راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مدیرعامل صرافی آرمانی: بلاکچین شهر هوشمند را امن‌تر و شفاف‌تر می‌کند / در کارگاه مدیریت شهر هوشمند بر بستر بلاکچین و اینترنت اشیا مطرح شد

کارگاه مدیریت شهرهای هوشمند بر بستر بلاکچین و اینترنت اشیا در اولین روز از سومین همایش تهران هوشمند، دوشنبه 18 آذرماه برگزار شد. در این کارگاه سیدعلی اکبر صفوی، عضو هیات‌مدیره سازمان فاوای شیراز و مهدی ناصری، مدیرعامل اکسچنج آرمانی به سخنرانی پرداختند.

در ابتدا صفوی به این موضوع اشاره کرد که نوع مدل‌های کسب‌وکاری ما اکنون ناشی از تحولات فناوری است و تغییرات سریعی رخ داده که انقلاب چهارم صنعتی یکی از این تحولات فناورانه است.

سیدعلی اکبر صفوی، عضو هیات‌مدیره سازمان فاوای شیراز

او اشاره کرد: «ما هنوز 20 درصد از تحولات فناورانه را به‌دلیل سو سیستم مدیریتی در کشور نتوانستیم فراهم کنیم. این انقلاب صنعتی فرصتی است که می‌توان برای آن برنامه‌ریزی کرد تا فاصله خود را با دیگر کشورها کم کنیم.»

صوفی در ادامه گفت: «شهر هوشمند شهری نیست که صرفاً بر پایه فناوری‌های جدید شکل گرفته باشد، بلکه شهری است که همراه خود مفاهیم، اهداف و مدل‌های فعالیت‌های شهری جدیدی را داراست.»

به‌گفته او فناوری‌های پیشرو فرصت تحقق مدیریت هماهنگ شهری را فراهم می‌کنند. با شرایط موجود نیز با وجود مدیران آگاه، شجاع و باانگیزه می‌توان بخشی از عقب‌افتادگی‌ها مانند توسعه مبتنی بر درآمد داده و تغییر مدل‌های سنتی کسب درآمد سازمان‌های شهری را جبران کرد.»


بیت‌کوین، قدرت نهادهای متمرکز را کم می‌کند


ناصری در ادامه به تعریف و فرایند بیت‌کوین و نقش بلاکچین در شهر هوشمند اشاره کرد و گفت: «بیت‌کوین توبه انسان از اشتباهاتی است که انسان در طول تاریخ انجام داده است. ریشه بسیاری از مشکلاتی که ما با آنها دست‌وپنجه نرم می‌کنیم نهادهای متمرکزی هستند که اطلاعات را نگه می‌دارند و قدرت بیش از حد به آنها می‌دهد. اما بیت‌کوین شیوه تبادل اطلاعات بدون واسطه است.»

مهدی ناصری، مدیرعامل اکسچنج آرمانی

از مفاهیم کلیدی بلاکچین بیت‌کوین؛ کلید خصوصی، آدرس، کیف پول، تراکنش، ماینر و ماینینگ است که ناصری درباره هرکدام از آنها توضیح داد. او درباره کیف پول گفت: «کیف پول بلاکچین محل ذخیره کلید خصوصی است. در شبکه بلاکچین امنیت آنقدر بالاست که حفظ کردن کلید خصوصی ساده نیست. بنابراین نیاز به کیف پول داریم که آن را ذخیره کند.»

او در ادامه به چهار دسته بلاکچین، عمومی و باز، عمومی و بسته، خصوصی و باز و خصوصی و بسته اشاره کرد و توضیح داد: «در بلاکچین عمومی و باز همه می‌توانند عضو شوند، مشارکت داشته باشند و نظارت کنند. در بلاکچین عمومی و بسته نظارت و مشارکت اعضا وجود دارد، اما عملکرد اعضا محرمانه است. در بلاکچین خصوصی و باز عضویت اعضا کنترل می‌شود، اما نظارت برای همه امکان‌پذیر نیست. در بلاکچین خصوصی و بسته نیز عضویت و مشارکت اعضا کنترل می‌شود و دسترسی به اطلاعات عملکرد سیستم قابل کنترل است.»

ناصری فرق بلاکچین سازمانی با بیت‌کوین را توضیح داد و گفت: «در بلاکچین سازمانی دسترسی اشخاص برای انجام تراکنش و نظارت قابل کنترل است. همچنین سرعت پرداز تراکنش‌ها بسیار بالاتر از بیت‌کوین و بلاکچین‌های عمومی است.»

کارگاه «مدیریت شهرهای هوشمند بر بستر بلاکچین و اینترنت اشیا» در اولین روز از سومین همایش تهران هوشمند

به عقیده او نقش بلاکچین در شهر هوشمند به پنج مفهوم شهروند هوشمند، زیرساخت هوشمند، اقتصاد هوشمند، انرژی هوشمند و حکمرانی هوشمند خلاصه می‌شود.



او در بحث شهروند هوشمند توضیح داد که بلاکچین این امکان را می‌دهد که افراد بدون اینکه اطلاعات خود را در اختیار سازمان‌ها قرار دهند، احراز هویت شوند.

ناصری دستاوردهای بلاکچین برای شهر هوشمند را شفافیت و امنیت، صرفه‌جویی و مدیریت منابع، نقش‌آفرینی مسئولانه شهروندان، توسعه پایدار و حقوق شهروندی دانست.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.