راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گروه ویژه اقدام مالی، دستورالعملی برای کاربرد هویت دیجیتال در جهان صادر کرد

گروه ویژه اقدام مالی (FATF) از نهادهای مالی خواسته تا برای توسعه جهانی سیستم‌های تایید هویت دیجیتال آماده شوند.

درچند روز گذشته، گروه ویژه اقدام مالی پیش‌نویس دستورالعمل هویت دیجیتال را برای نهادهای قانون‌گذار و سایر ذی‌نفعان منتشر کرد تا مقررات مبارزه با پولشویی (AML) و تامین مالی تروریسم (CFT) را اجرا کنند.

ببینید: بانک تسویه بین‌المللی، جی ۷ و FATF در مورد استیبل‌کوین‌ها چه نظری دارند؟ / استیبل‌کوین‌ها یک «تهدید جهانی» هستند

طبق دستورالعمل منتشرشده، این سازمان دولتی بین‌المللی قصد دارد مسائل امنیتی و شفافیت ناشی از دیجیتالی‌‌تر شدن فرآیند تراکنش‌های مالی را رفع کند.

گروه ویژه اقدام مالی در وب‌سایت خود، فهرستی از مسائل با عنوان «حوزه‌های متمرکز» ارائه داده و از ذی‌نفعان خصوصی خواسته است تا 29 نوامبر سال جاری، بازخوردهایشان را از طریق ایمیل ارسال کنند.

این فهرست، درباره ریسک‌های خاصی می‌گوید که ممکن است هویت دیجیتال در اجرای قوانین مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم ایجاد کند و همچنین چطور می‌تواند از شمول مالی حمایت کند و چگونه یک سیستم می‌تواند در نظارت روی تراکنش‌ها یاری‌کننده باشد. فهرست حوزه‌های متمرکز، به تاثیر بالقوه‌ای که روی پیاده‌سازی الزامات ثبت تراکنش‌های FATF دارد، نیز اشاره کرده است.

لازم به ذکر است که این دستورالعمل، فناوری دفتر کل توزیع‌شده (DLT) را به عنوان ابزاری در لیستش می‌آورد که می‌تواند به رشد شبکه‌های تایید هویت دیجیتال کمک کند. تعدادی از شرکت‌های بلاکچین مانند «سیویک» به این حوزه خاص توجه دارند.

گروه ویژه اقدام مالی در دستورالعمل منتشر شده از مقامات خواستار توسعه راهنما یا مقررات شفافی است تا امکان استفاده مناسب و مبتنی بر ریسک از سیستم‌های هویت دیجیتال مستقلی را فراهم آورد که نهادهای مختلف، آنها را برای اهداف مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم خود به کار برند.

در این خصوص، گروه ویژه اقدام مالی به نهادهای قانون‌گذاری‌شده مانند صرافی‌های کریپتوکارنسی (اشاره به ارائه دهندگان خدمات دارایی دیجیتال یا VASPها) پیشنهاد می‌کند رویکرد مبتنی بر ریسک آگاهانه اتخاذ کنند. درواقع هدف این است که با این رویکرد، آنها برای ارزیابی بایسته مشتری (Customer Due Diligence)، به سیستم‌های تایید هویت دیجیتال تکیه کنند.

این دستورالعمل 77 صفحه‌ای، به بسیاری از موضوعات مربوط به سیستم‌های تایید هویت دیجیتال، از جمله قابلیت اطمینان و مستقل بودنشان، اشاره کرده است. همچنین درباره نحوه کاربرد این موضوعات در عملکرد ارزیابی بایسته مشتری توضیحاتی آورده شده است.

پیش‌نویس دستورالعمل منتشرشده، بخشی از تلاش گروه ویژه اقدام مالی برای مبارزه با پولشویی و ریسک‌های تامین مالی تروریسم ناشی از ظهور استیبل‌کوین‌ها در سیستم‌های مالی بین‌المللی است.

این سازمان بر اهمیت هویت دیجیتال در سیستم‌های پرداخت تاکید می‌کند. این هویت دیجیتال می‌تواند جهت شناسایی ذی‌نفعان در تراکنش‌های مبتنی بر استیبل‌کوین استفاده شود.

امسال گروه ویژه اقدام مالی در حوزه بلاکچین بسیار فعال بوده است. در ماه ژوئن، این نهاد دستورالعملش را برای صرافی‌های کریپتو و VASPها منتشر کرده است. گروه ویژه اقدام مالی در این دستورالعمل از کشورها خواسته که پروتکل‌های شناسایی مشتری (KYC) دقیق برای انتقال دارایی‌های دیجیتال را اجرا کنند.

منبع: Coindesk

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.