راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سرویس‌های استعلام قبوض و اطلاعات سجام جدیدترین سرویس‌های فینوتک هستند / مدیر بازاریابی این شرکت از روند، لزوم، سناریوها و ثبات این سرویس‌ها می‌گوید

فینوتک در راستای تسهیل پرداخت الکترونیکی قبوض، اخیراً موفق شده سرویس استعلام قبوض را بر روی اپلکیشن‌های ایوا، همراه‌کارت و دیجی‌پی عرضه کند. این سرویس در کنار سرویس «برداشت مستقیم از حساب بانکی» (Direct Debit) می‌تواند تجربه خوشایندی از پرداخت قبوض خدماتی برای کاربران فراهم کند. همچنین شرکت‌هایی که مأموریت بهینه‌سازی مصرف انرژی مشتریانشان را دارند، می‌توانند از این سرویس استفاده کنند.

سرویس استعلام اطلاعات سجام نیز دیگر سرویسی است که به‌تازگی از سوی فینوتک ارائه شده است. این سرویس در آینده که سرویس‌های بازار سرمایه رونق بیشتری پیدا کند کاربرد بیشتری خواهد داشت. ارائه این سرویس نوعی آینده‌نگری است تا هنگامی که اپلیکیشن‌های بیشتری به ارائه سرویس‌های بازار سرمایه پرداختند بستر آن از قبل فراهم شده باشد.

سعید قدوسی‌نژاد، مدیر بازاریابی فینوتک است و در این گفت‌وگو برای ما از جدیدترین سرویس‌های فینوتک می‌گوید و اینکه چرا به سراغ آنها رفته‌اند.

.

سرویس استعلام قبوض چیست؟

سرویس استعلام قبوض تجمیع‌شده تمام قبوضی است که هر فردی در زندگی عادی با آن سروکار دارد همانند قبض آب، برق، گاز، تلفن و موبایل که اصطلاحاً به آنها قبوض خدماتی نیز گفته می‌شود. قدوسی‌نژاد صحبت‌های خود را با گفتن این مطالب آغاز کرد و توضیح داد: «خدمت ارائه‌شده در این سرویس از نوع استعلام است. البته امکانات مربوط به پرداخت نیز به آن اضافه شده اما ابتدا سرویس استعلام را عرضه کرده‌ایم. به این معنا که اطلاعات پرداختی که بر روی قبوض کاغذی ارائه می‌شود را می‌توانید بدون نیاز به وجود این نوع از قبض دریافت کنید.»

او تاکید کرد: «کلیدهایی که برای استعلام هر یک از قبوض در نظر گرفته شده منحصر به فرد است. برای مثال برای قبوض گاز، این کلید، شماره اشتراکی است که برای هر مشترک ثابت است. کاربر با وارد کردن این شماره می‌تواند اطلاعات مورد نیاز برای پرداخت را دریافت کند.»

به گفته مدیر بازاریابی فینوتک در حال حاضر سرویس استعلام قبوض، شناسه قبض و شناسه پرداخت را ارائه می‌کند و برای انجام عملیات پرداخت نیز وجود همین دو کافی است. ضمن اینکه کاربر از مبلغ و آخرین مهلت پرداخت قبض نیز آگاه می‌شود.

ببینید: امکان استعلام همه قبوض با سرویس جدید فینوتک فراهم شد

در حال حاضر سرویس استعلام قبوض در اپلیکیشن‌های ایوا، همراه‌کارت و دیجی‌پی عملیاتی شده است. مدیر بازاریابی فینوتک با اعلام این خبر گفت: «برای توسعه این سرویس برنامه داریم. این سرویس به صورت API ارائه می‌شود؛ بنابراین نیاز به پیاده‌سازی در سمت مشتری دارد. در حال توسعه سرویسی هستیم که با استفاده از آن بتوان قبض‌ها را با استفاده از کارت بانکی و یا حساب بانکی پرداخت کرد.»

.

حل مشکل پرداخت قبوض مجتمع‌های بزرگ

به گفته قدوسی‌نژاد امکان پیاده‌سازی سرویس استعلام قبوض در اپلکیشن‌ها تنها یکی از کاربردهای این سرویس است. او در ادامه از دیگر کاربردهای این سرویس گفت: «مجتمع‌ها یا سازمان‌های بزرگی هستند که تعداد زیادی قبض دارند؛ بنابراین استعلام و پرداخت قبوض در مقیاس انبوه برای مدیران آن مشکل خواهد بود. جمع‌آوری هرباره قبوض، واردکردن شناسه و رفع مغایرت، از جمله این مشکلات هستند. هم‌چنین در این روش، اطلاعات نیز لزوماً دقیق نیست. برای این کار لازم است اطلاعات تک‌تک قبض‌ها بررسی شود. اگر شناسه قبض هر یک از واحدهای مجتمع تنها یک‌بار در سرویس استعلام قبوض ثبت شود، با گرفتن استعلام به راحتی می‌توان اطلاعات هر قبض را دریافت کرد و تحلیل‌های مختلفی روی آن انجام داد.»

