راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چگونه برای دریافت قبض الکترونیکی برق درخواست دهیم؟

خردادماه امسال از طرح ملی قبض سبز در راستای تحول دیجیتال در خدمات مشترکین رونمایی و فرایند حذف قبوض کاغذی در سراسر کشور به صورت رسمی آغاز شد. قرار است تا اول مهرماه امسال صدور قبوض کاغذی برای ۳۶میلیون مشترک برق متوقف شود.

در حال حاضر شرکت توزیع جنوب کرمان و سیستان و بلوچستان به طور کامل قبض کاغذی برق را حذف کرده‌اند و اطلاعات این قبض را به صورت الکترونیکی در اختیار مشترک قرار می‌دهند. به گفته مسئولان صدور قبوض کاغذی برای ۳۶ میلیون مشترک برق کشور از مهرماه امسال متوقف خواهد شد و در حال حاضر شماره تلفن همراه بیش از ۸۰ درصد مشترکان برق به‌منظور ارسال قبوض پیامکی و دیجیتال جمع‌آوری شده است. (+)

ببینید: چگونه می‌توان قبوض الکترونیکی برق را پرداخت کرد؟ / نگاهی به روش‌های پرداخت الکترونیکی قبض برق

ارتقای سطح خدمات و رفاه مشترکین، بهره‌مندی از فناوری‌های نو، صرفه‌جویی اقتصادی، توسعه دولت الکترونیک، ارتباط دوسویه با مشترکین، ارائه خدمات غیرحضوری، نظارت مؤثر، مدیریت کارآمد و حفظ محیط زیست از اهداف طرح ملی قبض سبز به شمار می‌رود.

با توجه به فرصت کمی که تا اول مهر برای اجرای طرح حذف قبوض کاغذی برق باقی‌مانده است در ادامه ضمن پرداخت به چگونگی ثبت درخواست برای دریافت قبض الکترونیکی برق نگاهی به روش‌های پرداخت آن نیز انداخته‌ایم.

.

چگونه درخواست خود برای دریافت قبض الکترونیکی برق را ثبت کنیم؟

اگر تاکنون مأمورین قرائت کنتور جهت دریافت شماره تلفن همراه شما برای ثبت در طرح حذف کاغذی قبوض نیامده‌اند؛ ۱* شناسه قبض # را به شماره ۱۰۰۰۱۵۲۱ ارسال کنید.

همچنین راه دیگر مراجعه به سایت توزیع برق استان‌هاست. با مراجعه به سایت توزیع برق استانی که در آن زندگی می‌کنید؛ روی گزینه «حذف قبوض کاغذی» کلیک و سپس با واردکردن شماره تلفن همراه، ثابت و شناسه قبض، اطلاعات خود را ثبت کنید. شهروندان تهرانی می‌توانند با کلیک روی این لینک درخواست خود برای دریافت قبض الکترونیکی برق را ارسال کنند.

اگر مستأجر هستید و قصد نقل مکان دارید به روش‌های زیر عمل کنید:

۱- ۲* شناسه قبض محل سکونت قبلی # را به شماره ۱۰۰۰۱۵۲۱ ارسال کنید تا فرآیند ارسال قبض آن شماره شناسه برای شما متوقف شود.

۲- سپس مجدداً ۱* شناسه قبض محل سکونت فعلی # را به شماره ۱۰۰۰۱۵۲۱ بفرستید.

 توجه: طبق اعلام وزارت برق از یکم مهرماه سال جاری قبض برق به صورت پیامکی تنها با سرشماره ۱۰۰۰۱۵۲۱ برای مشترکان ارسال خواهد شد. بنابراین اگر از شماره دیگری پیامکی تحت عنوان قبض برق به همراه لینک مستقیم پرداخت به شماره تلفن همراهتان ارسال شد به هیچ عنوان به آن اعتنایی نکنید و مساله را به مسئولان مربوطه اطلاع دهید.

.
شناسه پرداخت و قبض را بشناسید

قبوض شهری (قبض آب، قبض برق، قبض تلفن، قبض گاز، قبض عوارض شهری، قبض جریمه خودرو و دیگر قبوض) هرکدام دو شماره با عنوان «شناسه قبض» و «شناسه پرداخت» دارند که جهت پرداخت الکترونیکی و پرداخت غیر حضوری ابن قبوض از آنها استفاده می‌شود.

شناسه پرداخت مشخص‌کننده اطلاعات مبلغ، سال و دوره قبض و شناسه قبض کد یکتای مربوط به قبض است که حاوی اطلاعات نوع خدمت (آب، برق و …)، کد شرکت مربوطه و شماره اشتراک است.

