راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

رقابت استارت‌آپ‌های فین‌تکی و بازیگران سنتی در سال 2019 برای جذب وی‌سی‌ها و سرمایه‌گذاران

فوربس / مترجم: سپیده ترشگو / در سال ۲۰۱۹، وقتی نوبت به سهام فین‌تک‌ها رسید، سرمایه‌گذاران به جای استارت‌آپ‌ها روی بازیگران سنتی سرمایه‌گذاری کردند.

فقط کافی است به شرکت پرداخت جهانی ویزا، نگاهی بیندازید. سهام این شرکت تا امروز بیش از ۳۷ درصد رشد داشته است، در حالی که رشد سهام اسکوئر، استارت‌آپ پرداخت‌ دیجیتال، تنها ۵ درصد بوده است.

در شرایطی که سرمایه‌‌گذاران خطرپذیر میلیاردها دلار روی استارت‌آپ‌های فین‌تکی سرمایه‌گذاری می‌کنند، اما سرمایه‌گذارانی که سرمایه‌گذاری‌هایشان را روی شرکت‌های سهامی عام انجام می‌دهند، بیشتر از آنهایی حمایت می‌کنند که سابقه و فعالیت بیشتری در بازار دارند. این شرکت‌ها ممکن است مانند بانک دیجیتال چایم یا اپلیکیشن تریدینگ موبایلی رابین‌هود توجه‌ها را به خود جلب نکنند، اما در این بازار رو به رشد هستند و سرمایه‌گذاران نیز به این موضوع واقفند.

به‌عنوان مثال ویزا را درنظر بگیرید که بالغ بر میلیاردها دلار پول و منابع صرف صرف فعالیت‌های فین‌تکی کرده است. پاییز امسال، ویزا پورتال «ویزا پارتنر» را راه‌اندازی کرد که به گفته خودش دسترسی بی‌نظیری به فناوری‌ها و شبکه‌های خود برای فین‌تک‌ها فراهم می‌کند‌. هدف ویزا این است که به جای دشمنی با استارت‌آپ‌های فین‌تکی، با آنها دوست باشد. ویزا همچنین با فین‌تک‌های سراسر جهان از جمله کارنسی‌کلاد، ان۲۶، ریزر و رمیتلی نیز وارد همکاری شده است.

مسترکارت که در سال ۲۰۱۹ سهامش رشد ۵۵ درصدی داشته، به سرعت به دنبال فعالیت در حوزه‌های پرداخت‌های دیجیتال و دیگر زمینه‌های فناوری مالی است و درست مانند رقیبش ویزا، با برخی فین‌تک‌ها وارد همکاری شده و روی برخی دیگر سرمایه‌گذار ی می‌کند. مشارکتش با بیل‌.کام، که به تازگی سهامی عام شده، یک نمونه از همکاری‌های مسترکارت با فین‌تک‌ها است.

چند ماه پیش مسترکارت در یک مرحله سرمایه‌گذاری بیل دات کام شرکت کرد و طی قرارداد همکاری که با هم امضا کردند، کارت‌های مجازی مسترکارت در حال حاضر بخشی از خدمات پرداخت حساب خودکار برای SMBها است.

این بدان معنی است که صاحبان مشاغل می‌توانند از طریق مسترکارت خود امور دریافت و پرداخت را انجام دهند و این ترتیب مسترکارت امکان دسترسی به گروه بزرگی از مشتریانی که مدت‌ها توسط بازیگران عرصه خدمات مالی نادیده گرفته شده‌اند را پیدا کرد.

بعد از مسترکارت، به سراغ پی‌پل می‌رویم که تابستان امسال ارزش سهام بیشتری نسبت به آمریکن اکسپرس داشت. ممکن است ارزش سهام پی‌پل به اندازه ویزا و مسترکارت بالا نباشد اما عملکردش قابل توجه است و سهامش تا پایان سال ۲۰۱۹، 25 درصد افزایش می‌یابد.

