راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آغاز به‌کار فعالیت فراصندوق ستارگان با سرمایه اولیه ۶۵۰ میلیارد تومان / سورنا ستاری: در زنجیره تأمین مالی به بن‌بست رسیده‌ایم

فراصندوق ستارگان با همکاری و مشارکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دانشگاه آزاد و سازمان بورس و اوراق بهادار تأسیس شد. برخی حوزه‌های سرمایه‌گذاری این صندوق، فناوری‌های های‎تک، فناوری‌های مالی، تجارت الکترونیک، سخت‌افزاری، فناوری اطلاعات و ارتباطات و سلامت است.

آیین رونمایی و پذیره‌نویسی فراصندوق ستارگان با حضور معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ریاست ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، بنیاد برکت و جمعی از فعالان بازار سرمایه، امروز 10 آذرماه در نمایشگاه برکت برگزار شد.


ایجاد یک میلیون متر مربع فضای نوآوری تا دو سال دیگر


سورنا ستاری در این مراسم توضیح داد: «زمانی فکر می‌کردیم با وام دادن به جوانان مشکل آنها حل می‌شود، اما تأمین مالی خطرپذیر یعنی اینکه بر ایده جوانان سرمایه‌گذاری و این ایده‌ها تبدیل به کسب‌وکار شود.»

ما برای تأمین مالی به بن‌بست رسیده‌ایم. دولت نمی‌تواند ریسک‌پذیر باشد. محصول، حاصل سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است. بنابراین اینکه نهادهای بزرگ جمع شده‌اند که این صندوق را فراهم کنند، ارزشمند است.

سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری

ستاری با توضیح اینکه باید این فراصندوق به‌زودی راه بیفتد تا سرمایه به‌راحتی در اختیار جوانان قرار بگیرد، گفت: «درصدد هستیم که ماهیت جدید ثبتی برای استارت‌آپ‌ها شکل بگیرد. استارت‌آپ‌ها در اکوسیستم، تأمین‌کننده نیروی انسانی هستند و اگر هم شکست بخورند دوباره کار آفرینی می‌کنند. اما با ایجاد این ماهیت ثبتی می‌توانند با تجربه بهتری در این سیستم کار کنند.»

او بیان کرد: «امروز ما تلاش کرده‌ایم تا در شهرها ناحیه نوآوری راه‌اندازی کنیم و تا دو سال دیگر یک میلیون متر مربع فضای نوآوری خواهیم داشت. البته ۵۰۰ هزار متر مربع آن، در حال حاضر برقرار است. این ناحیه‌ها به جوانان کمک می‌کند تا در کنار آموزش علمی آموزش‌های عملی نیز ببینند.»

اگر می‌خواهید درباره وضعیت سرمایه‌گذاری خطرپذیر در دنیا بدانید به این مطلب مراجعه کنید: ماهیت سرمایه‌گذاری خطرپذیر در حال تغییر است


فراصندوق به ثبت شرکت‌ها رسیده است


حمیدرضا امیری‌نیا، مشاور ستاد اجرایی فرمان امام (ره) با اشاره به روند شکل‌گیری این فراصندوق گفت: «این صندوق با مشارکت بنگاه‌های اقتصادی با اعتبارات اولیه ۶۵۰ میلیارد تومان از امروز به‌طور رسمی آغاز به‌کار می‌کند.»

حمیدرضا امیری‌نیا، مشاور ستاد اجرایی فرمان امام (ره)

او توضیح داد: «بر این اساس پیشنهاد راه‌اندازی فراصندوق از دی‌ماه 13۹۶ ارائه شد و با تعامل نهادهایی مانند بازار بورس سرمایه، معاونت علمی و دانشگاه آزاد از امروز آغاز به‌کار کرد.

امیری‌نیا با بیان اینکه فراصندوق به ثبت شرکت‌ها رسیده است، ادامه داد: «آیین‌نامه آن نیز نهایی شده است، اما با تشکیل این صندوق مهم‌ترین نکته ایجاد نگاه و رویکرد دانش‌بنیانی در نهادهای اقتصادی است، چراکه در راه‌اندازی این فراصندوق نهادهایی مانند مخابرات، همراه اول،‌ کمیته امداد امام خمینی (ره)، آستان قدس رضوی، سازمان اقتصادی کوثر، سازمان بنیاد مستضعفان و سازمان تبلیغات اسلامی مشارکت داشته‌اند.»

او اعتبارات اولیه این صندوق را ۶۵۰ میلیارد تومان ذکر کرد و گفت: «همه سهامداران این صندوق که در بالا ذکر شد، ۱۰ درصد از منابع مالی آن را تأمین خواهند کرد.»


تأمین صندوق‌های سرمایه‌گذاری با ایجاد فراصندوق


یاسر جلالی‌منش، مدیرعامل موسسه دانش‌بنیان برکت در این مراسم به اهمیت سرمایه‌گذاری جسورانه اشاره کرد و گفت: «بدون ریسک‌پذیری نمی‌توان آینده‌ای را رقم زد. اما سرمایه‌گذاری خطرپذیر باعث ایجاد بنگاه‌های بزرگ می‌شود.»

یاسر جلالی‌منش، مدیرعامل موسسه دانش‌بنیان برکت

او توضیح داد: «در دنیا 43 درصد از سرمایه‌گذاری شرکت‌های بورسی از نوع سرمایه‌گذاری خطرپذیر است و 57 درصد ارزش بازار را در 40 سال گذشته از آن آنهاست، اما در ایران اکوسیستم هنوز بالغ نیست. سرمایه‌گذاری خطرپذیر، مشارکتی، مرحله‌به مرحله و مبتنی بر تیم کارآفرین است.»

به‌گفته او در فراصندوق ستارگان اکنون حدود 10 سرمایه‌گذار حضور دارند. در این صندوق قرار است علاوه‌بر اینکه سرمایه‌ها جمع و ریسک‌پذیری تقسیم شود، صندوق‌های سرمایه‌گذاری را نیز تأمین کنیم.

درپایان تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری مشترک و پذیره‌نویسی میان دانشگاه آزاد اسلامی، فرابورس ایران، آستان قدس رضوی، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام، بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، کمیته امداد امام خمینی، معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری، شرکت مخابرات ایران، همراه اول شرکت توسعه اعتماد مبین، سازمان تبلیغات اسلامی، موسسه دانش بنیان برکت، سازمان اقتصادی کوثر و سازمان بورس و اوراق بهادر به امضا رسید.

طرف‌های امضاکننده این تفاهم‌نامه تعهد به سرمایه‌گذاری در فراصندوق ستارگان کردند. رقم تعهد در فراصندوق ستارگان از سوی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هرکدام 500 میلیارد ریال معادل 500 هزار واحد سرمایه‌گذاری اعلام شد.


اگر می‌خواهید مطالبی که درباره سرمایه‌گذاری خطرپذیر در راه پرداخت تولید شده را مشاهده کنید کافی است کلمه «سرمایه‌گذاری خطرپذیر» را در کادر زیر تایپ و جست‌وجو را کلیک کنید.


1 دیدگاه
  1. سید وحید موسوی می‌گوید

    با سلام . من متوجه نشدم که چطوری میشه از این پتانسیل در راستای بهره برداری استارتاپ استفاده کرد و نحوه لینک شدن به این مجموعه به چه صورتی خواهد بود ؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.