در آخر هر یک از شناسه‌ها یک یا دو رقم کنترل وجود دارد. درصورتی‌که مشتری حتی یکی از شماره‌ها را اشتباه وارد کند دستگاه با محاسبه رقم کنترل، اشتباه را تشخیص داده و پیغام خطا می‌دهد و از مشتری می‌خواهد مجدداً شماره صحیح را وارد کند.

.

چه روش‌هایی برای پرداخت الکترونیکی قبض برق وجود دارد؟

علاوه بر استفاده از روش‌هایی که برای پرداخت سایر قبوض (آب، گاز، تلفن و…) مانند پایانه‌های فروشگاهی (pos)، خودپرداز (ATM)، اینترنت بانک و اپلیکیشن‌های پرداخت وجود دارد؛ برای پرداخت قبض برق خود می‌توانید به طور اختصاصی از طریق وب‌سایت شرکت توزیع برق استان‌ها، اپلیکیشن خدمات الکترونیک برق و شماره اختصاصی پرداخت تلفنی قبوض برق (۱۵۲۱) اقدام کنید.

با شماره گیری ۱۵۲۱ سامانه تلفنی درخواست انشعابات برق و خدمات پس از فروش شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ می‌توانید علاوه بر آگاهی ازهزینه قبض خود نسب به پرداخت آن نیز اقدام  کنید.

44 دیدگاه
  1. ناشناس می‌گوید

    ببخشیدا برنامه مسخره ای هستش

  2. ناشناس می‌گوید

    روش قدیمی پرداخت قبض بهتربود ماتلفن همراه نداریم

  3. ناشناس می‌گوید

    شما که قبض رو حذف میکنید حداقل برای اداره ها که باید سند بزنن قبض صادر کنید یا با بانک ها هماهنگ باشیدصورت کلی حدود سی اشتراک دادم بانک اضهار میکنند برای هرقبض سند میخوره وباید تک تک قبض بیارید مگه ملت چه گناهی کردن بجای پیشرفت شما پسرفت میکنید

  4. ناشناس می‌گوید

    چند هزار میلیارد تومان بنفع اداره برق میشه؟
    آیا بابت اینکه نزدیک به ۸هزار میلیارد تومان در مصرف کاغذ های قبض صرفه جویی میشه برق هم ارزونتر میشه که به مردم کمتر فشار اقتصادی بیاد؟

    1. ناشناس می‌گوید

      بابا چطور میشه قبوض مصرفی را کامل دریافت کرد نمیشه به اینا اطممینان داشت تازه با قبص کاغذی کلاه سرمردم میزارند بدون قبض که خدا به دادمردم برسد

  5. ناشناس می‌گوید

    برای نشان دادن مصرف کارکرد چرا اینقدر سختگیری شده ازاین ببعد هر چقدر گفتیم ماهم پرداخت کنیم نیازی نیست مصرف خود را ببینیم اگر اشتباه شد حق هیچ اعتراضی نداریم

    1. حمید می‌گوید

      من 3 ماهه که نقل مکان کردم، منزل جدید هم قبض نمیاد، صاحبخونه قبلی هم 1 ساله پیش فروخته و رفته رفته صاحبخونه خودمم خبری از قبض برق نداره، چطوری باید قبضمو بگیرم و پرداخت کنم؟؟
      اصلا شماها فکری واسه این موضوع کردین؟ چرا مردمو به درد سر میندازین

      1. ناشناس می‌گوید

        از بدنه کنتور عکس بگیرین

  6. ناشناس می‌گوید

    خخخخخخخخخخخخخخخخخخ
    خر
    نتلا

  7. رامین می‌گوید

    سلام ما تازه به محل سکونت جدید آمدیم شناسه قبضم نداریم فقط شماره کنتور داریم
    چطور می‌توانم شناسه قبض رو داشته باشیم تا هزینه برق
    پرداخت کنیم

    1. نسرین می‌گوید

      من مستاجرم و نمیدونم کنتورم کدومه .مالک یه قبض قدیمی داده چطور میشه پیامک قبض دریافت کرد و روی همراه خودم ارسال بشه.

      1. مینا حاجی می‌گوید

        عدد ۱*شناسه قبض رو به سامانه ۱۰۰۰۱۵۲۱پیامک کنید تا صورتحساب دوره‌ای برق مصرفی به‌صورت مستمر برای شما ارسال بشه. شناسه قبض روی قبضتون نوشته شده.

