راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چگونه می‌توان قبوض الکترونیکی برق را پرداخت کرد؟ / نگاهی به روش‌های پرداخت الکترونیکی قبض برق

از ابتدای مهرماه سال جاری قبوض کاغذی برق حذف و قبوض الکترونیکی برق جایگزین آنها شد و صورتحساب‌های برق از طریق پیامک به مشترکین ارسال می‌شود؛ درنتیجه دیگر امکان مراجعه به شعب بانک و پرداخت قبوض به‌صورت حضوری میسر نیست. در این مطلب قصد داریم نگاهی داشته باشیم به‌تمامی روش‌هایی که می‌توان از طریق آنها، قبوض برق را به‌صورت الکترونیکی پرداخت کرد.

ببینید: چگونه برای دریافت قبض الکترونیکی برق درخواست دهیم؟

.

چگونگی پرداخت قبض الکترونیکی برق

  • سامانه پرداخت تلفنی قبوض برق مشترکان 1521

سامانه پرداخت تلفنی 1521 یکی از درگاه‌هایی است که مشترکین می‌توانند با شماره‌گیری آن از طریق تلفن ثابت، از مبلغ بدهی بهای برق خود مطلع شوند و نسبت به پرداخت آن از طریق کارت‌های بانکی عضو شتاب اقدام کنند. تنها کافی است با ثبت «شناسه قبض» که روی قبوض برق مصرفی درج شده، ضمن شنیدن مبلغ بدهی با واردکردن شماره کارت و رمز دوم، بدهی خود را پرداخت کنید.

مشترکان پس از یک بار تماس (بدون تغییر شماره تلفن) در دفعات بعدی نیاز به واردکردن شناسه قبض نداشته و به‌عنوان عضو دائم این طرح شناخته می‌شوند.

.

همچنین از طریق اپلیکیشن‌های پرداختی «آپ»، «تاپ»، «پرداخت الکترونیک سپهر (پاس)»، «کیپاد»، «سکه»، «724»، «همراه کارت» و «اپلیکیشن خدمات غیرحضوری برق ایران» می‌توان قبوض الکترونیکی برق را دریافت و پرداخت کرد.

برای دانلود هر یک از این اپلیکیشن‌ها، با توجه به سیستم‌عامل تلفن همراه خود، روی گزینه اندروید یا iOS کلیک کنید.

.

همچنین می‌توانید از طریق سایت شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ به آدرس tbtb.ir نیز اقدام به پرداخت قبوض خود کنید. برای این کار بعد از ورود به وب‌سایت، روی گزینه «پرداخت اینترنتی قبوض» کلیک کنید.

سپس پس از واردکردن «شناسه قبض» و «کد امنیتی»، گزینه «نمایش» را انتخاب کنید تا قبض برق شما نمایش داده شود. سپس با کلیک روی یکی از لوگوهای بانک‌هایی که در قسمت بالای سایت نشان داده می‌شود، می‌توانید قبض برق خود را پرداخت کنید.

.

با واردکردن «شناسه پرداخت» در سایت ساپا؛ سامانه آنلاین پرداخت الکترونیکی قبوض به آدرس saapa.ir نیز می‌توانید علاوه بر پرداخت قبض برق خود، سوابق مصرف، سوابق پرداخت، مشخصات اشتراک و قبض را نیز مشاهده کنید.

.

  • کدهای USSD

علاوه بر موارد فوق، می‌توانید با شماره‌گیری یکی از کدهای دستوری #1521*733* و #1521*741* و واردکردن «شناسه قبض برق» خود، پرداختتان را انجام دهید.

.

  • دستگاه‌های خودپرداز

همچنین با مراجعه به دستگاه‌های خودپرداز و انتخاب گزینه «پرداخت قبوض» و واردکردن «شماره شناسه قبض» نیز می‌توانید قبض خود را پرداخت کنید.

.

  • دستگاه‌های کارت‌خوان

با ثبت «شناسه قبض» در دستگاه‌های کارت‌خوان نیز مبلغ بدهی به شما اعلام می‌شود و می‌توانید از طریق این دستگاه‌ها نیز اقدام به پرداخت قبض برق خود کنید.

با توجه به اینکه از ابتدای مهرماه سال جاری صورتحساب‌های کاغذی حذف شده است، لذا اطلاعات صورتحساب‌های صادره از طریق سامانه پیام کوتاه شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ با سرشماره 10001521 برای شما ارسال خواهد شد. به همین منظور لطفا نسبت به ثبت «شناسه قبض برق»، «شماره تلفن همراه» و «شماره تلفن ثابت» به آدرس «tbtb.ir/index.jsp?siteid=1&pageid=1208» اقدام کنید.

.

در صورت نقل‌وانتقال و جابجایی به‌منظور امکان دریافت اطلاعات صورتحساب‌های اشتراک محل جدید ضروری است ابتدا با ارسال پیام «2*شناسه قبض» به شماره 10001521 نسبت به لغو ارسال پیامک اشتراک قدیم اقدام و متعاقبا با ارسال پیامک «1*شناسه قبض» امکان دریافت اطلاعات صورتحساب اشتراک محل جدید فراهم شود.

.

ببینید: نگاهی به انواع شیوه‌های پرداخت الکترونیکی قبوض

نحوه استعلام قبوض الکترونیکی برق

  1. با ارسال «شناسه قبض» به سامانه 10001521، آخرین صورتحساب برق مصرفی به شما اعلام می‌شود.
  2. با ارسال عدد 1*شناسه قبض به سامانه 10001521، صورتحساب دوره‌ای برق مصرفی به‌صورت مستمر برای شما ارسال می‌شود.
  3. با ارسال عدد 2*شناسه قبض به سامانه 10001521، ارسال صورتحساب دوره‌ای برق مصرفی به‌صورت مستمر حذف می‌شود.
  4. با ارسال عدد صفر به سامانه 10001521، تعداد شناسه قبض‌های اعلام و ثبت‌شده به همراه نام مشترک به شما اطلاع‌رسانی می‌شود.
5 دیدگاه
  1. اصغری می‌گوید

    خانم حاجی دستت درد نکنه

  2. ایمان می‌گوید

    راه پرداخت دستت درد نکنه

  3. موسی می‌گوید

    لطفا همان ابتدا به مردم بگوید این شیوه پرداخت فقط مربوط به استان تهران است تا وقت مردم تلف نشود !!!.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.