یکی دیگر از سناریوهای استفاده از سرویس استعلام قبوض فینوتک، برآورد هزینه قبض دوره بعد مشترکان شرکت‌هایی است که بهینه‌سازی مصرف انرژی مشترکانشان برای آنها اهمیت دارد. مدیر بازاریابی فینوتک در این باره توضیح داد: «برای مثال مدیر یک ساختمان ۶۰ واحدی با استفاده از اپلیکیشن‌های مدیریت ساختمان می‌تواند شناسه قبوض هر یک از واحدها (قبوض خدماتی) را تنها یک‌بار در سرویس استعلام قبوض ثبت کند و هر بار که هریک از قبوض را دریافت کرد تنها هزینه آن را به واحدها اعلام کند. با این کار دیگر نیازی نیست به صورت جداگانه به هر یک از واحدها مراجعه شود.»

ببینید: چگونه برای دریافت قبض الکترونیکی برق درخواست دهیم؟

.

خدمات بانکی سرویس استعلام قبوض

مدیر بازاریابی فینوتک در رابطه با ترکیب خدمات بانکی با سرویس استعلام قبوض، گفت: «دایرکت دبیت یا همان برداشت مستقیم مهم‌ترین سناریویی است که در این رابطه به آن فکر می‌کنیم. اگر کاربر شناسه قبض را در اپلیکشنی مانند دیجی‌پی وارد کند و به آن اجازه برداشت مستقیم را بدهد دیجی‌پی می‌تواند بدون دخالت کاربر، قبض را استعلام کند. سپس با توجه به اطلاعاتی که دارد مهلت پرداخت را به کاربر یادآوری و اعلام کند که پرداخت را به صورت خودکار انجام خواهد داد. در واقع کاربری که قصد پرداخت قبوض را دارد پس از وارد کردن شناسه قبض، اجازه دسترسی حساب بانکی خود را به اپلیکیشن می‌دهد و پرداخت به صورت اتوماتیک انجام می‌شود.»

او در رابطه با سناریوی دیگری که سرویس استعلام قبوض و خدمات بانکی را به یکدیگر وصل می‌کند، توضیح داد: «در حال حاضر بیشتر پرداخت‌ها در کشور از طریق کارت‌های بانکی انجام می‌شود. اگر بخواهید در مقیاس انبوه، عملیات پرداخت را انجام دهید و درگیر مباحث مربوط به کارمزد و شاپرک نشوید می‌توانید به صورت مستقیم از حساب بانکی اقدام به این کار کنید. برای مثال مدیر یک ساختمان می‌تواند برای پرداخت هزینه‌های مربوطه از کارت بانکی استفاده کند یا اینکه یک حساب بانکی را شارژ کند و هر زمان که نیاز بود از طریق این حساب، هزینه‌ها را پرداخت کند. این راهکار از نظر کارمزد و اتوماتیک شدن، سناریوی جذابی است.»

او در پاسخ به این سؤال که آیا فینوتک برای ارائه سرویس‌های بانکی با بانک خاصی وارد تعامل شده یا خیر، گفت: «شریک عملیاتی ما در حال حاضر بانک‌های ایران زمین، آینده و سپه هستند. قراردادی که با این بانک‌ها برای ارائه سرویس داریم به ما اجازه می‌دهد تا بدون نیاز به مذاکره و عقد قرارداد مجدد بتوانیم سرویس‌های بانکی را به مشتریان‌مان عرضه کنیم.»

.

سرویس استعلام قبوض پایدار است

مدیر بازاریابی فینوتک در پاسخ به این سؤال که این سرویس پایدار است یا خیر، گفت: «در هفته‌های اول ارائه این سرویس، به دلیل تعدد استان‌هایی ارائه‌دهنده چالش‌هایی داشتیم. دوری این استان‌ها نیز از دیگر مشکلات است زیرا در صورت ایجاد مشکل در استان‌های دوردست رفع آن طول می‌کشد. این سرویس هم‌اکنون پایدار است اما در آغاز در بعضی از استان‌ها قابل ارائه نبود که به مرور تکمیل و پایدار شده‌اند.»