        1. ناشناس می‌گوید

          سلام.
          خانم مینا حاجی شناسه قبض وقتی ندارن چجوری بزنن این پیامک رو؟؟؟؟

        2. پویا می‌گوید

          قبض نداریم اصلا

  8. میلاد می‌گوید

    سلام خوبین قبضمو یک بار برام اس ام اس کردن گوشیم هنگ کرد مجبور شدم فلش کنم همه چی پاک شد الان چجوری باید دوباره قبضمو ببینم اس ام اسم میدم دیگه برام نمیاد

    1. مینا حاجی می‌گوید

      سلام
      اگر شناسه قبضتون رو دارید، می‌تونید «۱*شناسه قبض» رو به سامانه ۱۰۰۰۱۵۲۱ کنید ات صورتحساب دوره‌ای برق مصرفی به‌صورت مستمر براتون ارسال بشه. یا عدد صفر رو به سامانه ۱۰۰۰۱۵۲۱ ارسال کنید تا تعداد شناسه قبض‌های اعلام و ثبت‌شده به همراه نام مشترک به شما اطلاع‌رسانی شود.

      1. حسینزاده می‌گوید

        چگونه تک تک آپارتمان نشینها میتوانند قبوض مشترک را دریافت کنند مسلما نمیشو تک تک واحد ها به ادعای پیامک مدیر ساختمان اکتفا کنند

      2. ناشناس می‌گوید

        من نه قبض برق دارم نه شناسه قبض باید چکار کنم

      3. Yaghoub می‌گوید

        اگر ی نفر شماره قبض نداشته باشه ودسترسی به اداره برق هم نداشته باشه تنها فقط کد پستی داشته باشه امکان دریافت شمارقبض عست؟

      4. ناشناس می‌گوید

        با تشکر

  9. حسینزاده می‌گوید

    سلام ما آپارتمان نشین هستیم و من میخواهم بدانم صورتحساب قبض های مشترک چقدر است آیا میشود برای یک کنتور ۲و یا چند شماره پیامک بدیم فکر میکنم خیلی از آپارتمان نشین ها مایل باشن قبض های صادره را رویت کنند و فقط به ادعای مدیر ساختمان اکتفا نکنند
    لطفا پاسخ بدین سپاس

  10. حسینزاده می‌گوید

    چگونه تک تک آپارتمان نشینها میتوانند قبوض مشترک را دریافت کنند مسلما نمیشو تک تک واحد ها به ادعای پیامک مدیر ساختمان اکتفا کنند

  11. حسینزاده می‌گوید

    چرا پیام من توی صفحه نمیاد

  12. ناشناس می‌گوید

    من نه قبض برق دارم نه شناسه قبض باید چکار کنم

    1. رسول قربانی می‌گوید

      در صورتی که شناسه قبض و شناسه پرداخت ندارید و خود قبض هم ندارید، تنها راهش اینه که یک ویدیوی 30 ثانیه‌ای از کنتور بگیرید و ببرید اداره برق منطقه از روی اون بهتون شناسه قبض و شناسه پرداخت رو میدن و حتی معمولا یه نسخه از آخرین قبضم چاپ میکنن بهتون میدن. بعد از روی اون، قبضتون رو در سامانه دریافت پیامکی ثبت کنید و هر دوره قبضتون براتون پیامک میشه.
      علاوه بر ویدیو، از کنتور یه عکس هم به شکلی که شماره کنتور توی عکس باشه بگیرید ببرید با خودتون اداره برق، بد نیست.

      1. ناشناس می‌گوید

        ممنون

  13. ناشناس می‌گوید

    من نه قبض برق دارم نه شناسه قبض باید چکار کنم

    1. ناشناس می‌گوید

      سلام ما کنتور برق نداریم چگونه میتوان در املاک و اسکان ثبت نام کنیم؟

  14. ناشناس می‌گوید

    سلام من قبض گاز را واریز کردم دوباره باهمان شناسه وهمان مبلغ پیام اومده به گوشیمون

  15. محمدعلی احمدپور از رشت می‌گوید

    باسلام …………….سال نو مبارک چگونه صورت حساب یکساله مراز سازمان برق از طریق کامپیوتردریافت نمایم.

  16. شاهین می‌گوید

    سلام وقت بخیر
    اگر کسی تازه محل سکونت را اجاره کرده باشه و هیچ قبض قبلی هم نداشته باشه اطلاعات و شناسه های پرداخت را چگونه میتوان دریافت کرد لطفا این موضوع را اطلاع رسانی فرمایید ممنونم

    1. رسول قربانی می‌گوید

      اگر کنتور قدیمی است ازش یک عکس شفاف بگیرید که شماره کنتور توش مشخش باشه
      اگرم کنتور الکترونیکی هست 30 ثانیه از نزدیک ازش فیلم بگیرید.
      فیلم یا عکس رو ببرید برق منطقه، بهتون قبض صادر میکنن میدن و شناسه قبض و شناسه پرداخت رو از توی اون بردارید. برای دفعات بعدی هم میتونید اون شناسه قبض رو ثبت کنید و الکترونیک براتون قبض بیاد.

