راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

رکوردزنی ادغام و خرید در شرکت‌های فین‌تکی / شرایط برای معاملات کلان در سال 2022 کاملاً مهیاست

سال 2022 سرشار از خبر ادغام و خریداری در صنعت فین‌تک خواهد بود. شرایط سال 2021 به شکلی رقم خورد که در سال جاری گزینه‌های بسیار جذابی برای خریداری وجود دارد که در بخش‌های مختلف فین‌تک فعالیت می‌کنند.

نسیم بنایی / پس از سالی که در آن شرکت‌های فین‌تک توانستند در جذب سرمایه رکورد بزنند، متخصصان این صنعت انتظار دارند این استارتاپ‌ها هدف توفانی از قراردادها شوند که قرار است در سال 2022 رخ دهد.

به گزارش بیزینس اینسایدر شرکت‌های فعال در عرصه فناوری مالی در سال 2021 با جذب سرمایه خصوصی به میزان 131.5 میلیارد دلار، رکورد زدند. در بازارهای عمومی سهام هم تعدادی از تازه‌واردان برجسته در این عرصه فعالیت می‌کردند که از بین آنها می‌توان به کوین‌بیس، رابین‌هود، نئوبانک و سوفی اشاره کرد.

با این‌ حال، فین‌تک‌هایی که در سال 2021 وارد بازار سهام شدند، در حفظ ارزش‌گذاری سطح بالای خود با مشکلاتی دست‌وپنجه نرم کردند. این رویه در سال 2022 هم تداوم پیدا کرده و سهام شرکت‌های فین‌تک در کنار دیگر دیگر شرکت‌های فناوری افت کرده است. در حال حاضر به نظر بسیاری از سرمایه‌گذاران خطرپذیر و تحلیلگران، فضا کاملاً آماده مجموعه‌ای از ادغام‌ها و خریداری‌هاست.


چشم‌انداز 2022 برای فین‌تک‌ها


مدیر گروه سرمایه‌گذاری در صنعت فین‌تک یکی از بانک‌ها در رابطه با این ادغام و خریداری‌ها عنوان کرد که افت سهام فین‌تک‌ها، در کنار بازاری که برای شرکت‌های خریداری با کارکرد ویژه کمتر وضعیت حباب‌گونه دارد، باعث شده فرصت خروج‌زدن کمتری برای نام‌های خصوصی پدید بیاید. این مسئله که استارتاپ‌ها مجبور شدند برای مدت طولانی‌تری در وضعیت خصوصی بمانند، برای وضعیت توافق‌های ادغام و خریداری مانند «بنزین روی آتش» عمل کرده است.

تقریباً سبد شرکت‌های مورد سرمایه‌گذاری بانکی که این فرد در آن فعالیت می‌کند، به شکلی وارد فرایند ادغام و خریداری می‌شوند، خواه به‌عنوان خریدار و خواه به‌عنوان فروشنده. در گفت‌وگو با 13 سرمایه‌گذار، تحلیلگر و افراد مطلع از صنعت فین‌تک درباره وضعیت ادغام و خریداری، تعدادی از نام‌های هدف و زمینه فعالیت آنها را شناختیم. در ادامه با پنج حیطه که به احتمال زیاد توجه بیشتری را به خود جلب می‌کنند، بیشتر آشنا می‌شویم.


شرکت‌های فعال در صنعت اینشورتک‌


بازارهای عمومی سهام در سال 2021 روی خوشی به بنگاه‌های فناوری بیمه یا همان اینشورتک‌ها نشان ندادند. این‌طور به نظر می‌رسد که این وضعیت در سال 2022 هم بهبود خاصی پیدا نکند. ارزش‌‌گذاری‌هایی که در حال حاضر افت کرده‌اند، این بخش را آماده خریداری کرده و در آن یک غول مالی می‌تواند یک شرکت اینشورتک را با قیمتی مناسب خریداری کند.

