راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در نشست خبری سیزدهمین سالروز راه‌اندازی شبکه تلفن همراه ایرانسل چه گذشت؟ / آمار و ارقامی از ایرانسل

نشست خبری سیزدهمین سالروز راه‌اندازی شبکه تلفن همراه ایرانسل امروز 29 مهرماه در ساختمان مرکزی‌ این شرکت برگزار شد و بیژن عباسی آرند مدیرعامل ایرانسل درباره اقدامات و دستاوردهای این شرکت از ابتدای شکل‌گیری آن تاکنون صحبت کرد.

عباسی آرند با اشاره به اینکه حضور ایرانسل در کشور، موبایل را از یک کالای لوکس به یک کالای مصرفی برای همه مردم تبدیل کرده است، صحبت‌هایش را شروع کرد: «روزی که ایرانسل وارد عرصه ارتباطات شد، موبایل به‌عنوان یک کالای لوکس در کشور خریدوفروش می‌شد و با حضور ایرانسل، این کالا به یک کالای مصرفی در کشور تبدیل شد. شکل‌گیری ایرانسل به‌عنوان یک تجربه موفق از یک همکاری مشترک با یک سرمایه‌گذار خارجی باعث رفع انحصار در داخل کشور، انتقال دانش فنی حوزه اپراتوری و کسب تجارب مفید برای توسعه سریع‌تر تکنولوژی در کشور شده است.»

.

آمار و ارقامی از ایرانسل

با توجه به صحبت‌های عباسی و بر اساس آمار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، ایرانسل با 50 میلیون مشترک فعال، سهم بازار 43 درصدی را در حوزه اپراتور موبایل در کشور دارد. همچنین 89 درصد پوشش جمعیتی کشور تحت پوشش شبکه نسل 2 همراه ایرانسل هستند که بیش از 20 هزار لایه فناوری در سطح کشور در این نسل توسعه داده‌ شده است. او صحبت‌هایش را این‌گونه ادامه می‌دهد: «در شبکه نسل 3 همراه، بیش از 22 هزار لایه فناوری و نزدیک به 27 میلیون مشترک دیتا و در شبکه نسل چهار نیز حدود 18 میلیون مشترک دیتا داریم که بیش از 20 هزار لایه فناوری 4G تاکنون در کشور توسعه داده‌ایم. همچنین در 195 شهر شبکه TDLTE ایرانسل توسعه پیدا کرده است.» به گفته عباسی، ایرانسل بیش از نیم میلیون مشترک اینترنت ثابت دارد و درمجموع نیز بیش از 60 هزار نود شبکه یا لایه تکنولوژی در کشور توسعه داده‌ است.

مدیرعامل ایرانسل ادامه داد: «در طول یک سال گذشته بیش از هزار و 287 روستا را به شبکه 2G تجهیز کرده‌ایم و نزدیک به 2 هزار روستا به شبکه 3G و حدود هزار روستا به شبکه 4G تجهیز شده‌اند و نزدیک به یک میلیون نفر در کشور می‌توانند از نسل چهار در روستاها استفاده کنند.» به گفته عباسی، از یک هفته گذشته نیز شبکه کوه نور به شبکه ایرانسل ملحق شد و عملا حدود هزار روستا به شبکه ایرانسل اضافه خواهند شد.

ایرانسل به‌منظور سهولت در دسترسی به خدمات ارتباطی مشترکان خود در سفرهای داخلی و خارجی اقدام به ارائه خدمات رومینگ به سایر اپراتورها و اخذ خدمات رومینگ کرده است. عباسی در این خصوص گفت: «بیش از 12 هزار روستا را با شبکه همراه اول و بیش از 4 هزار و 700 روستا را با شبکه های‌وب برقرار کرده‌ایم که مشترکان ایرانسل در آن مناطق می‌توانند از شبکه‌های موجود استفاده کنند. علاوه بر این موارد، زیرساخت توسعه رومینگ و ارتباط بین‌المللی با سایر کشورها نیز ازجمله برنامه‌های ما بوده که در 144 کشور و در قالب 322 اپراتور خدمات رومینگ داریم و مشترکان ایرانسل می‌توانند در این کشورها از خدمات این اپراتورها از سیم‌کارت ایرانسل استفاده کنند. امسال نیز رومینگ ملی در مناطق روستایی با سایر اپراتورها اتفاق افتاده است.» او گفت که ایرانسل برای اولین بار رومینگ دیتا، رومینگ 4G و معرفی رومینگ سیم‌کارت‌های اعتباری را ارائه کرده است.

