پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
ابر و باد و مه و خورشید و فلک درکارند تا تو موبایلی پرداخت کنی
«ویزا»، بزرگ ترین موسسه مالی اعتباری دنیا و «وودافن»، اپراتور چندملیتی شبکه موبایل با اعلام یک شراکت بین المللی قصد دارند خدماتی را برای پرداخت های کالا و خدمات از راه موبایل ارائه کنند. ۵۷.۸ درصد از کاربران مدلهای مختلف «آی فن» اپل استفاده از خدمات m-payment را بسیار مناسب یا کاملا مناسب دانستند درحالی که تنها ۲۵.۹ درصد از کاربران سایر تلفنهای همراه نظر مشابهی داشتند.
تلفنهای همراه به دلیل عرضه راه حلها و سرویسهای جدید در سال۲۰۱۲ گامی بلند را به سوی تبدیل شدن هر چه بیشتر به یک کیف پول دیجیتال برداشتهاند. چراکه با توجه به آمارهای موجود امروزه بیش از پنج میلیارد نفر در سراسر دنیا از تلفن همراه استفاده میکنند و این بدان معنی است که هر یک از این پنج میلیارد کاربر شبکههای موبایل میتوانند به طور بالقوه دارنده یک حساب ویژه برای استفاده از کیف پول موبایل باشند و از خدمات این سرویس هم در زندگی روزمره شخصی و هم در فعالیتهای حرفهای خود بهره ببرند.
ارتباطات حوزه نزدیک (NFC) فن آوریای است که اتصالات بی سیم (RF) دو طرفه شعاع کوتاه را تا حداکثر ۱۰ سانتی متر (از نظر تئوری) برقرار میکند. این استاندارد را شرکتهای فیلیپس، سونی و نوکیا توسعه دادند.
فن آوری NFC ترکیبی از سامانه بازشناسی با امواج رادیویی (RFID) و دیگر فن آوریهای اتصال است که برخلاف دستگاههای ساده تر RFID، امکان برقراری یک ارتباط دو طرفه را فراهم میکند. زمانی که دو دستگاه NFC (آغازگر و هدف) در شعاع حداکثر چهارسانتی متر از هم قرار گیرند یک شبکه «نظیر به نظیر» (P۲P) میان این دستگاهها برقرار میشود و به این ترتیب هر دو دستگاه میتوانند اطلاعات را دریافت و ارسال کنند. فن آوری NFC در بسامد ۱۳.۵۶ مگاهرتز عمل میکند و میتواند دادهها را با سرعت حداکثر ۴۲۴ کیلوبیت بر ثانیه انتقال دهد.
NFC قادر است به صورت مستقیم از طریق یک تراشه یکپارچه یا از طریق یک کارت ویژه خارجی که با پورتهای کارتهای «اس دی» یا «میکرو اس دی» سازگاری دارد استفاده شود.
ائتلاف کارت هوشمند در ایجاد شورای موبایل و NFC
انتظار میرود که با ۱۰۰ میلیون دستگاه تلفن همراه هوشمند مجهز به سیستم ارتباطات حوزه نزدیک (NFC) در سراسر جهان، این فن آوری بتواند بازار خدمات موبایل را در سال ۲۰۱۲ با تحول قابل توجهی روبه رو کند. در این راستا، در هفته دوم ماه می، «ائتلاف جهانی کارت هوشمند» از تشکیل «شورای موبایل و NFC» خبر داد. هدف از ایجاد این شورا، افزایش سطح آگاهی و شتاب بخشیدن به استفاده از برنامههای جانبی متعددی است که استفاده از آنها از طریق فن آوری NFC امکانپذیر میشود.
این شورا که بیش از ۶۰ سازمان را جذب کرده است قصد دارد بازار صعودی جدیدی را راه اندازی کند که از طریق نرم افزارهای موبایل و NFC خدماتی چون پرداختها، بازاریابی، عرضه/ ترفیع/ کوپن، اشتراک گذاری P۲P و کنترل دسترسی به شبکه را به کاربران ارائه میدهد.
