راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

رئیس هیات مدیره تعاونی آب‌پارس: با درگیر کردن حجم زیاد نقدینگی کشور در بخش تعاون، می‌توان این تهدید بزرگ را به فرصت تبدیل کرد

مراسم رونمایی و عرضه خصوصی اولین توکن دیجیتال کشور با نام «آب‌پارس» دیروز 10 دی‌ماه 1398 با همکاری کنسرسیوم ققنوس و شرکت تعاونی آب‌رسانی فلات مرکزی پارس در هتل سیمرغ برگزار شد و رضایی‌نژاد رئیس هیات مدیره تعاونی آب‌پارس درباره تجربیات تعاونی پیشگامان و اهداف تعاونی آب‌پارس در این رویداد صحبت کرد.


قانون بخش تعاونی


رضایی‌نژاد در ابتدای صحبت‌هایش درباره قانون تعاون صحبت کرد: «نیاکان ما در یزد در زمان تاسیس قنات، از حکومت وام نمی‌گرفتند بلکه عده‌ای به‌عنوان افراد معتمد در آن پروژه‌ها حضور پیدا می‌کردند و مردم به دلیل اعتمادی که به این افراد داشتند، پول خود را وارد پروژه می‌کردند. به‌مرور که بانک‌ها شکل گرفتند، مردم دیگر حاضر نبودند در پروژه‌ای سرمایه‌گذاری کنند و در آینده منفعت آن را کسب کنند بلکه ترجیح می‌دادند ماهیانه پولی به آنها داده شود؛ اما ما به این فکر بودیم که چگونه این فرهنگ تغییر کرده را باز گردانیم و به‌جای اینکه برای یک پروژه از وام و یا سرمایه‌گذار خارجی استفاده کنیم، از خود مردم در پیشبرد آن کمک بگیریم. بدین منظور قوانین و مسائل زیادی را بررسی کردیم و به قانون تعاون رسیدیم.»

به گفته رئیس هیات مدیره تعاونی آب‌پارس، قانون تعاون که اولین قانونی بوده که به همت شهید بهشتی پایه‌گذاری شده است، می‌گوید که معتمدین می‌توانند به‌عنوان سهامداران عضو و مردم عادی به‌عنوان سهامدار غیر عضو در یک پروژه حضور داشته باشند و سهامدار عضو می‌تواند به سهامدار غیر عضو تضمین و اعتبار دهد. «ما از مدلی که در قانون تعاون وجود دارد و شرکت‌ها می‌توانند تا 51 درصد سهامدار عضو و حداکثر 49 درصد سهامدار غیر عضو داشته باشند و سهامدار غیر عضو حداکثر می‌تواند 30 درصد حق رای داشته باشد، استفاده کردیم چراکه این قانون مشکل ما را در تغییر این فرهنگ ایجاد شده حل می‌کرد. درنتیجه ما این مدل را در قالب تعاونی تولیدی – توزیعی فرا استانی پیاده کردیم و هلدینگی از بزرگ‌ترین کارآفرینان و سرمایه‌گذاران یزد راه‌اندازی کردیم و چندین شرکت که در حوزه اقتصادی فعالیت می‌کنند، سهامدار عضو اولیه آن شدند.»

رضایی‌نژاد صحبت‌هایش را در این باره این‌گونه ادامه داد که با این مدل یک بندر خشک در یزد به وسعت 700 هکتار ایجاد کردند که تنها با استفاده از پول خرد مردم آن را راه‌اندازی کردند و هم‌اکنون نیز حدود 52 هزار سهامدار دارند. او گفت: «البته این پروژه‌ها در قالب تعاونی متعارف انجام شده‌اند ولی آقای دکتر فاطمی پیشنهادی دادند که این کار را در قالب اقتصاد نوین و با روش‌های جدید انجام دهیم. شاید ما به‌اندازه کافی پول نداشته باشیم ولی اعتبار داریم و هر کدام از اعضای کنسرسیوم ما بیش از 2 هزار پرسنل دارند و فعالیت‌های بزرگی انجام می‌دهند.»


فرصت‌ها و تهدیدها


او با اشاره به اینکه شرکت تعاونی آب‌رسانی فلات مرکزی پارس به‌منظور تامین آب شرب و صنعت فلات مرکزی تاسیس شده است، درباره فرصت‌ها و تهدیدهای موجود صحبت کرد: «ما آب‌رسانی به فلات مرکزی را در دستور کار خود داریم ولی در این راه فرصت‌ها و تهدیدهایی نیز وجود دارد. برای مثال اگر ما فقط بخواهیم آب را به یک نقطه برسانیم، اجازه این کار در مسیر به ما داده نمی‌شود درنتیجه همه افراد و شهرهای در طول مسیر باید در این پروژه شرکت داشته باشند. مدل اقتصادی این تعاونی شیرین سازی و انتقال آب به روش حقابه سهامداران است که امکان انتقال، بهره‌برداری یا فروش حقابه برای سهام‌داران فراهم است و باید واقعیت‌ها را قبول کنیم که هیچ سرمایه‌گذار خارجی حاضر به سرمایه‌گذاری در این پروژه‌ها نیست؛ درنتیجه بهترین روش این است که خود مردم در منفعت و سودآوری این پروژه‌ها شریک باشند.»

رئیس هیات مدیره تعاونی آب‌پارس صحبت‌هایش را با مقایسه‌ای بین بازار پول، بازار سرمایه و بازار تعاون ادامه داد: «در بازار پول، بانک مرکزی پول سپرده‌گذار را ضمانت می‌کند اما در بازار سرمایه این اتفاق نمی‌افتد و کسی که سهام خریداری می‌کند، هیچ تضمینی برای ارزش‌افزوده آن وجود ندارد ولی این در حالی است که بازار تعاون ترکیبی از این دو است؛ یعنی می‌توان ارزش آینده و آتی سهامدار را تضمین کرد.»

به گفته او، وجود حجم زیاد نقدینگی در کشور است، تهدید جدی است که اگر بتوانیم این نقدینگی را در قالب تعاونی درگیر کنیم، می‌توانیم این تهدید را به فرصت تبدیل کنیم؛ درواقع با استفاده از این روش می‌توان این حجم از نقدینگی موجود در کشور را از سیال بودن خارج کرد.


کارآفرینی اجتماعی نوین؛ پایه قانون بخش تعاونی


رضایی‌نژاد همچنین به تعریف‌ها و عبارت‌های مختلفی که در دنیا وجود دارد نیز اشاره کرد و درباره هر کدام توضیح داد: «کارآفرین اقتصادی برای منفعت کار می‌کند. حالت نوین آن می‌شود «کارآفرین اقتصادی نوین» که علاوه بر اینکه منفعت می‌خواهد، فعالیت‌های اجتماعی نیز انجام می‌دهد. «کارآفرین اجتماعی» تنها کار می‌کند برای اینکه کار خیر انجام داده باشد که این موضوع نمی‌تواند پایدار باشد؛ اما کارآفرین اجتماعی نوین، کار اقتصادی را برای جمع انجام می‌دهد که در دنیا نیز بسیار درباره آن صحبت می‌شود و پایه قانون تعاونی نیز بر پایه کارآفرینی اجتماعی نوین است.»

او در پایان صحبت‌هایش گفت: «امیدوارم که پروژه شیرین سازی آب و استفاده از توکن آب‌پارس بتواند منشأ خیر باشد. من بر این عقیده هستم که بهترین راه برون‌رفت از مشکلات اقتصادی این است که خودمان روی خودمان تکیه کنیم و با همت یکدیگر و با مدل تعاون، فعالیت کنیم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.