راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بحران COVID-19 و تأثیر منفی آن بر جذب سرمایه توسط فین‌تک‌ها

واحد نوآوری و توسعه بازار شرکت تأمین خدمات سیستم‌های کاربردی کاسپین / همه‌گیری COVID-19 تأثیر منفی بر جذب سرمایه بر روی فین‌تک‌ها خواهد گذاشت، که این براساس تحقیقی بر روی 500 فین‌تک است و بالغ بر 80% سرمایه‌گذاران معتقدند که این بحرانی جهانی سلامت، بر جذب سرمایه فین‌تک‌ها تأثیر جبران‌ناپذیری خواهد گذاشت.

نمودار شماره 1 – میزان تأثیر COVID-19 بر سرمایه‌گذاری اولیه بر روی فین‌تک‌ها (April 2020)

انجمن فین‌تک سنگاپور (Singapore Fintech Association (SFA)) در قالب یک سازمان سرمایه‌گذار خطرپذیر، از طریق مصاحبه با 139 سرمایه‌گذار تأثیر بحران سلامت جهانی COVID-19 را بر روی برنامه و فعالیت سرمایه‌گذاری آنها مورد سنجش قرار داده است. قابل ذکر است بیش از 83% سرمایه‌گذاران، این تأثیر را بر روی فعالیت‌شان مشهود اذعان داشته‌اند. این درحالی است که بیش از 62% این جامعه آماری میزان اثر این بحران را حداقل یک الی دو سال دیگر بر فعالیت‌های فین‌تک‌ها ماندگار دانسته‌اند.

نمودار شماره 2 – تاثیرگذاری بحران سلامت COVID-19 بر فعالیت و برنامه‌های سرمایه‌گذاران حوزه فین‌تک (April 2020)

در بین این جامعه آماری بیش از 26% از سرمایه‌گذاران طبق برنامه پیش از شروع ویروس COVID-19 سرمایه‌گذاری می‌کنند. 16% از سرمایه‌گذاران، بین 25% الی 50% سرمایه‌گذاری خود را کاهش می‌دهند. این درحالی است 31% از سرمایه‌گذاران هنوز درباره میزان سرمایه‌گذاری تخمینی هیچ تصمیمی نگرفته‌اند و به بعد از پایان همه‌گیری COVID-19 منوط کرده‌اند.

نمودار شماره 3 – مقایسه تغییر در اندازه سرمایه‌گذاری بر روی فین‌تک‌ها قبل و بعد از COVID-19 (April 2020)

آغاز همه‌گیری ویروس COVID-19 توجه بسیاری از سرمایه‌گذاران را بر روی بخش‌های مختلف صنعت در راستای مقابله و یا حذف ویروس COVID-19 جلب کرد بطوری که نزدیک بر 47% سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در حوزه‌های سلامت شده‌اند.

نمودار شماره ۴ – درصد میزان افزایش علاقه به سرمایه‌گذاری بر بخش‌های مختلف تاثیرگذار بر COVID-19 (April 2020)

با درنظر گرفتن تحقیق حاضر، سال سختی را برای استارت‌آپ‌ها، فین‌تک‌ها و بنگاه‌های کوچک و متوسط (Small and Medium-Sized Enterprises (SME)) پیش‌بینی می‌کنیم.

واحد نوآوری و توسعه بازار؛ با هدف ارائه به‌روزترین راهکارهای فناورانه در شرکت تأمین خدمات سیستم‌های کاربردی کاسپین فعالیت می‌کند. این واحد با رویکرد بررسی دقیق و موشکافانه حوزه‌های نوآورانه بانکداری و خدمات مالی و با بهره‌گیری از تیم خلاق و چابک، سعی در ارائه خدمات بدیع در حوزه‌های فناوری مالی دارد.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.