راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بیست‌وهشتمین شماره ماهنامه عصر تراکنش منتشر شد / صنعت بیمه به‌واسطه فناوری چه تحولاتی را تجربه کرده است؟

بیست‌وهشتمین شماره ماهنامه عصر تراکنش منتشر شد. این شماره از ماهنامه به طور اختصاصی به اینشورتک پرداخته و به تحول صنعت بیمه در نتیجه رشد فناوری اشاره کرده است.

«شتاب آهسته» عنوان یادداشت رضا قربانی، سردبیر ماهنامه عصر تراکنش است. او از لزوم توسعه هماهنگ صنعت بیمه با دیگر بخش‌ها و اهمیت پشتیبانی بیمه از صنعت بانکداری در بحران‌ها گفته و این سؤال را مطرح کرده که وقتی بیمه‌های کشور تحمل ریسک بانک‌ها را ندارند، چطور می‌توانند در مواقع بحران پشتیبان بانک‌ها باشند؟

در این یادداشت آمده که «وقتی از اینشورتک صحبت می‌کنیم درباره این حرف نمی‌زنیم که از فناوری در بیمه استفاده کنیم؛ یا مثلاً نوآوری را تکریم کنیم. یا اینکه به تفکر طراحی سلام کرده و از ایده‌های نو استقبال کنیم؛ که همه اینها هم هست و هم نیست. وقتی از اینشورتک صحبت می‌کنیم درباره این حرف می‌زنیم که بیمه و کسب‌وکار بیمه در حال دگرگون شدن هستند.»

در این شماره از ماهنامه با توجه به موضوع داغ این روزها درباره قانون «جامع بانکداری جمهوری اسلامی ایران» و لایحه «حذف چهار صفر از پول ملی»، میز گردی با حضور سید ولی الله فاطمی، بنیان‌گذار توسن؛ فرشاد فاطمی، استادیار اقتصاد دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف؛ محمدرضا جمالی، مدیرعامل شرکت نبض‌افزار؛ محمدعلی بخشی‌زاده، معاون فناوری اطلاعات بانک دی و نیما نامداری معاون توسعه و نوآوری شرکت تجارت الکترونیکی ارتباط فردا برپا و به سؤالات متعدد درباره تازه‌ترین تحولات پیش روی صنعت بانکداری و پرداخت پاسخ داده شد.

بخش دیگر این ماهنامه به بانکداری دیجیتال در ایران پرداخته و در این راستا گفت‌وگویی با فرهاد اینالویی، معاون فناوری اطلاعات بانک ایران‌زمین و سایر مدیران این بانک داشتیم.

اینالویی تفاوت عمده و اساسی بانکداری الکترونیکی با بانکداری دیجیتالی را بانک‌محور بودن سیستم بانکداری الکترونیکی و مشتری‌محور بودن بانکداری دیجیتالی می‌داند.

در بانکداری الکترونیکی بانک خدمات خود را تعریف می‌کند و در اختیار مشتریان قرار می‌دهد، ولی در بانکداری دیجیتالی مشتری می‌گوید که چه خدمتی نیاز دارد و بانک آن را در اختیار او قرار می‌دهد.

فرهاد اینالویی، معاون فناوری اطلاعات بانک ایران‌زمین

در دیگر بخش ماهنامه، ونوس شکورنیاز، معاون راهبردی سیستم‌های تأمین اجتماعی، به حضور شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها برای ارتقای سطح خدمات شرکت‌های بیمه تاکید کرده است. برای بهبود استفاده سازمان‌های بیمه از اینشورتک و حرکت مداوم در مسیر آن به راهکارهای نوآورانه نیاز است.

قدرت هوش مصنوعی در سراسر جهان روندی روبه رشد داشته و در سطح جهانی نیز کسب‌وکارها و دولت‌ها روندی مثبت را در حوزه هوش مصنوعی در پیش گرفته‌اند. در این خصوص، در این شماره از ماهنامه به سراغ مهرداد محرابیان، معاون برنامه‌ریزی و استراتژی شرکت جی‌اس‌اس رفتیم. ورود و سرمایه‌گذاری کلان به حوزه هوش مصنوعی یکی از مهم‌ترین تصمیمات شرکت جی‌اس‌اس در سال‌های اخیر بوده است.

در بخش جهان این ماهنامه، به چالش‌های موجود در صنعت پرداخته شده است. به گفته استیو تانستال، مدیرعامل و هم‌بنیان‌گذار Inzsure، حوزه بیمه در مقایسه با دیگر بخش‌های صنعت خدمات مالی، به ضعف نسبی در فرایندهای مدیریت داده‌ها شناخته می‌شود.

این صنعت محصول دیگری به غیر از اعتماد ندارد. در یک تراکنش {بیمه‌ای} هیچ‌چیز دیگری به غیر از تعهد در قبال زیان وجود ندارد؛ بنابراين اگر مشتری احساس کند این تعهد زیر پا گذاشته شده، هیچ‌چیز دیگری نخواهد ماند.

موضوع دیگری که در ماهنامه به آن اشاره شده، تظاهرکنندگان در هنگ‌کنگ، شیلی و لبنان هستند که تلاش می‌کنند با ارزهای الکترونیکی، دولت را در وابستگی اقتصادی دور بزنند. مردم هنگ‌کنگ در روز 16 آگوست تلاش کردند تا می‌توانند از بانک‌ها پول خارج کنند یا اینکه پول خود را به دلار آمریکا تبدیل کنند تا هم از دارایی‌های خود محافظت کنند و هم به سرزمین اصلی یعنی چین نشان دهند که هنگ‌کنگ تنها یک گاو شیرده و اقتصادی برای چینی‌ها نیست.

1 دیدگاه
  1. ظهیری می‌گوید

    درود و سپاس برای معرفی مفصل این مجله. بنده حتما تهیه می کنم و به دوستان و همکاران علاقمند هم پیشنهاد می دهم خرید و مطالعه این مجله را.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.