  17. قاسم علی ستاری می‌گوید

    باسلام من تازه یک خانه رفتم نمی توانم برق راپرداخت کنم چون هیچ گونه شماره قبض ندارم

  18. بهنام می‌گوید

    برای دوستاتی که فقط شماره کنتور یا اشتراک دارند از بیستم اردیبهشت میتوانند از سامانه ساپا https://saapa.ir شناسه قبض خود را دریافت کنند هم چنین با وارد کردن شماره موبایل خود همه قبض های ثبت شده برای آن شماره موبایل رو دریافت کنند.

  19. حسن افشار می‌گوید

    سلام. من برای درخواست قطع ارسال قبض کاغذی رقم آخر شناسه را اشتباه وارد کردم. پیغام دریافت شد آمد. ولی بعد که متوجه اشتباهم شدم دوباره درخواست را با شماره درست فرستادم و پیغام دریافت شد آمد. چطور میتوانم آن درخواست اشتباه اولی را پاک کنم تا برای من دو صورتحساب ارسال نشود. ضمنا این درخواست من برای منزل خودم نیست. از جانب خانم مسنی است که خودش به این کارها وارد نیست.ممنون از پاسختان

  20. ش می‌گوید

    سلام من مستاجرم تا بحال قبض دریافت نکردم یک سال چطوری پیگیری کنم ؟ چطوری شناسه قبض دریافت کنم

  21. بهنام می‌گوید

    سلام/ بفرماييد چگونه مصرفي برق كنتور منزل پدرم براي شماره تلفن همراه من پيامك شود.با تشكر

  22. احدپور می‌گوید

    اگر شناسه قبضتون رو دارید، می‌تونید «۱*شناسه قبض» رو به سامانه ۱۰۰۰۱۵۲۱ کنید ات صورتحساب دوره‌ای برق مصرفی به‌صورت مستمر براتون ارسال بشه. یا عدد صفر رو به سامانه ۱۰۰۰۱۵۲۱ ارسال کنید تا تعداد شناسه قبض‌های اعلام و ثبت‌شده به همراه نام مشترک به شما اطلاع‌رسانی شود.اگه لطف کنین جواب بدین ممنونم

  23. محمد رضا می‌گوید

    تورو خدا يه رحمي به مردم بدبخت بكنيد من از خونه قبلي به خونه جديد كه آمدم مساتجر قبلي كم سواد بوده و قبض قديمي دراختيارنداره و اس ام اس ها روهم نگه نداشته از هركي ميپرسم نميدونه نه مدير ساختمان و ونه همسايه هاي دوروبر چه خاكي به سرم بريزم تنها يه شماره بدنه دارم كه احتمالاً مربوط به واحد منه اگه بشه شناسائيش كرد از طريق شماره موبايل فرد قبلي ميشه فهميد كه درسته يانه نجاتم بديد شماره بدنه هست 81386648 منطقه حيدرآباد كرج خيابان ابوذر ساختمان ميلاد 1

  24. ناشناس می‌گوید

    ما اومدیم یه جا جدید اجاره کردیم ، حالا باید چی بشه
    ما داریم به کجا میریم به قهقرا

  25. ناشناس می‌گوید

    چرا اداره برق در واحدهای آپارتمانی که قبض برای مشترکان است ام است میکنند نام صاحب کنتور در ج نمی‌کنند اگه یک مسنجر قبض برق واحد دیگری را پرداخت کرد حالا هرچی میخوای بزن تو سر خودت بگو من پرداخت کردم اداره برق موظف به درج کامل مشخصات فرد صاحب کنتور است والا اینجور که بایدمبلغ قبض برق هم از همان شخصی بگیرد که نام اندر قبض ثبت شده

  26. فاطمه می‌گوید

    سلام ما که کنتور نداریم باید چیکار کنیم؟

  27. حسن می‌گوید

    سلام شب بخیر من تازه خونه خریدم هیچ گونه قبضی ندارم چطور میتونم قبض دریافت کنم

  28. ناشناس می‌گوید

    باسلام برای بدست آوردن شناسه قبض برق اول با۱۵۲۱تماس بگیرید بعد ۲*را بزنید وشماره روی بدنه کنتوربرقتان رابدهیدبعدشناسه برق برایتان پیامک میشود امیدوارم مفیدواقع شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.