راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در پاسخ به راه پرداخت مطرح شد: امکان انجام تراکنش‌ بدون پین در سرویس «کهربا» وجود دارد

یاسر میر حق‌جو، معاون اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی در گفت‌وگو با راه پرداخت: در این سرویس هم فیزیک کارت حذف می‌شود و هم امکان انجام تراکنش‌ها بدون پین بر اساس سیاست بانک مرکزی وجود دارد. در این طرح امکان پیاده‌سازی ازنظر تکنیکی وجود دارد ولی نیاز به مدلی از استاندارد دارد که نیاز به پیاده‌سازی دارد که البته در حال بررسی و در صورت تایید امنیتی قابل انجام است.

شنبه هجدهم بهمن‌ماه بود که عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی طی پستی در صفحه اینستاگرام خود از راه‌ا‌ندازی سرویس جدیدی در حوزه پرداخت موبایلی خبر داد که با استفاده از آن کاربران می‌توانند بدون استفاده از فیزیک کارت‌های بانکی خود فرایند پرداخت وجه کالا را از طریق دستگاه‌های کارت‌خوان انجام دهند. در پی این خبر، روز گذشته بیستم بهمن‌ماه نیز از سرویس کارت همراه بانکی (کهربا) با حضور رئیس‌کل بانک مرکزی رونمایی شد.

سرویس و تصمیمی که گویا آن‌قدرها هم جدید نیست و عقبه آن به اردیبهشت سال ۹۶ بازمی‌گردد؛ زمانی که ناصر حکیمی، معاون وقت فناوری‌های نوین بانک مرکزی پیش از افتتاح نمایشگاه کتاب ۹۶ اعلام کرد که پرداخت‎‌های موبایلی ۱۳ اردیبهشت همزمان با روز نخست نمایشگاه کتاب آغاز می‌‎شود که درنهایت نیز به هزار و یک دلیل به تعویق افتاد و اکنون بعد از حدود سه سال شاهد راه‌اندازی سرویس کارت همراه بانکی (کهربا) هستیم. سرویسی که طبق صحبت‌های همتی، در آن از قابلیت NFC استفاده شده است؛ به‌این‌ترتیب که اگر گوشی کاربر دارای قابلیت NFC باشد و دستگاه کارت‌خوان نصب شده نیز چنین قابلیتی را دارا باشد، کاربر می‌تواند با نزدیک کردن گوشی تلفن همراه خود به دستگاه کارت‌خوان و بدون نیاز به استفاده از فیزیک کارت بانکی، وجه موردنظر را پرداخت کند؛ البته پیش‌ازاین اطلاعات کارت بانکی باید در یکی از برنامه‌های پرداخت تایید شده از سوی بانک مرکزی، از جانب دارنده کارت ذخیره شده باشد.

در این سرویس پرداخت موبايلی، از استاندارد EMV استفاده شده است که طبق گفته‌های مهران محرمیان معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی، این استاندارد در اروپا بیش از 96 درصد ضریب نفوذ دارد و اگرچه محدودیت‌های ناشی از تحریم، در زمینه استانداردسازی فرآیندها مشکلاتی را ایجاد می‌کرد، اما با تلاش مهندسان ایرانی موفق شدند در طراحی کهربا، از استاندارد EMV استفاده کنند. او در این باره گفت: «علاوه بر تحریم‌ها، تغییر حدود 500 میلیون کارت مغناطیسی به کارت‌های هوشمند و همچنین تجهیز و به‌روز‌رسانی زیرساخت‌ها و امکانات شبکه پرداخت هزینه بسیار کلانی بر کشور تحمیل می‌‌کرد. این محدودیت‌ها باعث شد توجه ما به ابزار موبایل معطوف شود.»

اما یکی از نکاتی در روز رونمایی از سرویس کهربا به چشم می‌خورد، وارد کردن رمز اول کارت بانکی روی دستگاه کارت‌خوان بود که همین موضوع نیز مورد نقد کارشناسان این حوزه قرار گرفت؛ اینکه چنین چیزی در هیچ جای دنیا به‌عنوان پرداخت بدون تماس وجود ندارد و هدف اصلی پرداخت‌های بدون تماس این هست که PIN کارت توسط مشتری در ترمینال وارد نشود. یاسر میر حق‌جو، معاون اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی در گفت‌وگو با راه پرداخت در واکنش به این موضوع گفت: «در این سرویس هم فیزیک کارت حذف می‌شود و هم امکان انجام تراکنش‌ها بدون پین بر اساس سیاست بانک مرکزی وجود دارد. در این طرح امکان پیاده‌سازی ازنظر تکنیکی وجود دارد ولی نیاز به مدلی از استاندارد دارد که نیاز به پیاده‌سازی دارد که البته در حال بررسی و در صورت تایید امنیتی قابل انجام است.»

طبق صحبت‌های میر حق‌جو، طرح کهربا به‌صورت تدریجی و با پیوستن بانک‌ها و شرکت‌های پرداخت گسترش پیدا خواهد کرد و سیاست‌گذاری در خصوص برنامک‌هایی که مجاز به ارائه خدمت هستند، ابلاغ خواهد شد. «هدف دسترس‌پذیری با حفظ امنیت است.»

معاون اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که بانک‌ها معمولا در انتهای سال با حجم بالایی از کار مواجه هستند و این حجم کار فشرده پایان سال این بار مصادف شده با تغییر سال شمسی از ۱۳۹۹ به ۱۴۰۰ که احتمالا اشکالاتی در شبکه‌های بانکی و PSPها ایجاد می‌کند؛ با توجه به این موضوع، آیا سرویس پرداخت موبایلی به‌جای کارت بانکی در ماه پایانی سال قابل‌اجرا خواهد بود یا خیر، گفت: «تاکنون این سرویس در یک بانک و شرکت PSP پیاده‌سازی شده است ولی به هر صورت به‌روزرسانی پایانه‌ها و سوییچ کارت‌های بانکی نیاز به زمان دارد و به‌تدریج با پیوستن بانک‌ها و شرکت‌های پرداخت راه‌اندازی خواهد شد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.