همکاری جهانی وودافن و ویزا برای کیف پول موبایل
«ویزا»، بزرگ ترین موسسه مالی اعتباری دنیا و «وودافن»، اپراتور چندملیتی شبکههای موبایل با اعلام یک شراکت بین المللی قصد دارند خدماتی را برای پرداختهای کالا و خدمات از راه موبایل ارائه کنند. هدف این دو غول مالی و فن آوری دنیا از این شراکت، تبدیل ارتباطات موبایل به یک کیف پول مجازی است که بدون فرسایش بتواند پرداختهای موبایل را انجام دهد.
برپایه این توافق قرار است ۳۹۸ میلیون کاربر وودافن و ویزا در پنج قاره و در بیش از ۳۰کشور از خدمات کیف پول موبایل بهره مند شوند.
همکاری میان این دو گروه بزرگ میتواند بر یک نکته مهم اما بدیهی تاکید کند: درحالی که وودافن برای توسعه این سرویس میتواند روی تعداد بالای کاربران خود در سراسر دنیا حساب کند، ویزا قادر است فن آوریها، امنیت و تجهیزات لازم برای تبدیل اسکناس به بیتهای اطلاعاتی را تضمین کند.
این شراکت که یکی از بزرگ ترین موارد این بخش در سطح جهانی است پرداخت موبایل برپایه سکوهای «وودافن» و با استفاده از «کارتهای پیش پرداخت شده» (prepaid cards) ویزا را برای کاربران میسر میکند.
فاز اول این سکو تا پایان سال۲۰۱۲ در کشورهای آلمان، هلند، اسپانیا، ترکیه و انگلیس کار خود را آغاز میکند و سپس به سایر کشورهایی که از خدمات وودافن و ویزا بهره مند هستند راه مییابد.
اجلاس جهانی NFC و پرداخت موبایل
اجلاس جهانی NFC (ارتباطات حوزه نزدیک) و پرداختهای موبایل در روزهای ۱۹ و ۲۰ آوریل ۲۰۱۲ در هنگ کنگ برگزار شد که هدف از برگزاری این اجلاس جهانی، ایجاد یک پل ارتباطی محکم تر میان اپراتوارهای شبکههای موبایل، بانکها، ارائه دهندگان انتقال پول، شبکههای انتقال وجه از راه موبایل، ارائه دهندگان سرویسهای کیف پول موبایل (mWallets)، خرده فروشان، ارائه دهندگان سرویسهای حمل ونقل عمومی، سازندگان تلفنهای همراه و ارائه دهندگان فن آوریها و تجهیزات زیرساخت بود.
در اجلاس جهانی NFC و پرداختهای موبایل ۲۰۱۲، کارشناسان این حوزه به تجزیه و تحلیل رفتارهای مشتریان پرداختند تا به این وسیله راهی برای توسعه سیاست گذاریها راهبردی جهت ارائه بهتر خدمات پرداختهای موبایل بیابند. در این گردهمایی بین المللی از جمله نکات زیر مورد بررسی قرار گرفت:
– مسائل رگولاتوری برای پرداخت موبایل و نیاز به پایه ریزی تنظیمات و مقررات کاربردی در این بخش
– همکاری با سازمانهای رگولاتوری
– فرصتها و چالشهای جدید بانکها در ارائه خدمات m-payment
– فرصتهای جدید برای افزایش حجم فروش بازرگانان و خرده فروشان با توسعه پرداخت موبایل
– سیاست گذاریهای راهبردی نوآورانه پرداخت موبایل با هدف توسعه یک بازار جدید
– پتانسیلهای عرضه سرویسهای خرده- مالی در کشورهای توسعه یافته
– نقش به روزرسانی فن آوریهای به کار رفته در دستگاههای موبایل در توسعه m-payment
عرضه راه حل کیف پول موبایل در آسیا اقیانوسیه، خاورمیانه و آفریقا
شرکت C-SAM ماه گذشته اعلام کرد طی توافقنامهای که با موسسه مالی اعتباری «مسترکارد» به امضا رسانده است یک راه حل کیف پول موبایل برچسب سفید را برپایه «سکوی تراکنش انعطاف پذیر موبایل» (MTP) عرضه کرده که با سکوی «از پیش پرداخت» مسترکارد با عنوان PayPass Wallet Services یکپارچه است.