الکس آگوس، سرمایه‌گذاری که در شرکت سرمایه‌گذاری اوید (Avid Ventures) فعالیت می‌کند، درباره این مسئله چنین می‌گوید: «نوسان‌هایی که در بازار سال گذشته رخ داد، تعدادی از شرکت‌ها را ناگهان به اهدافی به‌صرفه برای خریداری تبدیل کرده است.»

شرکت‌هایی مانند برایت هلث (Bright Health)، کلاور هلث (Clover Health) و اسکار هلث (Oscar Health) که زمانی اینشورتک‌هایی گران‌قیمت‌ در صنعت درمان بودند، سال 2021 را با افت ارزش به پایان رساندند. همین اتفاق برای اینشورتک‌های صنعت خودروسازی مانند روت (Root) هم افتاد که در حال حاضر هر سهم خود را تقریباً دو دلار می‌بیند، در حالی‌ که در سال گذشته چیزی در حدود 20 دلار به ازای هر سهم خود ارزش داشت.

عمده اینشورتک‌ها 80 درصد پایین‌تر از اوج 52هفته‌ای خود معامله می‌شوند و شرکت‌هایی مانند اسکار و برایت پایین‌تر از ارزش بلندمدت خود معامله می‌شوند که از طریق درآمد آنها اندازه‌گیری می‌شود. شرکت‌هایی که وضعیت مالی و ارزش‌گذاری خوبی دارند، مانند یونایتدهلث (UnitedHealth)، انتم (Anthem) و سیگنا (Cigna) می‌توانند با خریداری یکی از این اینشورتک‌ها که با مشکل مواجه شده‌اند، ارزش بسیار زیادی به دارایی‌های خود اضافه کنند.


شرکت‌های آماده ورود به بازار عمومی سهام


طی 20 سال اخیر، زمان انتظار شرکت‌های فناوری برای ورود به بازار سهام از میانگین چهار سال به بیش از هشت سال تبدیل شده است. شرکت‌هایی که سال گذشته وارد بازار سهام شدند، مانند افرم، کوین‌بیس و رابین‌هود بیش از هشت سال در وضعیت خصوصی باقی مانده بودند.

دو مسئله باعث شده که بعضی از شرکت‌های فین‌تک خصوصی درباره برنامه‌های خود تجدیدنظر کنند و تاریخ عرضه اولیه خود را عقب بیندازند؛ تصحیح قیمتی که باعث شد ارزش بسیاری از شرکت‌هایی که به‌تازگی وارد بازار سهام شده‌ بودند، پایین بیاید و افزایش بالقوه نرخ بهره که باعث می‌شود پول گران‌تر شود. همین مسئله باعث می‌شود که این شرکت‌ها هدفی مناسب برای خریداری باشند.

یکی از مثال‌های این مورد، شرکت اکرنز (Acorns) است. این شرکت که یک اپلیکیشن در زمینه معامله و مدیریت پس‌انداز تولید کرده، توافق خریداری با کارکرد ویژه خود با ارزش 2.2 میلیارد دلار را لغو کرد. طرف این قرارداد شرکت پایونیر مرجر (Pioneer Merger) بود و قرار بود این انتقال در ماه ژانویه رخ دهد.

بسیاری از تحلیلگران می‌گویند اکرنز در حال حاضر وضعیت عجیبی دارد. این شرکت در صورت تداوم کسب‌وکار به شکلی مناسب و خوب، می‌تواند یک سال دیگر هم صبر کند تا بتواند به شکل یک عرضه اولیه معمولی وارد بازار عمومی سهام شود. 

