راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سامان قطبی: پایگاه‌های ردیابی پرداخت‌ها ایجاد مي‌شود

مدیرعامل شبکه الکترونیکی پرداخت کارت (شاپرک) از راه‌اندازی پایگاه‌هايي برای پیگیری و ردیابی پرداخت‌ها از طریق این شبکه تا دو هفته آینده خبر داد. به گفته سامان قطبی، این پایگاه‌ها امکان ردیابی پرداخت و دریافت را برای پذیرنده فراهم خواهد ساخت و در قالب سرویس ویژه به مشتریان ارائه مي‌شود.

اظهارات مدیرعامل شاپرک پس از آن صورت مي‌گیرد که با وجود تاکید مسئولان شبکه بانکی بر نبود مشکل در شبکه پرداخت و فقط وجود تاخیر چند ساعته، تماس‌های مردمی حکایت از ادامه اختلال در شبکه فروش دارد. همچنین برخی تماس‌ها با دنیای اقتصاد حاکی از آن است که با وجود گذشت زمان زیادی از خرید، مبلغ به حساب فروشنده وارد نشده و در حساب‌های واسط مفقود شده است.

به باور برخی شهروندان، که با دنیای اقتصاد تماس گرفته‌اند، اشکالات طرح شاپرک در انتقال پول از طریق دستگاه‌های کارتخوان (POS) امنیت روانی مشتریان را در زمان معاملات خدشه‌دار کرده، به صورتی که هم اکنون کاهش اعتماد مردم به این طرح بیشتر شده است. اما مدیران بانک مرکزی با تاکید بر اینکه اشکالات ایجاد شده کمتر از یک درصد تراکنش‌هاي انجام شده است ضمن پوزش از مردم تاکید دارند این مشکلات در چند روز آینده به حداقل ممکن خواهد رسید.

 

اتصال دو میلیون پایانه به شاپرک تاکنون

بانک مرکزی امیدوار است با اجرای کامل «شاپرک» کلیه نواقص موجود در پرداخت‌هاي فروشگاهی را منظم کند. فاز یک «شاپرک» از اواخر فروردین تا اواخر مرداد ماه امسال به طول انجامیده و هم اکنون فاز دوم این طرح نیز به پایان رسیده و قرار است تا پایان خرداد سال آینده فاز سوم «شاپرک» اجرایی شود. در حال حاضر بیش از دو میلیون پایانه به «شاپرک» متصل شده است و سرویس‌هایی مانند خرید، پرداخت قبض، خرید شارژ، مانده گیری و از این قبیل را از طریق پایانه‌هاي فروش در مراکز خرید و درگاه‌های اینترنت و موبایل ارائه می‌دهد.

اما برخی شهروندان مي‌گویند با اجرای طرح شاپرک انتقال وجه از طریق پایانه‌های فروش دیگر آنلاین نیست و تاکید دارند که خریدار و فروشنده در معاملات خود دچار مشکل شده اند و با اینکه از حساب خریدار وجه کالای مبادله شده کسر شده، اما این پول به حساب فروشنده نرفته است. تسویه آنی شاید این روزها بیش‌ترین انتقاد کاربران شبکه کارتخوان فروشگاهی را در پی داشته است. این در حالی است که تسویه آنی ارتباطی به شاپرک ندارد و بر اساس دستورالعمل بانک مرکزی متوقف شده است.

«تسویه آنی در هیچ نقطه از دنیا به صورت یک تراکنش نرمال استفاده نمی‌شود. عملیات تسویه در بهترین شرایط 48 ساعت زمان مي‌برد و فقط در شرایط خاصی است که این زمان کمتر طول مي‌کشد یا بصورت آنی انجام مي‌شود.» مقررات بانک مرکزی نیز اجازه پرداخت و تسویه آنی مطالبات را نمی‌دهد و یک زمانی برای تسویه لازم است.» دلیل ممنوعیت چنین نوع تسویه‌ای به مدیریت پرداخت‌ها بازمي‌گردد. انتقال آنی پول در بانک‌ها در شرایطی که هنوز پول به بانک واریز نشده، یعنی استفاده بانک‌ها از خط اعتباری که خود به خلق پول مي‌انجامد. بر این اساس باید میان تسویه آنی و خرید و فروش تفاوت قائل شد «در پرداخت پول باید تمام استانداردها مورد توجه قرار گیرد. تسویه آنی پول در خرید و فروش برای هر صنف، کار درستی نیست و در دنیا نیز برای کمتر از یک درصد صنوف با محدودیت در سقف و اخذ کارمزد صورت مي‌گیرد.»

