راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

اینفوگرافیکی از حجم بسیار زیاد داده‌های تولیدشده در یک روز در دنیای دیجیتال

رشد نمایی داده‌ها غیرقابل انکار است اما درک اعداد و ارقامی که پشت این انفجار داده و به خاطر فناوری اینترنت اشیا و استفاده از دستگاه‌های متصل وجود دارند کمی سخت است؛ به خصوص وقتی بخواهیم این اعداد را در یک روز بررسی کنیم.

شرکت «رکونتور» گزارشی با عنوان «علم داده؛ یک ابزار نه یک هدف» منتشر کرده است که در آن به فرصت‌های بسیاری که فناوری‌های دیجیتال برای رهبران مشاغل فراهم می‌کند، اشاره کرده است. نکته اصلی این گزارش این است که باید به این فناوری‌های دیجیتال به چشم یک ابزار سودمند و مفید نگاه کرد که می‌توان از آن برای رسیدن به نتیجه دلخواه و مطلوبمان استفاده کرد نه اینکه خود این فناوری‌ها، به خودی خود یک نتیجه و ماحصل به حساب بیایند.

براساس اطلاعات شرکت بین‌المللی دیتا (IDC)، در هر دو سال اندازه جهان دیجیتال دوبرابر می‎‌شود و بر همین اساس تا سال 2020 سایز دنیای دیجیتال به 44 هزار میلیارد گیگابایت خواهد رسید. در این میان، فشار اصلی روی رهبران کسب‌وکارها خواهد بود تا بتوانند با آغوش باز به استقبال علم داده بروند و از فناوری‌هایی مانند هوش مصنوعی و اینترنت اشیا، نهایت بهره را ببرند.

بیگ دیتا و تجزیه‌وتحلیل می‌تواند در استفاده از فرصت‌های موجود بسیار موثر باشد. علم داده مانند یک چوب جادویی نیست که با یک چرخش ساده در هوا بتواند تمام مشکلات و مسائل را حل کند، بلکه به این دانش می‌توان به عنوان یک ابزار اساسی برای حل چالش‌های کسب‌وکاری نگاه کرد نه اینکه به خودی خود یک نتیجه نهایی محسوب شود.

در صورتی که از علم داده به درستی استفاده شود، ارزش بسیاری به همراه خواهد آورد؛ اما قبل از هرچیز، رهبران کسب‌وکارها باید به خوبی فکر کنند که چرا و چگونه می‌توانند از علم داده در سازمانشان بهره‌مند شوند.

کاری که سازمان‌ها باید انجام دهند این است که به کارمندانشان درباره فرصت‌هایی که داده‌ها با خودشان به ارمغان می‌آورند، آموزش دهند و امکان بهره‌بری از این فرصت‌ها را به آنها یاد دهند. اگر داده را یک چاه نفت جدید در نظر بگیریم، رهبران کسب‌وکارها باید به خوبی بتوانند به خوبی هرچه در این چاه وجود را بمکند و بیرون بکشند.

گارتنر در گزارشی تخمین زده بود که در سال 2017، حدود 60 درصد از برنامه‌های بیگ دیتا نمی‌توانند فراتر از مرحله آزمایشی بروند. البته تحلیلگر این شرکت نیک هودکر بعد این محاسبات انجام‌شده را به روزرسانی کرد و در پستی در توییتر نوشت که اعلام 60 درصد، یک کار بسیار محافظه‌کارانه بوده است و این رقم درحقیقت نزدیک به 85 درصد بود.

بنابراین جای تعجب ندارد که شرکت مکنزی عنوان شغلی «مترجم تحلیل» را به عنوان یکی از موقعیت‌های شغلی معرفی کرد که بیشترین تقاضا و خواهان را در زمینه تجزیه‌وتحلیل داده دارد. به گفته این شرکت، مترجمان نقش بسیار مهمی در ایجاد ارتباط میان تخصص فنی مهندسات و دانشمندان داده با  تخصص عملیاتی مدیران ارشد در زمینه بازاریابی، زنجیره تامین، تولید، ریسک و دیگر زمینه‌ها دارد.

به گفته جاناتان کلارک مدیر مدل‌سازی آماری در شرکت lexisnexis، علم داده را در کسب‌وکار نباید صرفا به چشم یک سرویس واکنشی در نظر گرفت بلکه منبعی است از ایده‌های جدید که می‌تواند منجر به نوآوری شود.

داده‌های افراد در رسانه‌های اجتماعی هم می‌تواند درک اقتصادی و اجتماعی را افزایش دهد. اینها داده‌های ارزشمندی هستند که حتی بسیاری از اپلکیشن‌های مالی و بانکی می‌توانند با استفاده از داده‌های کاربرانشان در شبکه‌های اجتماعی، سرویس‌ها و خدمات شخصی‌سازی‌شده‌تری به مشتریانشان ارائه دهند و بسیاری از اپلیکیشن‌ها براساس نیاز کاربران که از طریق همین داده‌ها در کانال‌های مختلف اجتماعی شناسایی شده، ایجاد و راه‌اندازی شده‌اند.

در ادامه اینفوگرافیکی از رکونتور را ترجمه کردیم که به داده‌های تولیدشده در یک روز توسط رسانه‌های اجتماعی اشاره دارد. این اینفوگرافیک به خوبی حجم بسیار بالای این داده‌ها و اهمیتی که کانال‌ها و شبکه‌های اجتماعی در ارائه داده دارند را نشان می‌دهد.

برای مشاهده عکس با کیفیت بالاتر، می‌توانید روی آن کلیک کنید.

رکونتور آماری از حجم داده‌های تولیدشده در یک روز ارائه داده است
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.