استارتاپ بِتِر (Better) که در زمینه وام رهنی آنلاین فعالیت می‌کند، زمانی تمام توجه‌ها را به خود جلب کرده بود. با این‌حال، از زمانی که ویشال گارگ، مدیرعامل این شرکت، 900 نفر را از طریق یک ویدئوکنفرانس در اوایل ماه دسامبر اخراج کرد، شرکت بتر هم درگیر جنجال‌های فراوانی شده است. البته این شرکت برنامه خود؛ مبنی بر ورود به بازار سهام از طریق ادغام را تغییر نداده است. با این‌ حال به‌دلیل جابه‌جایی زیاد نیروی کار و مخصوصاً تغییر مدیریت در این شرکت، قطعاً ترافیکی ایجاد خواهد شد که ظرفیت انجام کارهای پیچیده در مدت‌زمان کوتاه را از بین می‌برد.


شرکت‌های فعال در امور مالی غیرمتمرکز و کریپتو


«اورواشی بارواه» از شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر رِدپوینت، بیش از پیش زمان خود را به کار کردن روی استارتاپ‌های کریپتو اختصاص داده است. بارواه درباره این مسئله چنین می‌گوید: «در حالی‌ که فناوری بلاکچین رواج پیدا می‌کند، دائماً بیش از پیش شاهد اشتیاق و درکی در بین فین‌تک‌های سنتی هستیم که ورود به این طبقه از دارایی‌ها و ارائه خدماتی در این راستا به مشتری‌های خود را لازم می‌بینند.»

یکی از راه‌های کلیدی که شرکت‌های جاافتاده از طریق آن می‌توانند وارد دارایی‌های دیجیتال شوند، روش ادغام و خریداری است. به نظر بارواه تحکیمی که در سال پیش در این صنعت رخ داد، در سال 2022 هم ادامه پیدا می‌کند. در سال گذشته شرکت‌هایی چون مسترکارت و رابین‌هود همگی خریدهایی بزرگ در زمینه فناوری بلاکچین انجام دادند.

بارواه درباره این روند در سال 2022 چنین می‌گوید: «صنعت فناوری بلاکچین، مانند سایر بخش‌های فین‌تک، هدف موج‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر قرار گرفته است. در این بازار رقبای پرشماری وجود دارند که همگی به‌دنبال هدفی یکسان حرکت می‌کنند. اصلاً جای تعجب ندارد که فین‌تک‌ها بخواهند از طریق خریداری وارد صنعت بلاکچین شوند.»

طی سه‌ماهه چهارم سال گذشته، سرمایه‌گذاری خطرپذیر روی استارتاپ‌های کریپتو و بلاکچین روی هم رفته به 15 میلیارد دلار رسید که نسبت به دوره مشابه در سال 2020، رشد خیره‌کننده 384 درصدی را نشان می‌داد. بارواه زمانی که می‌خواست نام‌هایی مشخص از ادغام و خریداری مثال بزند، به‌طور مثال به این مورد اشاره کرد: خریداری استارتاپ کِرو (Curv) که فناوری ابری بلاکچین ارائه می‌دهد، توسط پی‌پال. احتمال بسیار زیادی می‌رود که همین روند در سال جاری هم ادامه پیدا کند.


شرکت‌هایی که به مشتریان خدمات اعتباری ارائه می‌دهند


در این بخش به شرکت‌هایی اشاره می‌شود که اصطلاحاً در صنعت «الان بخر، بعداً پرداخت کن» (BNPL) فعالیت می‌کنند. زمانی که بنگاه بلاک (Block) اعلام کرد قصد دارد شرکت افترپِی را با قیمت 29 میلیارد دلار خریداری کند، سطح استاندارد این بخش که تا پیش از آن هم بازار گرمی داشت، به‌کلی تغییر کرد.