این ادغام به اپراتورهای موبایل، بانکهای خرده فروشی و ارائه دهندگان پرداخت در آسیا اقیانوسیه، خاورمیانه و آفریقا که در تلاش هستند تا دامنه وسیعی از سرویسهای پرداخت بدون تماس موبایل را به مشتریان و کاربران خود ارائه کنند، یک راه حل کیف پول موبایل انعطاف پذیر، قابل ارتقا و جالب توجه را عرضه میکند.
این راه حل الحاقی قادر است پیچیدگیهای مدیریت دستگاههای متنوع موبایل، سیستم عاملهای مختلف و اتصال چندگانه به سیستمهای نسل سوم را با اتکا به عناصر مطمئن حل کند. به این ترتیب، اپراتورهای موبایل و موسسات مالی قادر خواهند بود بهترین تجربه سرویسهای موبایل را به مشتریان و کاربران خود ارائه کنند.
«راج هاموهاران»، رئیس منطقهای موبایل و تجارت الکترونیک مسترکارد در بخش آسیا اقیانوسیه، خاورمیانه و آفریقا در این خصوص توضیح داد: «شراکت ما با C-SAM به شرکتهای مخابراتی منطقه یک راه حل NFC را عرضه میکند و به آنها اجازه میدهد سرویسهای کیف پول پرداخت موبایل چند کانالی مطمئنی را در اختیار مشترکان خود قرار دهند».
شرکت C-SAM، پیشگام در عرضه فن آوریهای تراکنشهای مطمئن موبایل تاکنون نرم افزارهای مالی مختلفی را عرضه کرده است. این شرکت امریکایی شعباتی در کشورهای سنگاپور، ژاپن و هند دارد و فن آوریها و سرویسهای خود را در اختیار بانکها، بازرگانان، شبکههای پرداخت، ارائه دهندگان بهداشت عمومی و بسیاری از ارائه دهندگان زیرساخت قرار میدهد. موسسه مالی اعتباری «مسترکارد» نیز با برخورداری از سریع ترین شبکه پردازش پرداختها موسسات مالی در دنیا، بازرگانان، دولتها و مدیران را در بیش از ۲۱۰ کشور به هم متصل میکند.
بازار پرداخت موبایل؛ میدان مبارزه موسسات مالی در انگلیس
با شروع سال۲۰۱۲ اروپا اقدامات گسترده ای را در عرصه پرداخت های موبایل و عرضه سرویس های جدید در این بخش در بوته آزمایش گذاشت. به ویژه، برخی از معتبرترین بانکهای این قاره حتی منتظر تعامل با اپراتورهای موبایل نماندند و خود به روشی مستقل برای تصاحب این بازار دست به کار شدند. برای مثال، موسسه خدمات مالی Barclays انگلیس به تازگی سرویس جدیدی با عنوان PayTag را عرضه کرده است. این سرویس در واقع یک کارت برپایه NFC (ارتباطات حوزه نزدیک) است که میتواند روی یک دستگاه تلفن همراه هوشمند نصب شود و سپس عملیات تراکنش و انتقال وجه را تنها از طریق شماره تلفن همراه انجام دهد. با این سرویس جدید، Barclays به مشتریان خود اجازه میدهد که بدون نیاز به دخالت اپراتور موبایل، پرداختهای خود را از طریق تلفن همراه انجام دهند.
در این کشور، سایر موسسات ارائه دهنده خدمات مالی از جمله «مسترکارد»، «ویزا» و HSBC نیز تلاشهای مشابهی را آغاز کرده اند. به این ترتیب، از ابتدای سال ۲۰۱۲ بازار رقابتی جدیدی میان پیشگامان خدمات نوین پرداختهای موبایل آغاز شده است. این درحالی است که به نظر میرسد خدمات m-payment از سوی افراد سالمند و زنان با استقبال چندانی مواجه نشده است به طوری که برپایه نتایج تازه ترین گزارشی که موسسه Finaccord اواسط ماه آوریل از وضعیت سنجی پرداختهای موبایل مشتریان در بازار انگلیس منتشر کرد، افراد مسن نسبت به مشتریان جوان، کمتر حاضر به قبول خدمات پرداخت موبایل هستند و زنان نیز اشتیاق کمتری را نسبت به مردان در استفاده از m-payment نشان میدهند.
