راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سال ۲۰۱۷ سهم تجارت الکترونیکی در امریکا ۱۰ برابر درآمد نفت ایران بوده است

«تجارت الکترونیکی ایران» عنوان همایشی بود که بیستم آذرماه توسط دیجی‌کالا و دنیای اقتصاد، برگزار شد. در این رویداد، دیجی‌کالا از گزارشی با عنوان «گزارش نیم‌سال اول ۱۳۹۸ دیجی‌کالا» رونمایی کرد. اگر می‌خواهید بدانید این گزارش چه کیفیتی داشت و تا چه حد به استانداردهای یک گزارش عملکرد مطلوب نزدیک بود، می‌توانید این یادداشت رضا قربانی را بخوانید.

برنامه نیم‌دایره با سخنرانی نیما نامداری، معاون طرح و توسعه شرکت ارتباط فردا آغاز شد. «بازارهای آنلاین در ایران؛ چالش‌ها و چشم‌انداز» عنوان سخنرانی او بود. نامداری در این ارائه به بررسی وضعیت پرداخت الکترونیک در جهان پرداخت و بعد از آن با ارائه آماری این شرایط را در کشورمان، مورد تحلیل قرار داد. او همچنین به بررسی وضعیت اقتصاد ایران در سال‌های اخیر پرداخت.

سال ۲۰۱۷ درآمد کل بازار تجارت الکترونیکی در آمریکا ۵۰۴ میلیارد دلار بود. اگر به آمار و ارقام موجود توجه کنیم به این نتیجه می‌رسیم که این عدد ۱۰ برابر درآمد نفت ایران بوده است. نیما نامداری، معاون طرح و توسعه شرکت ارتباط فردا با بیان این مطلب گفت: «در آمریکا ۱۴.۳ درصد این بازار در اختیار خرده‌فروش‌های الکترونیک بوده است. برای مثال آمازون در سال ۲۰۱۸؛ ۲۵۸ میلیارد فروش ناخالص داشته و ۱۷۵ میلیارد دلار آن در ساختار مارکت پلیس اتفاق افتاده است. همچنین دوونیم میلیون کسب‌وکار در دنیا هستند که فروش آنها توسط پلتفرم آمازون انجام می‌شود. دو معیار در رشد کسب‌وکار آنلاین مهم است؛ ارزش هر سفارش و تکرار سفارش. ترکیب این دو نیز میزان رشد کسب‌وکارهای آنلاین را تأیید می‌کند.»

او با اشاره به اینکه در اقتصاد مفهومی به نام اقتصاد خانوار وجود دارد، گفت: «در سال ۲۰۱۷ در اروپا حدود ۹ تریلیون دلار مصرف خانوار بوده است. در ایران و در ۱۰ سال گذشته ۴۰ درصد برای مسکن، غذا و حمل‌ونقل هزینه شده و درحقیقت همان منطق اروپا در ایران هم حاکم است. طبق این آمارها حوزه‌ای که آنلاین دیتیل‌ها می‌توانند روی آن تمرکز کنند باید دوسوم هزینه خانوار باشد.»

نامداری در ادامه به بررسی وضعیت اقتصادی کشور پرداخت و گفت: «در سال ۹۶ مابه‌‌التفاوت درآمد و هزینه‌های دو دهک ابتدایی منفی بود اما این وضعیت در سال ۹۷ به سه دهک افزایش یافت و می‌توان پیش‌بینی کرد که این روند طی سال ۹۸ نیز ادامه داشته باشد و فاصله درآمد و هزینه خانوارها در چهاردهک اول جامعه منفی شود. معمولا مابه‌التفاوت هزینه‌های اساسی و درآمد خانواده‌ها صرف خریدهای غیرضرور یا خرید از مارکت پلیس‌ها می‌شود در این شرایط هر چه شرایط اقتصادی ضعیف‌تر شود امکان خرید خانواده‌ها از مارکت پلیس‌ها نیز کاهش خواهد یافت.»

نامداری در ادامه چالش‌های کسب‌وکارهای آنلاین را مورد بررسی قرار داد و گفت: «در بخش تولیدکننده، تغییرات نرخ ارز و تورم، نقدینگی، مالیات و بیمه وجود دارد. موانع رشد آنها نیز رگولاتوری، سایز بازار و مشکلات در زیرساخت فناوری اطلاعات است. سمت مصرف کننده هم می‌توان به کاهش قدرت خرید مردم اشاره کرد که برای کسب‌وکارهای دیجیتال خیلی مهم است ک این باعث لطمه به آنهاست.»

 سهم ICT در تولید ناخالص داخلی در سال ۱۳۹۶، سه درصد بوده است. نامداری با بیان این مطلب گفت که در این اوضاع بد اگر کسب‌وکاری عملکرد خوبی دارد نشان از کار قدرتمند و گرته‌برداری درست از روندهای جهانی است. درحقیقت مسیری که در راستای افزایش سهم اقتصاد دیجیتال و تجارت الکترونیکی دنبال می‌کنیم بخشی از آن گریزناپذیر و بخشی دیگر به خاطر عزم افرادی است که در این مسیر تلاش می‌کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.