راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سوفی، شرکت خدمات پرداخت گالیلئو را به مبلغ 1/2 میلیارد دلار خریداری می‌کند

سوفی، شرکت پرداختی گالیلئو واقع در شهر سالت‌لیک در یوتا را به مبلغ 1/2 میلیارد دلار به صورت سهام و نقدی خریداری می‌کند. سوفی یک شرکت فین‌تکی در سانفرانسیسکو است که خدمات و محصولات متنوعی را از وام دانشجویی گرفته تا تجارت رمزارز ارائه می‌دهد. گالیلئو به چندین شرکت معروف فین‌تکی از جمله رابین‌هود، ترنسفروایز و بانک دیجیتالی چایم، خدمات پرداختی ارائه می‌دهد.

گفته‌ها حاکی از این است که گالیلئو در اواخر سال گذشته، حدود 100 میلیون دلار درآمد داشته است. با اینکه گالیلئو در سال 2001 راه‌اندازی شد، ولی اولین سرمایه‌گذاری خطرپذیر بزرگ آن در اکتبر سال 2019 و پس از اینکه 77 میلیون دلار توسط سرمایه‌گذارانی مانند اکسل بدست آورد، انجام شد.

در واقع مبلغ 1/2 میلیارد دلاری که قرار است گالیلئو خریداری شود، برابر با ارزش مالی است که این شرکت در اکتبر سال 2019 دریافت کرده و سوفی 875 میلیون دلار از این مبلغ را به صورت غیر نقدی و با سهام، 250 میلیون دلار از آن را به صورت وام و 75 میلیون دلار را نقدی پرداخت می‌کند.

سوفی، حق نام‌گذاری استادیوم دو تیم فوتبال آمریکایی لس‌آنجلس رمز و چارجرز را به مبلغ 400 میلیون دلار خریداری کرده است.

شرکت سوفی با خریداری گالیلئو نشان می‌دهد که قصد دارد به یک کسب‌وکار ارائه‌دهنده خدمات مالی بسیار متنوع تبدیل شود. این شرکت پس از اینکه در سال 2011 وام آنلاین دانشجویی ارائه داد، خدمات خود را به وام مسکن، وام‌های شخصی، خدمات تجارت بورس، تجارت کریپتو، صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) و حساب‌های جاری گسترش داد.

بنابر گزارشی، این شرکت در پاییز سال گذشته مبلغ 400 میلیون دلار خرج کرده تا حق نام‌گذاری استادیوم دو تیم فوتبال آمریکایی لس‌آنجلس رمز و چارجرز را تا 20 سال خریداری کند. سوفی از زمان تاسیس خود از سال 2011 به واسطه سرمایه‌گذارانی مانند سافت‌بانک، 2/3 میلیارد دلار در سرمایه‌گذاری خطرپذیر افزایش سرمایه داشته است. این شرکت در سال گذشته بیش از 400 میلیون دلار افزایش درآمد و نیز دو میلیارد دلار نقد در ترازنامه خود داشته است.

شرکت سوفی که آنتونی نوتو مدیرعامل آن است، با خرید گالیلئو درآمد جدیدی از خدمات مالی وایت‌لیبل ایجاد می‌کند و گالیلئو یک شرکت تابعه مستقل با مدیرعاملی کلی ویلکس، که بنیان‌گذار آن نیز است، به فعالیت خود ادامه می‌دهد. سوفی در عین اینکه با ارائه اپلیکیشن سوفی‌اینوست و سوفی‌مانی خود که خدمات حساب جاری و بورس ارائه می‌دهند با شرکت‌های فین‌تکی دیگر رقابت می‌کند، با ایجاد این ساختار سازمانی قصد دارد آنها را به خرید خدمات گالیلئو ترغیب کند. از دیگر مزیت‌هایی که با خرید گالیلئو نصیب این شرکت می‌شود، کاهش هزینه‌هاست، زیرا سوفی از گالیلئو برای خدمت‌رسانی اپلیکیشن SoFi Money استفاده کرده است.

آنتونی نوتو، مدیرعامل شرکت سوفی

خریداری این شرکت در زمانی که ویروس کرونا رکود اقتصادی ایجاد کرده، جالب توجه است و سرمایه‌گذاران این معامله می‌گویند با توجه به شرایط ناپایدار کنونی، بسیاری از معاملات برای سرمایه‌گذاری فعلا انجام نمی‌شود. البته قبل از شیوع ویروس کرونا شرکت‌های سوفی و گالیلئو تعاملات خود را انجام داده‌اند و خریداری این شرکت که قرار است تا تابستان یا پاییز امسال انجام شود، نشان می‌دهد که با وجود رکود اقتصادی پیش آمده، از ارزش این استارت‌آپ فین‌تکی چیزی کم نشده است.

به طور کلی، بحرانی که این روزها پیش آمده، وام‌دهندگان فین‌تکی را در شرایط سختی قرار داده است و سوفی در میان آنها، وضعیت بهتری دارد؛ زیرا به مشتریانی وام می‌دهد که وضعیت مالی بهتری دارند و پرداخت وام‌هایشان را به تعویق نمی‌اندازند. طبق گزارش اخیر آژانس رتبه‌بندی اوراق قرضه کرول، یکی از مشتریان سوفی که وضعیت مالی متوسط داشته و از آن وام شخصی گرفته، 165,563 دلار درآمد داشته و امتیاز اعتباری FICO او 753 بوده که امتیاز خوبی است. در واقع وام‌دهندگان زمانی که می‌خواهند به مشتری وام بدهند، با توجه به این امتیاز، اعتبار مالی او را می‌سنجند.

منبع Forbes
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.