راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نهنگ بازار کیست و چطور روی قیمت بیت‌کوین اثر می‌گذارد؟

نوسانات اخیر قیمت بیت‌کوین باعث شده که متخصصان و علاقه‌مندان بازار بار دیگر به عوامل تأثیرگذار بر روی قیمت‌ها توجه و سعی کنند با شناسایی آنها وضعیت آینده قیمت‌ها را پیش‌بینی کنند.

اینکه ما در این مطلب به سراغ نهنگ‌های بازار رفته‌ایم به آن معنا نیست که نوسانات اخیر قیمت بیت‌کوین زیر سر نهنگ‌ها است بلکه به این مفهوم است که نهنگ‌ها را می‌توان به عنوان یکی از عوامل تاثیرگذار، همیشه درنظر گرفت و اثرات آنها را بررسی کرد.

اگر به خرید بیت‌کوین و حضور در دنیای ارزهای رمزنگاری‌شده علاقه دارید، پیشنهاد می‌کنیم با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.


نهنگ کیست؟


برای آنها که نمی‌دانند، بهتر است بگوییم نهنگ اصطلاحی است که برای سرمایه گذارانی به‌کار می‌رود که با خریدوفروش خود روی سهم بازار اثر گذاشته و می‌توانند باعث افزایش یا کاهش شدید در قیمت‌ها شوند.

نهنگ‌ها معمولاً دانش و اطلاعات خوبی نسبت به بازار دارند و هر حرکت آنها می‌تواند به سایر فعالان بازار سیگنال دهد که تغییری در راه است.

مبادله‌گران کوچک همواره باید بدانند که تصمیمات نهنگ‌ها چه درست و چه غلط می‌تواند روند بازار را تغییر دهد.

برنامه‌ها و نرم‌افزارهای موجود اغلب نقش عوامل فاندامنتال و حرکت‌های نهنگ‌ها را در نظر نمی‌گیرند، به همین دلیل، این شما هستید که باید مراقب آنها باشید.


تصاحب چه مقدار بیت‌کوین شما را به نهنگ تبدیل می‌کند و بزرگ‌ترین نهنگ‌ها چه کسانی‌اند؟


جالب است بدانید ۴۰ درصد بازار بیت‌کوین در اختیار هزار نفراست که ازتعداد کم آنها خبر می‌دهد. صرافی‌های رمزارزهم به عنوان بزرگ‌ترین دارندگان بیت‌کوین نقش مهمی در تصمیمات بازار و قیمت‌گذاری دارند.

۶.۷ درصد بیت‌کوین در گردش جهان در اختیار صرافی‌ها قرار دارد. آنها در هر شرایطی به خریدوفروش و نگهداری ارزهای رمزنگاری‌شده به ویژه بیت کوین مشغول هستند. رشد مداوم صرافی‌ها هم از این حرکت آهسته پیوسته آنها شکل گرفته است.

از آنجا که تعداد مشخصی بیت‌کوین (۲۱ میلیون) در سراسر جهان وجود دارد، تبدیل شدن به نهنگ بیت‌کوین در طول سال‌ها سخت‌تر خواهد شد. در آینده هر شخصی که بیت‌کوین دارد می‌تواند در بازار تاثیرگذار باشد.

هر چقدر که دارایی دیجیتال شما بیشتر باشد قطعاً میزان تاثیرگذاری شما هم افزایش خواهد یافت.


معروف‌ترین نهنگ‌های بازار چه کسانی هستند؟


اولین شخصی که به عنوان نهنگ بیت‌کوین به ذهن هر یک از فعالان بازار خطور می‌کند، ساتوشی ناکاموتو خالق مرموز بیت‌کوین است.

شاید یکی از دلایلی که بسیاری از افراد در پی شناسایی این شخص مرموز هستند، همین است که تعداد زیادی بیت کوین در اختیار دارد و هر تصمیم او به عنوان یک نهنگ در بازار تاثیرگذار خواهد بود.

گفته می‌شود او ۱ میلیون بیت کوین در اختیار دارد و به عنوان بزرگ‌ترین دارنده این ارز رمزنگاری‌شده در سراسر جهان نقش زیادی در بازارخواهد داشت.

بری سیلبرت و برادران وینکلووس هم به عنوان دارندگان مطرح بیت‌کوین شناخته شده هستند و خیلی‌ها به دیدگاه‌ها و طرز فکر آنها توجه می‌کنند.