 

طولانی شدن زمان تسویه

بر اساس گفته مسوولان بانک مرکزی تسویه حساب‌ها حداقل یک ساعت و نیم و حداکثر شش ساعت زمان مي‌برد اما در موارد محدودی پس از گذشت یک هفته پول هنوز به حساب پذیرفته کارت واریز نشده است. در این خصوص مدیرعامل شاپرک با اشاره به زمان اندک شروع به کار شبکه «شاپرک» گفت: «در حال حاضر شرایطی به وجود آمده که نظم پیشین پرداخت و دریافت را به هم ریخته تا الگوی جدید و منظم تری را پیاده کند. این کار زمان مي‌برد و باید اجازه داد تا انضباط جدید با الگوی شاپرک حکمفرما شود.»

این مقام مسوول در ادامه با تاکید بر اینکه «هیچ پولی در فرآیند خرید و فروش فروشگاهی با اجرای شاپرک مفقود نشده است» افزود: «امکان مفقود شدن تراکنش در شبکه وجود ندارد و در حال پیاده‌سازی سیستم‌هاي جدیدی هستیم که بتوان امکان ردیابی تراکنش‌هاي مورد نظر را فراهم كرد.» او با عذرخواهی از مردم بابت مشکلات به وجود آمده اخیر گفت:«طی روزهای اخیر تراکنش‌هاي ناموفق در حوزه شاپرک کمتر از 1 درصد بوده است که تلاش ما بر این است این میزان اندک نیز به کمترین حد ممکن برسد.» او افزود: «با راه‌اندازی پایگاه‌هايي به صورت آنلاین امکان ردیابی گردش کاری به صورت پیامکی یا ساز و کار‌هاي دیگر فراهم مي‌شود تا درصد خطا در شبکه به صفر برسد.» به گفته قطبی این «پایگاه‌ها» تا دو هفته آینده راه‌اندازی خواهد شد. او افزود: «با راه‌اندازی کامل این پایگاه‌ها، تمام وضعیت تراکنش‌ها و گردش کاری دریافت و پرداخت در اختیار کاربران خواهد بود.»

 

تضمین تسویه پرداخت‌هاي دارای رسید

او با بیان اینکه «پس از دریافت رسید از دستگاه‌هاي کارت خوان، تراکنش مورد نظر قطعی محسوب مي‌شود» افزود: «دریافت رسید از دستگاه به منزله این است که پول پرداخت شده هرگز مفقود نخواهد شد و مشتریان مي‌توانند از این بابت خاطرجمع باشند.» قطبی گفت: رسید چاپ شده به منزله تضمین پرداخت است و از این نظر هیچ مشکلی بابت تسویه حساب وجود ندارد اما در موارد معدودی به دلیل بروز مغایرت یا مشكلاتی نظیر آن امکان دارد زمان طولانی‌تر شود. وی این موارد را استثنایی و محدود دانست. قطبی انتقال دو میلیون و 500 هزار پایانه در نقاط مختلف به طرح شاپرک در کنار استفاده مردم با 210 میلیون انواع کارت از این شبکه را کاری بزرگ توصیف کرد و گفت: با همت جمعی بانک‌ها شرکت‌هاي عرضه‌کننده خدمات پرداخت و نظارت بانک مرکزی محقق گشت. وی افزود: با وجود برنامه‌ریزی‌هاي قبلی در اجرا برخی مشکلات مشاهده شده که آنها نيز در حداقل زمان کاهش خواهد یافت.

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.