راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

راه‌اندازی بخش روزنامه‌نگاری فیس‌بوک‌نیوز / فیس‌بوک نسخه آزمایشی بخش جدید اخبار اپلیکیشن خود را امتحان می‌کند

فیس‌بوک نسخه آزمایشی «فیس‌بوک‌نیوز» را در آمریکا راه‌اندازی کرد. این بخش خبری در صفحه اصلی اپلیکیشن اصلی فیس‌بوک قرار گرفته است.

کمبل براون، معاون شرکای اخبار جهانی فیس‌بوک و مونا سارانتاکوس، مدیر تولید بخش خبری فیس‌بوک، گفتند که گزارش‌های خبری در صفحه اصلی اخبار منتشر می‌شوند. آنها همچنین توضیح دادند که ایجاد صفحه‌ای ویژه با محوریت روزنامه‌نگاری، باعث می‌شود که افراد از طریق اپلیکیشن فیس‌بوک، کنترل کنند که چه خبرهایی بر صفحه آنها بیاید. علاوه بر این، آنها می‌توانند طیف وسیعی از خبرهای مدنظر خود را با این اپلیکیشن جست‌وجو کنند.

براون و سارانتاکوس افزودند که صفحه اخبار، با مشورت ناشران ایجاد شده است. همچنین این بخش از اپلیکیشن فیس‌بوک، بر اساس بازخورد نظرسنجی است که از بیش از 100 هزار کاربر فیس‌بوک در ایالات‌متحده گرفته شده است.

به نظر می‌رسد فیس‌بوک‌نیوز از هر دو ویرایشگرهای انسانی و الگوریتم‌ها استفاده می‌کند تا خبری را که قرار است کاربر ببیند تعیین کند. البته این کار فیس‌بوک، کاری غیر معمول از سوی این شرکت است که قبلا در کنترل محتوای منتشرشده از کاربران و تبلیغ‌کنندگان نظارت و کنترل جدی اعمال نکرده بود. در فیس‌بوک‌نیوز، یک بخش با عنوان «گزارش‌های امروز» وجود خواهد داشت که توسط تیمی از روزنامه‌نگاران اداره می‌شود تا مهم‌ترین گزارش‌های روز را در این بخش منتشر کنند.

فیس‌بوک‌نیوز، یک بخش با عنوان «گزارش‌های امروز» دارد که مهم‌ترین گزارش‌های روز در این بخش منتشر می‌شود.

علاوه بر این، فیس‌بوک بر اساس فعالیت و علاقه‌مندی کاربر، الگوریتم پیشنهاد گزارش ارائه می‌دهد. کاربر می‌تواند گزارش‌ها، عنوان‌ها و ناشرانی را که تمایل به دیدن آنها ندارد مخفی کند. در بین بخش‌هایی از مرورگر به کسب‌وکار، سرگرمی، سلامت، علم و تکنولوژی و ورزش اختصاص داده شده است، موضوعاتی که از نظر کاربران فیس‌بوک ایده‌آل نیستند نیز قابلیت مخفی شدن دارند.

برون و سارانتاکوس نوشتند:

«ناشران با توجه به موضوع شخصی‌سازی، نگران این هستند که یادگیری ماشین محدودیت‌هایی دارد و البته حق با آنهاست. ما قبل از اینکه فقط به تکنولوژی تکیه کنیم، پیشرفت‌هایی پیش رو داریم تا یک پایگاه خبری باکیفیت ایجاد کنیم.»

آنها می‌گویند که الگوریتم‌ها بخش بزرگی از فیس‌بوک‌نیوز را کنترل می‌کنند. همچنین برون و سارانتاکوس عنوان کردند که سعی خواهند کرد تا آن الگوریتم‌ها، مطابق با شکل‌های جدیدی از روزنامه‌نگاری در عصر دیجیتال باشند. کاربرانی که اشتراک اخبارشان را به حساب فیس‌بوکشان متصل کردند، می‌توانند از محتوای آن اشتراک‌ها با خبر شوند.

کدام ناشران در فیس‌بوک‌نیوز هستند؟

براون و سارانتاکوس در پاسخ به این سوال گفتند که این ناشران باید بخشی از شاخص صفحه فیس‌بوک‌نیوز باشند. همچنین آنها باید از دستورالعمل مربوط به ناشر فیس‌بوک پیروی کنند. این دستورالعمل‌ها، اطلاعات نادرست را مسدود می‌کنند و این اطلاعات توسط واسطه‌گرهایی که حقایق را بررسی می‌کنند، شناسایی می‌شوند. علاوه بر این، این دستورالعمل با نفرت‌پراکنی مخالف است.

فیس‌بوک فهرست ناشرانی را که با این شرکت مشارکت می‌کنند را منتشر نکرده است؛ اما در عکس‌های منتشر شده از صفحه اخبار اپلیکیشن این شرکت، گزارش‌هایی از خبرگزاری‌های وال‌استریت‌ژورنال، تایم، واشینگتون‌پست، بازفیدنیوز، بلومبرگ، فاکس‌نیوز، بیزینس‌اینسایدر، ان‌پی‌آر و غیره دیده می‌شود. همچنین بازفید و لس‌آنجلس‌تایمز مشارکتشان با فیس‌بوک‌نیوز را تایید کرده‌اند.

با این حساب حتی ناشرانی که در گذشته با تکیه به شبکه اجتماعی آسیب دیده‌اند، قصد ندارند از همکاری با فیس‌بوک دست بکشند. به گفته ریکود، فیس‌بوک سالانه چند میلیون دلار به برخی از این ناشران پرداخت می‌کند. درواقع به گفته یکی از سخنگویان فیس‌بوک، این شرکت برای اینکه بتواند در چند حوزه گزارش منتشر کند، به آن دسته از ناشرانی که بتوانند حجم ثابتی از محتوای مبتنی بر واقعیت و اصل تولید کنند، هزینه می‌پردازد.

بن اسمیت، سردبیر ارشد بازفیدنیوز گفته خوشحال است با فیس‌بوک‌نیوز همکاری می‌کند و فیس‌بوک، در شناسایی ارزش اخبار تولید شده در این پلتفرم‌ها پیشگام می‌شود.

هیلاری مانینگ، معاون ارتباطات لس‌آنجلس‌نیوز اظهار داشت: «پیش‌بینی می‌کنیم که به واسطه فیس‌بوک بتوانیم تعداد خوانندگانمان را بیشتر کنیم. زمانی که تعداد خوانندگان افزایش یابد، ما انتظار داریم که شاهد رشد بیشتری در پایه اشتراک روزنامه دیجیتالی خود باشیم.»

طبق اعلامیه فیس‌بوک، فیس‌بوک‌نیوز از 25 اکتبر برای گروه محدودی از کاربران آمریکا در دسترس قرار گرفته است.

منبع: Techcrunch

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.