راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سازمان نصر گزارش تحلیلی «فضای استارت‌آپی ایران» را منتشر کرد / رگولاتوری، بزرگترین چالش بیرونی استارت‌آپ‌ها

سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور (نصر) با انتشار گزارشی تحلیلی با عنوان «فضای استارت‌آپی ایران»، زیست‌بوم استارت‌آپی کشور را مورد بررسی قرار داد .

به گزارش روابط عمومی نصر کشور، این گزارش شامل نتایج پژوهشی درباره وضعیت فعلی استارت‌آپ‌ها، چالش‌ها و مسائل مربوط به آنها است که شرایط کنونی کسب‌وکارهای نوپای ایران را ترسیم می‌کند.

داده‌های آماری مختلفی در این گزارش وجود دارد که از طریق پرسشنامه‌ای که استارت‌آپ‌ها به‌صورت آنلاین به آن پاسخ داده‌اند، جمع‌آوری شده‌ است. استارت‌آپ‌ها در این پرسشنامه علاوه‌بر پاسخ ‌به سوالات پایه برای معرفی استارت‌آپ خود، به سوالاتی مانند روش‌های تامین مالی، بازارها، انتظار آنها از دولت و تعامل آ‌نها با شرکت‌های خصوصی بزرگ نیز پاسخ ‌داده‌اند.

در این پژوهش، ۳۴۷ استارت‌آپ شرکت‌کننده در نمایشگاه الکام‌استارز ۹۸ به ۴۴ سوال این پرسشنامه پاسخ داده‌اند و نتایج آن پس از تحلیل در قالب اینفوگرافیک ارائه شده ‌است.

از نکات جالب توجه پایش نتایج این پرسشنامه و مقایسه آن با سال قبل، می‌توان به افزایش تعداد استارت‌آپ‌های در مرحله رشد و درآمد، توجه و رویکرد درست استارت‌آپ‌ها به حرکت از بازارهای محدود محلی و کشوری به سمت بازارهای منطقه‌ای و جهانی، تمایل استارت‌آپ‌ها به همکاری با شرکت‌های بزرگ با هدف افزایش فروش، افزایش تعداد کارمندان شاغل در استارت‌آپ‌ها، افزایش کارمندان خانم در استارت‌آپ‌ها، افزایش قابل توجه نیاز استارت‌آپ‌ها به مهارت‌های حقوقی و تولید محتوا و روی آوردن استارت‌آپ‌ها به روش‌های تامین مالی جمعی اشاره کرد.

باتوجه به این تحلیل 29.4 درصد از استارت‌آپ‌ها عمر یک تا دو ‌ساله دارند. پس از آن 19 درصد از عمر استارت‌آپ‌ها شش تا یک سال است. بیش از 39 درصد از استارت‌آپ‌ها در مرحله رشد و درآمد و بیش از 36 درصد در مرحله ورورد به بازار قرار دارند.

مدل تجاری 76.9 درصد از استارت‌آپ‌ها B2C و 68.9 درصد نیز B2B است.


خدمات و ابزارهای پایه فناوری اطلاعات، بیشترین حوزه فعالیت استارت‌آپ‌ها


خدمات و ابزارهای پایه فناوری اطلاعات حوزه فعالیت بیشتر استارت‌آپ‌ها با سهم 29.7 درصد است. پس از آن تبلیغات و بازاریابی، آموزش و مشاوره، خدمات عمومی و فین‌تک حوزه فعالیت استارت‌آپ‌ها را تشکیل می‌دهد.

مدل درآمدزایی 49.9 درصد از استارت‌آپ‌ها فروش محصولات بوده است. تبلیغات و حق کمیسیون نیز مدل‌های دیگر درآمدزایی استارت‌آپ‌هاست.

براساس این تحلیل 85 درصد استارت‌آپ‌ها در شبکه اجتماعی اینستاگرام فعالیت دارند. تلگرام، توئیتر، لینکدین و فیس‌بوک در رده‌های بعدی فعالیت آنها قرار دارد. سهم پیام‌رسان‌های داخلی در این مورد 4.9 درصد است.

بیشتر سن بنیانگذاران استارت‌آپ‌ها، بین 30 تا 35 است که بیش از 33 درصد است. 89.9 درصد از بنیانگذاران نیز آقایان هستند و تنها 10.1 درصد از آنها را خانم‌ها تشکیل می‌دهند.

طبق این تحلیل بیشتر رشته‌های تحصیلی بنیانگذاران استارت‌آپ‌های مورد آزمون قرار گرفته، رشته «نرم‌افزار» با سهم 25 درصد است. پس از آن رشته «فناوری اطلاعات» با سهم 22.5 درصد و «مدیریت» با سهم 10 درصد بیشتر رشته‌های بنیانگذاران را تشکیل می‌دهد.

 26.2 درصد از استارت‌آپ‌ها تاکنون سابقه راه‌اندازی استارت‌آپ‌ را نداشته‌اند. بیش از 21 درصد نیز یک یا دوبار سابقه راه‌اندازی استارت‌آپ‌ را داشته‌اند. همچنین 47.8 درصد از استارت‌آپ‌ها تاکنون تجربه شکست نداشته‌اند. 31.1 درصد نیز یک‌بار شکست را تجربه کرده‌اند.

طبق این تحلیل، بیش از 42 درصد از استارت‌آپ‌ها فعالیت‌های برون‌سپاری شده نداشته‌اند. 20.7 درصد از آنها در حوزه نرم‌افزاری و برنامه‌نویسی و 16.1 درصد از آنها در حوزه حقوقی فعالیت‌های خود را برون‌سپاری کرده‌اند.

60.2 درصد از استارت‌آپ‌ها به‌طور شخصی تامین مالی استارت‌آپ‌ها را انجام داده‌اند و 50.1 درصد نیز از طریق سرمایه‌گذاری خطرپذیر بوده است.


محدودیت‌های کشور، مهم‌ترین موانع رشد استارت‌آپ‌ها


54.5 درصد از استارت‌آپ‌ها محدودیت‌های کشور را مهم‌ترین موانع برای رشد دانسته‌اند. نقدینگی پایین و کمبود دانشی استارت‌آپی نیز از دیگر موانع رشد بوده که استارت‌آپ‌ها به آن اشاره کرده‌اند.

بیش از 75 درصد از استارت‌آپ‌ها حمایتی از دولت دریافت نکرده‌ و 15.3 درصد از آنها نیز از خدمات مرتبط با شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده کرده‌اند.

قوانین و مقررات از نظر استارت‌آپ‌ها بزرگترین چالش بیرونی است که وجود دارد. کمبود سرمایه‌گذار، سیاست‌گذاری دولت و کمبود نیروی انسانی ماهر از دیگر چالش‌های بیرونی بیشتر استارت‌آپ‌هاست.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.