راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سوئیفت قصد دارد اوراق بهادار و تراکنش‌های معاملات ارزی را به سیستم GPI بیفزاید

ژولیت کنل مدیریت بخش اوراق بهادار سوئیفت را به عهده دارد. او اعلام کرده که سیستم نوآوری پرداخت جهانی سوئیفت یا همان gpi توسعه خواهد یافت؛ به طوری که تراکنش‌های اوراق بهادار، معاملات ارزی و اوراق مشتقه را نیز تحت پوشش قرار خواهد داد.

کنل می‌گوید:

در حال حاضر، مقیاس عملیاتی سوئیفت به پرداخت‌های نقدی محدود می‌شود؛ ولی با افزایش هر چه بیشتر میزان استقبال از این سرویس، خدمات آن در بخش‌هایی مانند اوراق بهادار، اوراق مشتقه و معاملات ارزی گسترش پیدا خواهد کرد.

کنل عنوان می‌کند که gpi توانسته ارزش‌های چشمگیری را مهیا کند؛ به عنوان نمونه، مدیران کاهش ریسک و بهبود سطح نقدینگی با کمک آن می‌توانند حجم بالایی از پرداخت‌های خود را با شفافیت بالایی به انجام برسانند. وی پیش‌بینی می‌کند که اگر ارزش تولید شده توسط gpi به رشد نمایی و فزاینده خود ادامه دهد، این سیستم توسعه پیدا خواهد کرد و «با پشت سر گذشتن مرزهای پرداخت، تراکنش‌های اوراق بهادار، اوراق مشتقه و تامین مالی را نیز تحت پوشش قرار خواهد داد.»

کنل با نگاه به آینده، دنیایی را پیش‌بینی می‌کند که در آن «هیچ زنجیره‌ای از واسطه‌ها وجود نخواهد داشت که هر کدام بخواهند جزئیات تراکنش‌ها را با رکوردهای خود تطبیق دهند.» او معتقد است که gpi «می‌تواند روش‌های امروزی پردازش اطلاعات پساتجارتی را به کلی تغییر دهد.»

در طول تاریخ، همواره روند بدین شکل بوده که شرکت‌ها هیچ اطلاعاتی در مورد وضعیت پرداخت نداشتند و زمانی که مبلغ مورد نظر تحویل داده می‌شد، شرکت پرداخت‌کننده از هیچ طریقی نمی‌توانست اطلاع پیدا کند که آیا وجه به دست ذی‌نفع رسیده یا خیر. در مورد کارمزدها و عوارض کسر شده نیز اطلاعاتی در دست نبود.

کنل روند قدیمی پردازش عملیات پساتجارتی را «منبع عمده‌ای از ناکارآمدی» معرفی می‌کند و اشاره می‌کند که 40 درصد از پرداخت‌های gpi سوئیفت طی پنج دقیقه به حساب ذی‌نفع نهایی واریز می‌شوند و تقریبا تمامی پرداخت‌های این سیستم در عرض 24 ساعت تکمیل می‌شوند.»

منبع: فین‌تک فیوچرز

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.