در تحقیق «فیناکورد»، مفهوم پرداخت موبایل به عنوان «به کارگیری فیزیکی از یک دستگاه تلفن همراه برای استفاده از یک سرویس به منظور تراکنش پول یا اعتبار به بانک شخص دیگر از طریق واگذاری پول نقد یا حساب تلفن همراه» تعریف شده بود.
از میان تمام دارندگان تلفنهای همراه شرکت کننده در این تحقیق، تنها ۱۰.۷ درصد اظهار داشتند که این مفهوم را بسیار مناسب و ۲۰.۴ درصد آن را کاملا مناسب معرفی کردند. درحالی که به اعتقاد ۲۳.۸ درصد، این روش نه مناسب و نه نامناسب بود. ۱.۷۴ از مصاحبه شوندگان انگلیسی این تحقیق، پرداخت موبایل را چندان مناسب ندانستند، ۲۲.۱ درصد به هیچ وجه آن را مناسب نشناختند و ۵.۷ درصد اظهار داشتند که اصلا قادر نیستند در این زمینه عقیدهای را بیان کنند.
از نظر تقسیم بندی سنی، ۴۷.۳ درصد از گروه سنی ۱۶ تا ۲۴ سال و ۴۷.۹ درصد افراد گروه سنی ۲۵ تا ۳۴ پرداخت موبایل را بسیار مناسب معرفی کردند.
درحالی که در گروه سنی ۳۵ تا ۴۴ تعداد افرادی که با این مفهوم موافق بودند به ۳۳.۳ درصد، در گروه ۴۴ تا ۵۴ به ۲۱.۲ درصد و در افراد گروه ۵۵ تا ۶۴ سال به ۱۵.۳ درصد رسید. در پایان، تنها ۱۱.۵ درصد از مصاحبه شوندگان بالای ۶۵ سال پرداخت موبایل را شیوهای مناسب دانستند.
از نظر تقسیم بندی جنسیتی، در شرایطی که ۴۰.۲ درصد از مردان شرکت کننده در این تحقیق اظهار داشتند که پرداخت موبایل را کاملا مناسب یا بسیار مناسب میدانند، تنها ۲۳.۳ درصد از زنان چنین عقیدهای داشتند.
همچنین این بررسی به یک نتیجه جالب توجه دیگر نیز دست یافت که نشان میداد ۵۷.۸ درصد از کاربران مدلهای مختلف «آی فن» اپل استفاده از خدمات m-payment را بسیار مناسب یا کاملا مناسب دانستند درحالی که تنها ۲۵.۹ درصد از کاربران سایر تلفنهای همراه نظر مشابهی داشتند.
«آلن لیچ»، مدیر «فیناکورد» در این خصوص توضیح داد: «بازار پرداخت موبایل مطمئن است که با افزایش آگاهی مشتریان از امکانات و توسعه اکوسیستم m-payment، هم در انگلیس و هم در سایر نقاط دنیا با سرعت به رشد خود ادامه میدهد. هرچند، به دلایل مختلف برای این که این روش پرداخت جایگزین پرداختهای سنتی چون پرداخت نقدی یا پرداخت با کارت اعتباری یا کارت بانکی شود هنوز به چند سالی زمان نیاز است.
در حقیقت، بازرگانان ما پیش از قبول پرداختهای موبایل، در این زمینه به یک ثبات فرهنگی و زیرساختی نیاز دارند. همچنین مشتریان و مصرف کنندگان نیز باید با چالش بزرگی چون قبول تلفن همراه به عنوان یک دستگاه الکترونیکی با قابلیت انجام کارهای بانکی مواجه شوند. درحقیقت، پذیرش این واقعیت به یک نسل یا حتی بیشتر نیازمند است».
هدا عربشاهی
منبع: اقتصادایران آنلاین