راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

اقدامات هاب در زمینه اینترنت اشیا / نگاهی به واحد اینترنت اشیا و فناوری‌های نوین شرکت هوشمند اول بهشتی (هاب)

شرکت هوشمند اول بهشتی (هاب) که اوایل سال 1396 با حمایت دانشگاه شهید بهشتی و همراه اول تاسیس شده است، علاوه بر مهم‌ترین بخش آن که شتاب‌دهنده هاب است، بخشی تحت عنوان اینترنت اشیا و فناوری‌های نوین دارد که در تلاش است اکوسیستم اینترنت اشیایی را در کشور راه‌اندازی کند که در آن نوآوری و هوشمندی حرف اول را بزند. تجهیز لابراتوار اینترنت اشیا، مجهز ساختن محل شرکت و دانشگاه شهید بهشتی به فناوری سلولی اینترنت اشیا و همکاری با شهرداری تهران در پروژه پارکینگ هوشمند آغازی برای این مسیر طولانی است. در رابطه با این واحد در سومین روز از بیست‌وچهارمین نمایشگاه الکامپ با امید استادرحیمی، مسئول بخش اینترنت اشیا و فناوری‌های نوین شرکت هوشمند اول بهشتی گفت‌وگو کردیم.

 

فاصله زیاد بنگاه‌های تجاری با فناوری‌های نوین

اینترنت اشیا حوزه جدیدی است که به‌دلیل جدید بودن این فناوری‌، همیشه فاصله‌ای بین صنایعی که در این حوزه در ایران مشغول به فعالیت هستند برای رسیدن به درآمدزایی وجود دارد. استادرحیمی در این‌باره گفت: «به‌طور مثال، زمانی که شبکه‌های موبایلی وارد ایران شدند، ما چند سالی نسبت به کشورهای پیشرفته دنیا عقب بودیم و با یک فاصله‌ زمانی، اتفاق‌هایی که در آن کشورها می‌افتاد در کشور ما نیز اتفاق می‌افتاد؛ در صورتی ‌که در رابطه با اینترنت اشیا این موضوع وجود ندارد؛ چراکه در ایران پلتفرم و اکوسیستمی برای آن شکل گرفته است و شرکت‌ها و افراد مختلفی در این زمینه فعالیت می‌کنند. نکته‌ مهمی که در ایران وجود دارد، فاصله‌ زیادی است که بین صنایع نوین و فناوری‌های نو با محل‌هایی که این فناوری‌ها را تولید می‌کنند؛ مانند دانشگاه‌ها، وجود دارد.»

با توجه به گفته استادرحیمی، شرکت‌ها و بنگاه‌های تجاری زیادی وجود دارند که به‌دنبال درآمدزایی هستند، اما دانشگاه در حوزه فناوری خیلی از آنها جلوتر است؛ در واقع فاصله تجاری و دانشی در این حوزه زیاد است؛ به همین خاطر نیز شرکت ‌هاب شروع به نقش‌آفرینی در این زمینه کرده تا بتواند کسب‌وکارهای بالقوه این حوزه را در ایران شکل دهد.

امید استادرحیمی صحبت‌هایش را درباره فاصله تجاری و دانشی که در ایران وجود دارد، ادامه داد و گفت: «نکته‌ای که همیشه در ایران وجود دارد این است که همیشه دولت، سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف تمایل دارند با دانشگاه تحت عنوان ارتباط با صنعت، فعالیت مستقیمی داشته باشند، اما به‌دلیل وجود این فاصله‌ فلسفی، هیچ‌وقت این اتفاق نیفتاده است؛ ولی شرکت هاب با همکاری که با دانشگاه شهید بهشتی و شرکت همراه اول دارد، در حال ارتباط با شبکه دانشی کشور است تا بتواند در این زمینه مشکلات کشور را حل کند.»

