راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

هشدار کریستین لاگارد درمورد ساختارشکنی‌های فین‌تک و رگولاتوری دارایی‌های کریپتو در سمینار جی20

کریستین لاگارد، رئیس صندوق بین‌المللی پول (IMF) در سمینار گروه جی20 نسبت به افزایش حضور غول‌های فناوری که با استفاده از بیگ دیتا و هوش مصنوعی در حال ساختارشکنی سیستم‌های مالی دنیا هستند، هشدار داد.

اشاره به مزایا و معایب نوآوری‌های مالی و همینطور موضوع کریپتوکارنسی‌ها جزو موضوعاتی بود که در نشست دو روزه گروه جی20 با حضور پیشروهای مالی و مدیران بانک‌های مرکزی مطرح شد.

توسعه و گسترش سریع فناوری‌های مالی باعث شده تا افراد کم‌درآمد در کشورهای در حال ظهور که حضور شبکه‌های بانکداری سنتی بسیار کمرنگ است، به سیستم‌های تسویه و پرداخت ارزان‌تر دسترسی راحت‌تری پیدا کنند. اما این موضوع موجب افزایش نگرانی‌هایی در مورد حکمرانی وسیع شرکت‌های بیگ‌تک در حوزه پرداخت‌های موبایلی شده است که درنتیجه سیاست‌گذاران جهانی را ملزم به بازنگری به شیوه‌های رگولاتوری سیستم‌های بانکی می‌کند. این بازنگری به منظور کسب اطمینان از انجام امن تسویه‌های مالی است.

لاگارد در حاشیه نشست رهبران مالی جی20 در فوکوکا ژاپن گفت: «شرکت‌های بیگ‌تک با کمک پایگاه مشتریان عظیم خود و همینطور منابع مالی فراوانی که دارند، محصولات مالی مبتنی بر بیگ‌دیتا و هوش مصنوعی ارائه می‌دهند و همین کار منجر به ایجاد ساختارشکنی‌های بسیاری در چشم‌انداز مالی خواهد شد.»

با اینکه چنین نوآوری می‌تواند به مدرن‌سازی بازارهای مالی کمک کند اما از طرف دیگر چون سیستم‌های تسویه و پرداخت تحت کنترل تعداد انگشت‌شماری از غول‌های فناوری قرار می‌گیرند منجر به آسیب‌پذیری سیستم مالی می‌شود.

به گفته لاگارد این اتفاق چالش‌های سیستماتیکی بر ثبات و بهره‌وری‌های مالی ایجاد می‌کنند که البته در ادامه صحبت‌هایش اظهار امیدواری کرد که طی سمینار جی20 با مشارکت و هماهنگی بیشتری به این موضوع رسیدگی شود.

لاگارد کشور چین را مثال بسیار خوبی از تریدآف میان مزایا و چالش‌های به‌وجودآمده توسط فناوری مالی می‌داند و می‌گوید: «طی پنج سال گذشته رشد فناوری با موفقیت بسیار خوبی در چین اتفاق افتاده و به میلیون‌ها تازه‌وارد این امکان را داده تا از دسترسی به محصولات مالی و ایجاد مشاغل باکیفیت بهره کافی را ببرند؛ اما از طرف دیگر تنها دو 90 درصد بازار پرداخت‌های موبایلی را در اختیار گرفته‌اند.»

.

رگولاتوری دارایی‌های کریپتو

پس از اشاره به ساختارشکنی‌های فین‌تک در حوزه مالی از دیگر مواردی که لاگارد به آن اشاره کرد موضوع دارایی‌های کریپتو بود که گفت: «دولت‌ها و بانک‌های مرکزی باید در مورد توسعه قانون‌گذاری دارایی‌های دیجیتال با یکدیگر مشارکت و همکاری داشته باشند. این مشارکت‌ها در راستای جلوگیری از تبدیل شدن این دارایی‌ها به ابزاری برای انجام پولشویی و تامین مالی تروریسم.»

لاگارد در پست وبلاگی پیش از برگزاری این سمینار گفته بود که فناوری پشت کریپتوکارنسی‌ها مانند بلاکچین رشد و ترقی‌هایی را به همراه دارد که موجب قدرت بخشیدن به شمول مالی می‌شود. روش‌های جدید پرداخت کم‌هزینه می‌تواند به میلیون‌ها نفری که در کشورهای کم‌درآمد زندگی می‌کنند و دسترسی به حساب‌های بانکی سنتی ندارند، بسیار کمک‌کننده و اثربخش باشد.

اما ابتدا باید یک گام به عقب برداشت و مخاطراتی که همراه با این وعده و نوید است را به خوبی درک کرد. رئیس صندوق بین‌المللی پول با اشاره به اینکه این پیشنهادت دیجیتال معمولا به شیوه غیرمتمرکز و بدون نیاز به حضور بانک مرکزی ایجاد می‌شوند، توضیح داد: «همین ویژگی باعث ناشناس بودن تراکنش‌های کریپتو می‌شود که درنتیجه می‌توان از آن به‌عنوان ابزاری جهت انجام پولشویی و تامین مالی تروریسم استفاده کرد.»

تا قبل از جولای سال 2017 که بازار وب‌دارک آلفابی بسته شد، حدود یک میلیارد دلار مواد مخدر غیرقانونی، ابزارهای هک، سلاح‌های گرم ومواد شیمیایی سمی از طریق دارایی‌ها دیجیتال به فروش رسیده بود.

البته برخی تلاش‌های ابتدایی صورت گرفته ازجمله اقداماتی که توسط هیئت ثبات مالی در راستای بررسی پیشرفت‌های فین‌تک و همینطور توسط گروه ویژه اقدام مالی به منظور ارائه راهنمایی در مورد پولشویی الکترونیکی، انجام شده است.

به گفته لاگارد تمرکز صندوق بین‌المللی پول بر تشویق کشورهای مختلف جهت توسعه سیاست‌هایی است که موجب اطمینان از صحت مالی و محافظت دارایی‌های کریپتو مصرف‌کنندگان می‌شود. البته لاگارد اعتقاد دارد که از فناوری پشت دارایی‌های دیجیتال می‌توان علیه اقدامات غیرقانونی که به وسیله آنها انجام می‌شود، استفاده کرد؛ مانند همان فناوری دفتر کل توزیع‌شده که سرعت اشتراک‌گذاری اطلاعات میان مشارکت‌کنندگان بازار و رگولاتورها را افزایش می‌دهد. با استفاده از این فناوری می‌توان فهرستی از اطلاعات تاییدشده و استاندارد مشتری ایجاد کرد که به جلوگیری از فرار مالیاتی برون مرزی کمک می‌کند.

همچنین رگولاتورها می‌توانند از فناوری‌های بیومتریک، هوش مصنوعی و کریپتوگرافی جهت افزایش امنیت دیجیتال و شناسایی تراکنش‌های مشکوک، به صورت تقریبا آنی، استفاده کنند.

منبع: Reuters (+)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.