راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

«آزمایشگاه فین‌تک» با هدف شناسایی تیم‌های این حوزه در دانشگاه امیرکبیر افتتاح شد

آزمایشگاه فین‌تک با حضور سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، ریاست دانشگاه صنعتی امیرکبیر، رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل شرکت تجارت الکترونیکی ارتباط فردا یکشنبه، 28 مهرماه در دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه امیرکبیر افتتاح شد.



این آزمایشگاه با هدف ارائه خدماتی از جمله فضای استقرار، آموزش و زیرساخت‌های نوین مبتنی بر فناوری‌های مالی به دانشجویان و با تمرکز بر حوزه‌های فین‌تک، بلاکچین، هوش تجاری، سرویس‌های تجزیه‌وتحلیل، هوش مصنوعی و سرویس‌های ابری راه‌اندازی شد.

سید حامد قنادپور، مدیرعامل شرکت تجارت الکترونیکی ارتباط فردا در گفت‌وگو با راه پرداخت با بیان اینکه فینووا بازوی نوآوری باز ارتباط فردا است و تجربه خوبی در فينووا داشته‌ایم، توضیح داد: «با توجه به همین تجربه احساس کردیم می‌توان در لایه‌ای نزدیک‌تر در دانشگاه نیز حضور داشته باشیم، به همين منظور منظور آزمایشگاه فین‌تک را در داخل دانشكده مهندسي كامپيوتر راه‌اندازی کردیم.»

به‌گفته قنادپور ما در زمینه طراحی سرویس و تجربه کاربری در ایران ضعف داریم. يكي از اهداف راه‌اندازی این مرکز نیز این بود که بتوانیم تجاربی را که به‌عنوان نمونه در شرکت فرازپردازان (در گروه ارتباط فردا) در زمینه تجربه کاربری و طراحی سرویس داشتیم، در اختیار بقیه کسب‌وکارها و استارت‌آپ‌ها نیز قرار دهیم.

آرین افشار، مدیر فینووا درباره فرصت‌های سرمایه‌گذاری این مرکز گفت: «راه‌اندازی آزمایشگاه فین‌تک یکی از برنامه‌های توسعه خدمات مرکز نوآفرینی فردا (فینووا) برای ایجاد ارتباط مستمر با دانشگاه است و افتتاح این آزمایشگاه یکی از مهم‌ترین برنامه‌های توسعه فعالیت فینووا در سال 13۹۸ خواهد بود. در همین راستا فینووا قصد دارد با کمک شرکت ارتباط فردا و انتقال امکانات خود به فضای دانشگاه، در شناسایی و جذب تیم‌های نخبه مؤثر واقع شده و در سطح دانشگاه نیز قابلیت‌ها و عملکرد خود را به‌خوبی نشان دهد.»

او ادامه داد: «ما روش‌های مختلفی برای سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مرتبط با سبد سرمایه‌گذاری فینووا ایجاد کرده‌ایم که شامل مواردی مانند اعتبارسنجی، رگولاتوری، وام‌دهی، تأمین مالی جمعی، پردازش اطلاعات بازار سرمایه و معاملات الگوریتمی، مباحث مرتبط با بلاکچین به‌ویژه در بخش رمزارزها، دسته‌بندی کاربران و شناخت مشتری در بخش احراز هویت است.»

مدیر فینوا اضافه کرد: «در شرایط فعلی مقرر شده خدمات آزمایشگاه در دوره زمانی ۹ ماهه در اختیار کسب‌وکارهای نوپا و دانشجویان فعال قرار گیرد. شرط استفاده از خدمات نیز حضور حداقل یکی از موسسان کسب‌وکار در دانشکده کامپیوتر دانشگاه امیرکبیر است.»

او با اشاره به اینکه درحال حاضر سه تیم در حوزه هوش مصنوعی و هوش تجاری درخواست فعالیت داده‌اند و قرار است به‌زودی در این مرکز مستقر شوند، توضیح داد: « تمرکز ما بر کشف استعداد‌هاي دانشجویان در دانشگاه امیرکبیر به خصوص در دانشکده کامپیوتر این دانشگاه است. فینووا پل ارتباطی صنعت با دانشجویان خواهد بود و با توجه به حوزه فعالیت فینووا در صنعت فناوری اطلاعات و بانکی بهترین فضا دانشکده کامپیوتر و جامعه برنامه‌نویسی این دانشکده است. »

به‌گفته افشار تیم‌ها در ابتدا دوره گذاری را برای راه‌اندازی ایده خود طی می‌کنند. پس از آن اگر نیاز به سرمایه اولیه داشته باشند وارد شتابدهنده فینووا می‌شوند سرمایه‌گذاری روی آنها انجام می‌شود.

مدیر فینوا در ادامه توضیح داد: «این مرکز می‌تواند در جذب و استخدام، پتانسیل خوبی را برای ما فراهم کند. اکنون بسیاری از پروژه‌هایی که به‌صورت پایان‌نامه در دانشگاه ارائه می‌شود، بدون هدفی به فراموشی سپرده می‌شود، اما اگر نیازهایی که وجود دارد شناخته شود، دانشجویان می‌توانند پروژه‌هایی را انجام دهند که در صنعت کاربرد خواهد داشت و همچنین باید تلاش کنیم تا بتونیم مدل‌ها درآمدی با ثباتی را نیز اجرایی کنیم.»

دانشجویان و تیم‌های علاقه‌مند می‌توانند با مراجعه به سایت فینووا و تکمیل ارسال فرم درخواست استقرار در آزمایشگاه، از خدمات فینووا در این بخش بهره‌مند شوند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.