. نگاه عمیقی که در این مجموعه نسبت به ICT وجود دارد آنها را به این نتیجه رساند که تکنولوژی ابزاری برای انجام کار است نه هدف! آنها به دنبال این ایده بودند که سوار تکنولوژی شوند و تکنولوژی می‌تواند برای انجام کارها به مردم کمک کند. 

اقتصاد ایران را قطعا کسب‌وکارهای خصوصی جلو می‌برند و ما برای توسعه اقتصاد ایران نیاز به کسب‌وکارهای بزرگی مانند فناپ و داتین داریم. اگر بخواهیم چند ویژگی پیدا کنیم که با کمک آنها بخواهیم فناپ و داتین را توصیف کنیم این‌ها هستند: جوانی؛ توانمندسازی؛ فعالیت منطقه‌ای و بین‌المللی؛ عواید و فایده ملی.

به نظر می‌رسد نگاه به فناپ از روز اول این بوده که از آنها سود نخواسته‌اند؛ نه این که ضرر بدهند. مدیران بانک پاسارگاد معتقد بودند فناپی‌ها باید روی پای خودشان بایستند. جوانمردی مدیرعامل فناپ هم قبلا در مصاحبه‌ای با راه پرداخت گفته بود که اصلا از روز اول حمایت خاصی از فناپ نشد؛ شاید در گرفتن وام و وثیقه شرایط راحت‌تر بود ولی همان سودهایی را پرداخت ‌کردند که بقیه پرداخت می‌کردند.

حالا داتین پروژه‌ای بزرگ پیش روی خودش دارد. پروژه سپه برای داتین و فناپ قطعا پروژه مهمی است. سیستم جامع بانکی شرط لازم برای تحول دیجیتال است و این روزها داتین در حال تلاش برای ایجاد تحول در بانک‌های بزرگ کشور است. 

سال‌ها از روزی که فناپ و داتین مسیرشان را شروع کردند می‌گذرد و چیزی که قطعی است این است که ما برای توسعه صدها کسب‌وکار موفق مانند آنها نیاز داریم و شرط رشد چنین کسب‌وکارهایی هم ثبات است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.