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

حوزه‌های فعالیت هاب

شرکت هوشمند اول بهشتی (هاب)، در حوزه‌های شتاب‌دهنده، اینترنت اشیا و فناوری‌های نوین، تحلیل داده، خدمات و راهبردهای ارزش‌افزوده، توسعه محصول و بازاریابی دیجیتال، خدمات مدیریت تجربه مشتری (CEM) و خدمات مبتنی بر بسترهای تعاملی (OTT) فعالیت می‌کند.

[/mks_pullquote]

 

به گفته استادرحیمی، شبکه دانش به معنی دانشگاه نیست؛ بلکه به معنی دانشگاه در کنار شرکت‌های دانش‌بنیان است؛ بنابراین هاب با قرار گرفتن در کنار دانشگاه شهید بهشتی و همراه اول، تلاش دارد با استفاده از امکانات و توان این دو نهاد، فاصله‌ بین صنعت، دانش و فناوری را پر کند. به ‌عبارتی ‌دیگر، به اعتقاد او برای صنعتی‌سازی و ایجاد تجربه موفق در زمینه اینترنت اشیا و فناوری‌های نوین باید سه عنصر در تعامل قرار بگیرند؛ دانشگاه‌ها، بنگاه‌ها و ارگان‌های صاحب تصمیم و سرمایه و همچنین اکوسیستم شرکت‌های دانش‌بنیان کشور. او در این‌باره ادامه داد: «برای پر کردن این فاصله، تاکنون شرکت هاب تفاهم‌ها و مذاکراتی را با بیش از 25 شرکت و تیم دانش‌بنیان انجام داده و با آنها در زمینه‌ اینترنت اشیا، شهر هوشمند و زنجیره بلوکی پروژه‌هایی را تعریف کرده است.»

 

اقدامات هاب در زمینه اینترنت اشیا

تاسیس لابراتوار اینترنت اشیا و لابراتوار امنیت در دانشگاه شهید بهشتی و تجهیز شبکه‌ سلولار NB-IoT در این دانشگاه از جمله اقداماتی است که شرکت هاب در حوزه اینترنت اشیا انجام داده است. به گفته استادرحیمی، به‌دلیل رابطه تنگاتنگی که واحد اینترنت اشیای این شرکت با شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های تجاری مختلف دارد، در حوزه‌های دیگرِ همراه اول از جمله حوزه خدمات ارزش‌افزوده نیز فعالیت‌هایی را انجام داده‌ و هدف هاب این است که بتواند مدل‌های کسب‌وکاری جدیدی را در این زمینه ایجاد کند و خدمات نوینی را با کمک شبکه دانشی کشور ارائه دهد.

 

تمرکز هاب روی حمل‌ونقل هوشمند

از جمله پروژه‌های مهم این واحد، حوزه حمل‌ونقل هوشمند است. استادرحیمی در این‌باره گفت: «در زمینه شهر هوشمند تمرکز فعلی ما روی پارکینگ‌های هوشمند است و اپلیکیشنی را برای رزرو و پرداخت پارکینگ‌های هوشمند توسعه داده‌ایم. به‌طور دقیق‌تر، بیشتر تمرکز فعلی ما روی پارکینگ‌های آف‌استریت است، ولی برای پارکینگ‌های حاشیه‌ای نیز برنامه‌هایی داریم.»

 

نقش همراه اول در هاب

به گفته استادرحیمی، پروژه‌های زیادی در حوزه‌های مختلف در دانشگاه تعریف می‌شوند که بسیاری از آنها تجاری نمی‌شود، در واقع همراه اول نقش بازیگر کلیدی تجاری را برای هاب بازی می‌کند و این شرکت نیز با ارائه مدل‌های کسب‌وکاری مختلف، فاصله‌ بین دانش و صنعت را پر می‌کند؛ در واقع همراه اول می‌تواند به‌عنوان سرمایه‌گذار و کارفرما در این قسمت نقش‌آفرینی کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.