راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تلفن‌‌های همراه؛ کیف پول‌‌های همراه، بانک همراه!

طی سال‌‌های اخیر روش‌های پرداخت کاربران ایرانی به میزان قابل توجهی تغییر یافته و استفاده از روش‌های پرداخت الکترونیکی تاثیر بسیار زیادی بر نحوه زندگی، دریافت خدمات و یا خرید کالا داشته است. ایجاد روش‌‌های دریافت و پرداخت الکترونیکی بر بستر تلفن همراه با توجه به ویژگی‌‌های این چراغ‌‌های جادوی کوچک، فضایی بی انتها از بحث‌‌های علمی و انواع طرح‌‌ها و ابتکارات را در این حوزه به وجود آورده است. علت اصلی این امر تغییر روند کاربران در استفاده از روش‌های پرداخت و معطوف شدن توجه آنها به روش‌هایی است که به شکل ساده، ایمن و مستقل از مکان و زمان، خدمات مورد نیاز آنها را در اختیارشان قراردهد.

واژه کیف پول همراه در راستای همین تحولات و خدمات نوین پرداخت الکترونیک ایجاد شده است. کیف پول همراه یک منبع داده بر روی کارت هوشمند و یا تلفن همراه است که اطلاعات مربوط به حساب بانکی مشتری، و یا ابزارهای پرداخت نظیر کارت نقدی، اعتباری و پیش پرداخت را به صورت امن ذخیره می‌نماید و امکان پرداخت از طریق تلفن همراه و یا کارت هوشمند را در اختیار مشتری قرار می‌‌دهد.

گزارشات حاکی است تعداد کاربران پول همراه در بازارهای نوظهور از 133 میلیون نفر در سال 2010 با ارزش 25 میلیارد دلار به 709 میلیون نفر در سال 2015 با ارزش 215 میلیارد دلار خواهد رسید که این مسئله نشان¬دهنده میزان اهمیت خدمات پرداخت همراه و استقبال کاربران از آن در سراسر جهان است. به عنوان مثال در افریقا M-PESTA سرویس نقل و انتقال پول است که از سال 2007 عرضه شده است. 5 سال پیش این سرویس به 15 میلیون نفر یا یک سوم جمعیت کنیا ارائه شد و امروز اکثر مردم این کشور از آن استفاده می کنند. جالب آنکه این در حالی است که روی هم رفته تنها یک پنجم مردم آفریقا حساب بانکی دارند.

ارزش و اهمیت استفاده از کیف پول همراه برای هر یک از فعالین اکوسیستم آن در ایران غیرقابل انکار و مشخص است که بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری، اپراتورها، کاربران و شرکت‌های پرداخت الکترونیک، 4 رکن اصلی این خدمات در کشور هستند.

با توجه به مزایای این روش پرداخت و همچنین گستردگی استفاده از خدمات همراه، خدمات مالی همراه به عنوان یکی از پرکاربردترین نیازمندی‌‌های روز، اپراتورهای تلفن همراه، بانک‌‌ها و بسیاری از مؤسسات مالی و اعتباری را بر آن داشته تا خدمات ویژه‌‌ای را در این زمینه برای کاربرانشان ارائه دهند. در این میان نقش بانک مرکزی نیز به عنوان تنها رگولاتور خدمات مالی و بانکی کشور در جهت ایجاد بسترهای و همچنین تدوین قوانین و استانداردهای لازم بسیار مهم و تأثیرگذار می باشد.

یکی از رویکردهای خدمات مالی و روش‌‌های نوین پرداخت همراه برای برقراری ارتباطی بهتر و آموزش صحیح مخاطبین آن، معرفی انواع روش‌‌ها، فرصت‌‌ها و امتیازات موجود جهت توسعه این خدمات در کشور می باشد. محورهای اصلی و چالش برانگیز این مباحث در کنار تحلیل موقعیت فعلی بانکداری الکترونیکی در منطقه عبارت است از شناسایی فرصت‌‌های طلایی این حوزه بر بستر فناوری‌‌های همراه برای سرمایه‌‌گذاری. چگونگی ایجاد یک نقشه راه برای توسعه موفقیت آمیز پرداخت از طریق تلفن همراه، و الزامات زیرساختی و مدل‌‌های تسهیم درآمد در پرداخت همراه از دیگر موضوعات مورد توجه در این گونه خدمات می باشد.

دانشگاه صنعتی شریف با برگزاری همایش خدمات مالی و روش‌‌های نوین پرداخت همراه و بررسی وضعیت فعلی ارایه این خدمات در کنگره موبایل ایران قصد دارد با مشارکت عموم مردم به فضای پرداخت همراه پرداخته و با مطرح نمودن فضای فعلی و نیازمندی‌‌های آتی در راه توسعه این نوع پرداخت امکان توسعه هر چه بیشتر آن را فراهم نماید.

کنگره مویایل ایران که از تاریخ 29 بهمن لغایت 2 اسفند ماه 1391 در محل دائمی نمایشگاه‌‌های بین‌‌المللی تهران برگزار خواهد شد، شامل بخش‌‌های اصلی همایش‌‌های علمی، جشنواره و مسابقات نوآوری، و نمایشگاه تخصصی خواهد بود. علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می توانند به سایت کنگره به آدرس www.iranmobilecongress.com مراجعه فرمایند.

منبع: تابناک

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.