یکی از وجوه عظمت این معامله شکستن رکورد خریداری در سالی بود که در زمینه ادغام و خریداری صنعت فین‌تک رکوردهای بسیاری جابه‌جا شد. جدای از این مسئله بد نیست بدانیم که کمپانی بلاک، گرچه کمپانی جاافتاده‌ای بود، اما به هر حال یک فین‌تک به حساب می‌آمد و در حال حاضر در کنار بنگاه‌های عظیمی چون گلدمن ساکس و پی‌پال قرار گرفته است. گلدمن ساکس و پی‌پال هم به‌ترتیب با خرید گرین‌اسکای (GreenSky) و پیدی (Paidy) که فین‌تک‌های فعال در نقطه فروش هستند، پیشاپیش ورودی جدی به این زمینه کرده بودند.

جدای از این مسائل اکنون زمانی مناسب برای دیگر بنگاه‌هایی به نظر می‌رسد که می‌خواهند وارد این صنعت شوند. در مقایسه با خرید 29 میلیارد دلاری بلاک، تعداد زیادی تأمین‌کننده خدمات اعتباری این‌چنینی در استرالیا وجود دارند که می‌توان آنها را با قیمت‌هایی بیش از حد پایین خریداری کرد و به‌سرعت این کارکرد را وارد مجموعه فین‌تک خود کرد. برای مثال از بین این گزینه‌ها می‌توان به این چند نمونه اشاره کرد: زیپکو (ZipCo)، گروه اُپن‌پی (Openpay Group) و استارتاپ اسپلیت‌ایت (SplitIt) که دفتر اصلی خود را در نیویورک مستقر کرده است.

جدای از اینها چند گزینه آمریکایی مانند افرم هم وجود دارد که در سال گذشته بالا و پایین‌های شدیدی را در سهام خود تجربه کرد؛ اوج 176 دلاری و کف 46 دلاری. در زمان نگارش این گزارش، ارزش سهام افرم حدوداً 65 دلار است. جدای از این وضعیت قیمتی، به‌دلیل خوب‌بودن تراز مالی افرم و توانایی این بنگاه در صدور وام، این شرکت به گزینه‌ای جذاب‌تر برای خریداری تبدیل می‌شود.


شرکت‌هایی که زیرساخت پرداخت دستمزد ارائه می‌دهند


مسئله پرداخت دستمزدها طی این سال‌ها دستخوش تحولات جذابی شده است. در این عرصه، یکی از مواردی که به‌سرعت در حال رشد است، ارائه داده‌های شغلی و مسیرهایی برای به اشتراک گذاشتن آن است. 

ظهور نوع جدید نیروی کار، خواه یک نیروی کار آزاد یا به‌اصطلاح گیگ (Gig) باشد، خواه یک خلق‌کننده اثر یا اینفلوئنسر، باعث شده درک بنگاه‌های سنتی از وضعیت مالی مشتری‌هایشان تغییر کند. جدای از آن، در حال حاضر افراد با نرخی تقریباً رکوردشکن در حال خروج از موقعیت‌های شغلی خود هستند. برای درک بهتر حجم این اتفاق کافی است بدانید در آمریکا تقریباً هر ماه چهار میلیون نفر وضعیت اشتغال خود را تغییر می‌دهند.

این تغییرات حجم بسیار بالایی دارند و همگام‌شدن با آنها امری دشوار است. با این‌ حال بسیاری از شرکت‌های نوآور هستند که به‌دنبال حل این مشکل بازیگران سنتی هستند و در زمینه تحلیل داده‌های حجیم مربوط به اشتغال آنها راه حل‌هایی ارائه داده‌اند.

در این بخش، جذاب‌ترین گزینه‌های خریداری اینها هستند: فینچ (Finch)، اتمیک (Atomic)، پین‌ویل (Pinwheel) و آرگایل (Argyle) که همه آنها با استفاده از API می‌توانند داده‌های مربوط به اشتغال را ارائه داده و تأیید اعتبار کنند. این گزینه‌ها، مناسب خریداری از سوی شرکت‌های بزرگ‌تری هستند که می‌خواهند این توانایی را در دل شرکت خود توسعه دهند.

منبع businessinsider
نویسنده / مترجم نسیم بنایی
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.