همزمان با رونق گرفتن هسته اصلی فعالیت‌هایش، یعنی انجام پرداخت دیجیتال، پی‌پل در حوزه کسب‌وکارهای کوچک نیز گام‌های بزرگی برداشته است و فعالیتش در بهار به نقطه عطف بزرگی رسید و اعلام کرد که بیش از ۱۰ میلیارد دلار وام به بیش از ۲۲۵ هزار کسب‌وکار کوچک در سراسر جهان پرداخت کرده ‌است. همچنین با خرید «گوپی» قصد دارد وارد بازار چین هم بشود.

درحالی که اوضاع پی‌پل خوب و رو به رشد است، رقیب کوچکترش یعنی اسکوئر اوضاع خوبی ندارد و بدشانسی‌اش به وضوح در قیمت سهامش منعکس شده است و تا به امروز رشد 5 درصدی سهامش را تجربه کرده است.

بازار سهام امسال با نوسانات عظيم صعودی و نزولی همراه بوده است و به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران نگران چشم‌انداز رشد و ارزیابی اسکوئر هستند و حتی برنامه جدید مدیرعامل شرکت یعنی جک دورسی مبنی بر گذراندن شش ماه از سال در آفریقا هم نتوانست کمک چندانی به وضعیت اسکوئر کند اما با توسعه اکوسیستم اسکوئر و اپلیکیشن «کش» خود، انتظار می‌رود شاهد رشد چشمگیر آن در سال 2020 باشیم و شاید در سال جدید شانس با اسکوئر همراه باشد.

می‌توان پرونده فعالیت‌های فین‌تکی در سال 2019 را با عرضه عمومی سهام بیل دات کام بست که سهامش در ۱۲ دسامبر عرضه عمومی شد و از آن زمان تا کنون رشد صعودی داشته است. سهام بیل دات کام حتی با وجود این که هنوز به سوددهی نرسیده، از ابتدای کار خود 11 درصد رشد داشته است.

این پلتفرم پرداخت برای کسب‌وکارهای کوچک و متوسط یکی از معدود فین‌تک‌هایی است که امسال سهامش را عرضه عمومی کرده است و احتمالا به همین دلیل است که علاقه زیادی به آن وجود دارد البته بازاری که بیل دات کام به دنبالش است هم در پیدایش این علاقه بی‌تاثیر نیست.

طبق اظهارات بیل دات کام، بیش از سی میلیون کسب‌وکار کوچک در آمریکا وجود دارد که ۹۰ درصد آنها هنوز به چک‌های کاغذی و فرایندهای دستی وابسته هستند. با خودکار کردن فرایندها هم فرصتی برای رشد کسب‌وکارها و هم فرصتی بزرگی برای بیل دات کام و دیگر فین‌تک‌ها به وجود می‌آید.

در حالی که سهام فین‌تک‌هایی که تمرکزشان روی پرداخت‌های دیجیتال و کسب‌وکارهای کوچک بوده، رو به افزایش است باید گفت که وام‌دهی دیجیتال جزو بازارهای رو به کاهش است.

فین‌تک‌های آن‌دک و لندینگ کلاب به ترتیب کاهش سهام 33 و 10 درصدی داشتند و سرمایه‌گذاران نگران افزایش احتمال نکول وام هستند. با چشم‌انداز رکود اقتصادی که در آینده ممکن است پیش رو باشد، نگرانی‌هایی وجود دارد که وام‌گیرندگان قادر به بازپرداخت بدهی خود نباشند. آن‌دک می‌کوشد تا با گسترش فعالیتش در حوزه‌های دیگر بازارهای مالی از جمله بانکداری، این مساله را مورد توجه قرار دهد. در حالی که لندینگ کلاب، بزرگترین وام‌دهنده آنلاین، با بالا بردن استانداردهای تضمین پرداخت وام‌گیرندگان، سخت‌گیری‌های بیشتری انجام می‌دهد. اقدامات هر دو فین‌تک می‌تواند اوضاع سهامشان را در سال ۲۰۲۰ رونق بخشد، اما برای سال 2019 باید گفت که هر دوی این فین‌تک‌ها جزو فین‌تک‌های کم‌بازده بوده‌اند.

منبع: Forbes

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.