راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چرا آمریکا در میان سایر دولت‌ها تمایل بیشتری به تعطیلی بیت‌کوین دارد؟!


نظریه‌پردازان تئوری توطئه در مورد بیت‌کوین مدت زیادی است که به دولت ایالات متحده مشکوک شده‌اند و معتقدند که این دولت در میان سایر دولت‌ها تمایل زیادی به تعطیلی بیت‌کوین دارد.

بیت‌کوین در دهه اول از عمر خود شاهد انفجار ارزش خود بود و باعث شد تا پذیرندگان اولیه آن یک شبه میلیونر شوند و بعضی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فناوری دنیا را ترغیب کرد تا بیت‌کوین‌های مخصوص خودشان را به وجود آورند.

اما حالا مشخص شده است که در سال 2012 رئیس کیتی هون در دفتر دادستان کل ایالات متحده از او خواسته است تا «منحل کردن» بیت‌کوین را بررسی کند. کیتی هون دادستان سابق و کارشناس بیت‌کوین و ارزهای رمزنگاری‌شده است.

هون در مصاحبه‌ای با شبکه سی‌ان‌بی‌سی این‌طور گفت: «آن‌ها به من گفتند که ما این ماموریت عالی را به تو واگذار می‌کنیم. یک پدیده جدید به نام بیت‌کوین وجود دارد و ما نیاز به بررسی آن داریم.» او هم‌چنین افزود که یکی از همکارانش از او خواسته است تا بیت‌کوین را به کل حذف کند. در حالی که به گفته هون آن زمان برای اولین بار بود که اسم بیت‌کوین را شنیده بود.

در طول چند سال بعدش هم هون به هیئت تبادل بیت‌کوین و ارز رمزنگاری‌شده ایالات متحده به نام کوین‌بیس (Coinbase) می‌رفت و در یک کلاس در دانشکده حقوق استنفورد (Stanford) در مورد ارزهای رمزنگاری‌شده تدریس می‌کرد.

هرگونه تلاش جدی از سوی وزارت دادگستری ایالات متحده برای از بین بردن بیت‌کوین به ناچار با شکست مواجه شد و هون در این زمینه می‌گوید: «این کار شبیه این بود که بگوییم برویم و پول نقد را تحت پیگرد قانونی قرار دهیم.»

هون که حالا اولین شریک عمومی زن در شرکت سرمایه‌گذاری آندریسن هوروویتز است و سرمایه 350 میلیون دلاری خود در ارزهای رمزنگاری‌شده را همراه با شرکایش مدیریت می‌کند، همکاری نزدیکی با غول دنیای شبکه‌های اجتماعی یعنی فیسبوک به منظور توسعه پروژه دشوار ارز رمزنگاری‌شده این شرکت با نام لیبرا داشته است.

از زمانی که دونالد ترامپ سکان هدایت کاخ سفید را عهده‌دار شد، مخالفت دولت ایالات متحده با بیت‌کوین و ارزهای رمزنگاری‌شده نسبت به گذشته بسیار شفاف‌تر و واضح‌تر شده است.

در اوایل سال جاری، دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده موجی از شوک و هراس را به بیت‌کوین و صنعت ارزهای رمزنگاری‌شده وارد کرد و با توئیت خود، حمله شدیدی به برنامه‌های فیسبوک برای رقابت با بیت‌کوین کرد و صفت «دارایی‌های رمزنگاری‌شده بدون نظارت» را در مورد بیت‌کوین و ارز رمزنگاری‌شده جدید فیسبوک به کار برد.

سایر دولت‌مردان ایالات متحده نیز به سرعت جهت‌‎گیری‌هایی هم‌راستا با این اقدام ترامپ انجام دادند. استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری ایالات متحده نیز به حمله ترامپ به بیت‌کوین، پروژه ارز رمزنگاری‌شده لیبرای فیسبوک و سایر ارزهای رمزنگاری‌شده پیوست و هشدار داد که آن‌ها خطری برای امنیت ملی این کشور محسوب می‌شوند.

در جایی دیگر تیم کوک، مدیر عامل اپل نیز به شرکت‌ها درباره به وجود آوردن ارزهای رمزنگاری‌شده خودشان هشدار داد.

ببینید: تیم کوک: صدور پول فقط مختص دولت‌ها است / اپل کریپتوکارنسی راه‌اندازی نخواهد کرد

هون گفت: «چیزهای که درباره لیبرا شنیدیم، همان نقدهایی بود که من در ابتدا در مورد بیت‌کوین شنیده بودم.»

تعطیلی بیت‌کوین

«آن‌ها فقط بزرگ‌نمایی کردند و به دلیل ماهیت معروف پروژه و این واقعیت که فیسبوک نیز درگیر آن بود، توجه زیادی به سمت خود جلب کردند. من فکر می‌کنم که این کار، یعنی از بین بردن یک فناوری حتی پیش از ساخته شدنش، کار بسیار خطرناکی خواهد بود.»

پس از آن که شرکت پرداخت‌های اینترنتی پی‌پال که یکی از اعضای بنیان‌گذار انجمن لیبرا بود، به یک‌باره از این گروه خارج شد، لیبرای فیسبوک یک هفته گذشته را زیر آتش انتقادهای شدید سپری کرده است.

مارک زاکربرگ، بنیان‌گذار و مدیر عامل فیسبوک امیدوار بود که با همکاری قانون‌گذاران جهانی، مسیر راه‌اندازی لیبرا را تا ژوئن 2020 هموار کند، اما به نظر می‌رسد که حجم مخالفت با این برنامه را دست کم گرفته است.

منبع: Forbes

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.