با توجه به صحبت‌های عباسی، در حوزه تسهیل دسترسی به خدمات و محصولات ایرانسل برای مشترکین نیز بیش از 10 هزار عاملیت فروش و خدمات را در سالیان گذشته توسعه داده‌اند که می‌توانند سرویس‌های ایرانسل را از بسترهای مختلف به مشترکین ارائه دهند. او ادامه داد: «امکان دسترسی به شبکه فروش ایرانسل از طریق بستر USSD، اینترنت همراه و… ایجاد شده است و دسترسی به خدمات و محصولات ایرانسل از طریق ۵۴ هزار و ۵۲۹ دستگاه خودپرداز، بیش از ۴ میلیون و ۸۴۸ دستگاه کارت‌خوان، هزار و ۱۵۸ وب کیوسک، ۴۷۶ مرکز خدمات ایرانسل، ۱۰ هزار و ۶۳۴ عاملیت فروش و خدمات و… ایجاد شده است.»

به گفته عباسی، ایرانسل برای اولین در کشور در حال توسعه یک شبکه جامع دیجیتالی فروش (D-POS) است که نمونه پایلوت آن راه‌اندازی شده است و به‌محض اینکه دوره آموزشی آن تمام شود، در کل کشور راه‌اندازی خواهد شد تا سرویس و تجربه بهتری را در اختیار مشترکین قرار دهند.

مدیرعامل ایرانسل در این مراسم به اپلیکیشن ایرانسل من نیز اشاره کرد و گفت که ایرانسل من برای اولین بار به‌عنوان اپلیکیشنی حرفه‌ای برای مشترکین ایرانسل طراحی شد و فعالیت‌های متنوعی را به مشترکین ارائه می‌کند. این اپلیکیشن جزو 5 اپلیکیشن محبوب کشور است که بیش از 27 میلیون دانلود و نصب داشته و مشترکین ایرانسل می‌توانند از بسیاری از خدمات در این اپلیکیشن استفاده کنند.

.

توسعه شبکه نوین NB-IOT ایرانسل

او ادامه داد: «ما در کنار سرویس‌ها B2C به دنبال سرویس‌های B2B و سازمانی نیز بودیم و یکی از ظرفیت‌هایی که ایرانسل در مقایسه با سایر اپراتورها دارد، بحث زیرساخت مناسب شبکه اینترنت اشیا است که در ایرانسل شکل گرفته است و پوشش شبکه نوین NB-IOT در بیش از 20 مرکز استان ایجاد شده است.»

عباسی با اشاره به افزایش نرخ ارز، گفت که هزینه تجهیزات و سنسورهای شبکه اینترنت اشیا بالا رفته است اما اگر بخواهیم به سمت شهر هوشمند حرکت کنیم، لاجرم باید از ظرفیت‌های تکنولوژی‌های موجود ازجمله اینترنت اشیا استفاده کنیم. «ایرانسل در خصوص توسعه شبکه NB-IOT تفاهم‌نامه‌ای را با شرکت کنتورسازی اکباتان به‌منظور نصب هزار کنتور هوشمند گاز مبتنی بر شبکه NB-IOT در شهر همدان انعقاد کرده‌ است. همچنین تفاهم‌نامه‌ای را با شهرداری مشهد در خصوص پیاده‌سازی پارکینگ هوشمند مبتنی بر شبکه NB-IOT داشتیم تا برای اولین بار در مشهد این سرویس را پیاده‌سازی کنیم.» او به سرویس روشنایی هوشمند معابر و تشخیص حریق و حوادث طبیعی مبتنی بر شبکه NB-IOT ایرانسل نیز اشاره کرد.

.

راهکارهای سازمانی ایرانسل

عباسی درباره راهکارهای سازمانی ایرانسل نیز صحبت کرد و توضیح داد: «بیش از 2 میلیون نود سازمانی فعال در شبکه ایرانسل فعال هستند. ما شبکه امن همراه ایرانسل را نیز فعال کردیم و قریب به 700 هزار نود شبکه از سرویس شبکه امن همراه ایرانسل استفاده می‌کنند. سرویس مدیریت هوشمند ناوگان حمل‌ونقل نیز را فعال کردیم که بیش از 20 هزار خودرو از آن استفاده می‌کنند. همچنین سرویس جایگزینی شماره تماس را نیز راه‌اندازی کرده‌ایم و در اسنپ برای اولین این سرویس راه‌اندازی شده است و نزدیک به 2 میلیون ساعت تماس با قابلیت پنهان‌سازی شماره تماس مبدا و مقصد از طریق این سرویس اتفاق افتاده است.»