بسیاری از نهنگ‌های بازار هم به سبب ماهیت غیر متمرکز بیت‌کوین ناشناس مانده‌اند و از این هویت مخفی خود نهایت بهره را می‌برند.


چطور نهنگ‌های بازار را زیر نظر بگیرم؟


همیشه اظهار نظرهای نهنگ‌های شناخته شده بازار را زیر نظر بگیرید و سعی کنید از حرکت‌های آنها مطلع باشید. این ساده‌ترین راهکار برای پیش بینی نهنگ‌ها و تاثیری است که روی بازار خواهند گذاشت. اما در کنار این راهکار ساده با رعایت چند نکته ساده می‌توانید شناخت بهتری از بازار داشته باشید و حرکت‌های ریز نهنگ‌ها را قبل از اینکه دیگران متوجه شوند شناسایی کنید.

اولین نکته‌ای که به شما کمک می‌کند، بررسی مداوم لیست سفارش‌ها است که یک تغییر ناگهانی می‌تواند نشانه مهمی برای شما باشد. این تغییر می‌تواند شامل سفارش‌های خریدوفروش بزرگ یا غیرعادی باشد.

همین‌طور در شرایط رکود بازار هر نوسان غیر طبیعی نمودار می‌تواند نشان‌دهنده حرکت نهنگ‌ها باشد. افزایش یا افت شدید قیمت‌ها در شرایط رکود و ثبات قیمت‌ها در بسیاری موارد زیر سر نهنگ‌ها است.

معمولاً حجم خریدوفروش در بازار متعادل و در تناسب با یکدیگر است، اگر کفه این ترازو به یک سمت متمایل شود احتمالاً پای نهنگ‌ها در میان است.

البته استخرهای تاریک یا Dark Pool هم وجود دارند که مبادله‌های انجام شده در آنها از چشم دیگران دور نگه داشته می‌شوند، با این وجود لازم است به روندهای بازار دقت شود تا تصمیم‌گیری‌های بهتری صورت بگیرد.


بروکرهای OTC به نهنگ‌های بازار چه کمکی می‌کند؟


ترید فرابورس (OTC) معاملاتی است که مستقیماً بین خریدار و فروشنده انجام می‌گیرد. این سرویس معمولاً توسط سرمایه‌گذاران بزرگ که می‌خواهند ناشناس بمانند مورد استفاده قرارمی‌گیرد. پیشترحجم بالای مبادلات بسیار مرسوم بود و OTC به انجام آن کمک می‌کرد. اگرچه امروزه هم مبادله‌های بزرگ انجام می‌شود اما میزان آن نسبت به گذشته کاهش یافته است.

در حقیقت این شیوه مبادله نقش اکسچنج‌ها را حذف کرد تا سرمایه‌گذاری کلان در بازار ارزهای رمزنگاری‌شده راحت‌تر از گذشته انجام شود.


نتیجه‌گیری


درهمه بازارها نهنگ‌هایی وجود دارد که فعالیت آنها روی بازار تاثیرگذار است. رونق بازار ارزهای رمزنگاری‌شده به ویژه بیت کوین باعث شده بسیاری به خریدارزهای رمزنگاری‌شده علاقه نشان بدهند و این امر باعث می‌شود نقش و کارکرد نهنگ‌ها هم دستخوش تغییراتی شود.

هرچه بازار بزرگ‌تر شود و تعداد فعالان افزایش پیدا کند، مفهوم نهنگ تغییر پیدا می‌کند و میزان اثرگذاری آنها کمتر می‌شود. به این ترتیب انتظار می‌شود تعداد دفعاتی که تصمیمات یک نهنگ نوسانات شدیدی در بازار ایجاد می‌کند کاهش یابد.

کوین نیک به عنوان دستیار شما در دنیای ارزهای رمزنگاری‌شده تلاش می‌کند با ارائه خدمات در سریع‌ترین زمان و با بهترین کیفیت تجربه حضور شما در دنیای رمزارزهای را دلپذیرتر کند. با عضویت در کانال تلگرام ما می‌توانید در جریان آخرین قیمت‌ها و جدیدترین اخبار و اطلاعات دنیای ارزهای رمزنگاری‌شده قرار بگیرید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.