.

مزیتی برای صادرکننده قبوض، کاربر و اپلیکیشن‌ها

او با بیان اینکه وضعیت صادر کردن قبوض آب و برق برخلاف موبایل و تلفن در هر منطقه و استان متفاوت است، توضیح داد: «اطلاعات مربوط به آب و برق برای هر استان به‌طور جداگانه محاسبه و اعلام می‌شود؛ بنابراین تجمیع این قبض‌ها کار دشواری است. با تجمیعی که فینوتک انجام داده پرداخت برای کاربر و دریافت هزینه هم برای صادرکننده قبوض آسان‌تر شده است. این تسهیل معادل افزایش نرخ وصول مطالبات است. از طرفی اپلیکیشن نیز به کاربرانش سرویس جدید ارائه می‌کند. در واقع تمام افراد درگیر این داستان یعنی صادرکننده قبوض، کاربر و اپلیکیشن‌ها سود می‌برند.»

.

سرویس استعلام و دریافت کد سجام

استعلام و دریافت پروفایل سجام از دیگر خدماتی است که فینوتک ارائه کرده است. قدوسی‌نژاد در این رابطه توضیح داد: «این سرویس مکمل سرویس‌های بازار سرمایه است؛ بنابراین ممکن است وجود آن برای کاربر نهایی محسوس نباشد اما برای مشتریان ما بسیار ارزشمند است. هر فردی که بخواهد در بازار سرمایه فعالیت کند باید پروفایل سجام داشته باشد. برای تشکیل این پروفایل هم باید به صورت حضوری مدارک کاملی را تحویل دهد تا پروفایل سجام برایش ساخته شود.»

او ادامه داد: «با همکاری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی که متولی سجام است، چند سرویس سجام از آنها دریافت و پیاده‌سازی کنیم. اپلیکیشنی که قرار است سرویس معاملاتی بورس را ارائه کند باید مطمئن شود که کاربر پروفایل سجام دارد. یکی از سرویس‌های ما این است که مشخص می‌کند یک کد ملی این پروفایل را دارد یا خیر.»

.

کاربردهای سرویس استعلام و دریافت کد سجام

او از هفت سرویسی که فینوتک در راستای دریافت و استعلام پروفایل سجام اقدام به ارائه آنها کرده نام برد و گفت: «یکی از سرویس‌ها این است که کاربر از اینکه فرایند ایجاد پروفایل سجام او در چه مرحله‌ای قرار دارد، مطلع شود. سرویس استعلام سجام با تأیید کاربر نیز دسترسی به اطلاعاتی که در سجام ثبت شده را ایجاد می‌کند.»

قدوسی‌نژاد در ادامه با اشاره به یکی دیگر از سرویس‌های سجام تحت عنوان تأیید دسترسی به پروفایل سجام، گفت: «این سرویس به نوعی دریافت اطلاعات مربوط به پروفایل سجام را ممکن می‌سازد. برای مثال اینکه اپلیکیشن بتواند با تأیید کاربر به اطلاعات سجام دسترسی پیدا کند. درواقع می‌توان به اطلاعات هویتی و شماره‌حساب بانکی فرد که در سجام ثبت شده، دسترسی پیدا کرد. سرویس‌هایی که تا کنون نام برده شد مربوط به دریافت اطلاعات بود و این امر را ممکن می‌کرد که با اجازه کاربر بتوان اطلاعات ثبتی او را دریافت کرد. سرویس آخر مربوط به ثبت‌نام سجام است. فرض کنید فردی بخواهد وارد معاملات بازار سرمایه شود اما پروفایل سجام نداشته باشد. با سرویس ثبت‌نام این امکان را فراهم کردیم تا او بتواند پروفایل سجام درست کند. بعد از وارد کردن اطلاعات و بررسی آن، پروفایل سجام برای شخص ساخته می‌شود؛ یعنی عملاً ثبت نام سجام ساده‌تر می‌شود.»

.

راهکاری برای آینده

به گفته مدیر بازاریابی فینوتک این شرکت قرار است سرویس‌های معاملاتی و اطلاعاتی بازار سرمایه را ارائه کند. او با اعلام این خبر که در حال حاضر سرویس‌های اطلاعاتی تکمیل‌شده، گفت: «با افزودن سرویس‌های معاملاتی می‌توانیم بستر ارائه سرویس‌های بازار سرمایه را برای اپلیکیشن‌ها فراهم کنیم. با ارائه این دو نوع سرویس در کنار سرویس پروفایل سجام، خدمات کاملی برای بازار سرمایه خواهیم داشت.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.