با توجه به صحبت‌های او، ایرانسل توافقنامه‌ای را با پلیس امضا کرده است و اولین اپراتور هوشمند موبایل پلیس را برای پلیس راه‌اندازی می‌کند که بهره‌برداری آزمایشی از این اپراتور در هفته ناجا اتفاق افتاده است.

مدیرعامل ایرانسل همچنین درباره درآمدهای دولت از ابتدای شکل‌گیری ایرانسل تا شهریورماه ۹۸ نیز صحبت کرد: «درآمدهای مستقیم و غیرمستقیم دولت از ایرانسل طی ۱۳ سال گذشته، ۴۲۰ هزار میلیارد ریال بوده است. همچنین پرداخت مستقیم ایرانسل به دولت طی ۱۳ سال گذشته، ۳۲۱ هزار میلیارد ریال بوده است.»

.

سهامداری و سرمایه‌گذاری ایرانسل

با توجه به صحبت‌های عباسی، ایرانسل در حوزه دیجیتال و فناوری‌های مرتبط با حوزه کسب‌وکارهای آنلاین و دیجیتال سرمایه‌گذاری کرد و تفاهم‌نامه را با پیام‌رسان گپ دارد و تیم مشترک ایرانسل و گپ، توسعه این پیام‌رسان بومی را در برنامه خود دارد. برنامه چارخونه، دانا و همین‌طور روبیکا ازجمله مواردی هستند که ایرانسل با آنها تفاهم‌نامه همکاری دارد. همچنین اسنپ نیز یکی از محورهای سرمایه‌گذاری ایرانسل است.

مدیرعامل ایرانسل در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به اینکه ایرانسل در صندوق نوآفرین سهام‌دار شده است، گفت: «با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حال مشارکت هستیم تا یک صندوق VC جدید با مشارکت چند مجموعه دیگر راه‌اندازی کنیم.»

عباسی ادامه داد: «ایرانسل نزدیک به ۶۰ درصد سهام اسنپ را داراست و این سرویس با حمایت ایرانسل در کشور در حال توسعه و گسترش است.» او درباره اسنپ گفت که مجموعه اسنپ حدود 2 میلیون سفر در روز دارد و حدود 1.5 میلیون راننده ثبت‌نام شده و 600 هزار راننده فعال دارد. همچنین این مجموعه برای بیش از 1300 نفر اشتغال‌زایی مستقیم کرده است. مدیرعامل ایرانسل سهم بازار اسنپ را حدود ۸۰ درصد بازار حمل‌ونقل آنلاین کشور دانست.

با توجه به صحبت‌های عباسی، ایرانسل همچنین همکاری را با مجموعه اپلیکیشن پرداختی آپ به‌عنوان سهامدار اسنپ دارد.

به گفته او، ایرانسل برنامه‌هایی برای حمایت و عضویت در صندوق‌های جسورانه و شتاب‌دهنده‌های استارت‌آپی، حمایت و سرمایه‌گذاری بر تولیدات داخلی با راهکار تحقیق و توسعه، حمایت از شرکت‌های داخلی با سرمایه‌گذاری، انتقال و بومی‌سازی دانش و حمایت و سرمایه‌گذاری در پروژه‌های ملی و زیرساختی-مخابراتی را نیز در دستور کار خود دارد.

.

اولین اپراتور دیجیتال کشور

عباسی گفت که اخیرا واحد تحقیق و توسعه در مجموعه ایرانسل راه‌اندازی شده است و در حال تلاش هستند تا با کمک شرکت‌های داخلی بخشی از نیازمندی‌های ایرانسل را بومی کنند. او همچنین از راه‌اندازی معاونت دیجیتال در ایرانسل خبر داد و هدف از این راه‌اندازی آن را توسعه کسب‌وکارهای دیجیتال دانست.

در ادامه این مراسم باقر صمدی معاون دیجیتال ایرانسل، گفت که می‌خواهیم به اولین اپراتور دیجیتال کشور تبدیل شویم و تجربه زندگی دیجیتال را برای مشترکان فراهم کنیم. «ما سعی می‌کنیم با همه بازیگران اصلی بازار، همکاری کنیم تا یک سرویس دیجیتال را ارائه دهیم تا هم مردم زندگی بهتری داشته باشند و هم اپراتور بتواند از زیرساخت‌هایش استفاده بهتری داشته باشد؛ بنابراین هدف ما این است که بهترین شریک برای تامین کننده‌های سرویس‌های دیجیتالی در کشور باشیم..»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.