بانک‌تک (BankTech) تکنولوژی‌ها و روندها

به گزارش ولزفارگو، طی یک دهه آینده ۲۰۰ هزار موقعیت شغلی به خاطر ورود فناوری در بانک‌ها از بین می‌رود

بر اساس پیش‌بینی‌های ولزفارگو، پیشرفت‌های فناوری باعث می‌شود که در دهه آتی، صنعت بانکداری شاهد کاهش چشمگیری در تعداد نیرو‌های خود باشد و ۲۰۰ هزار شغل در این بخش از بین بروند.

درواقع گزارش ۲۲۵ صفحه‌ای ولزفارگو توضیح می‌دهد که چگونه تاثیر تکنولوژی می‌تواند صنعت بانکداری آمریکا را تحت تاثیر قرار دهد؛ از جمله اینکه هوش مصنوعی می‌تواند هزینه پردازش وام را از ۱۰ درصد به ۲۰ درصد کاهش دهد و استفاده از بزرگ‌داده و پردازش ابری می‌تواند در هزینه صرفه‌جویی و در نتیجه پس‌انداز قابل توجهی ایجاد کند.

ولزفارگو، اولین شرکتی نیست که تاثیر قابل توجه پیشرفت‌های فناوری بر کارمندان بانکی را پیش‌بینی کرده است. مکنزی در اوایل سال جاری پیش‌بینی کرد که با افزایش ربات‌ها، تعداد کارمندان متصدی حدود یک‌سوم کاهش خواهد یافت. همچنین مارتین چاوز، رئیس سابق جهانی بخش اوراق بهادار گلدمن‌ساکس می‌گوید که به زودی همه معامله‌گران برای اینکه به موفقیت در وال استریت دست پیدا کنند، ملزم به یاد گرفتن توانایی کدگذاری خواهند بود.

درحالی‌که ممکن است کاهش نیرو به پیشرفت‌های تکنولوژی مستقیما مرتبط نباشد، چندین بانک‌ کاهش نیروهای خود را آغاز کرده‌اند. یکی از بانک‌هایی که نیروهای خود را کاهش داده، ولزفارگو است که سال گذشته گفت تعداد نیرو‌های خود را حداکثر تا ۲۶ هزار نفر کاهش خواهد داد و در اوایل سال جاری، ۱۲۰ نفر را تعدیل کرد. همچنین این شرکت اخیرا اعلام کرده ۴۰۰ سمت شغلی در بخش خدمات مشتری کاهش یافته است. همانند ولزفارگو، مایک کوربات، مدیرعامل «سیتی‌گروپ» گفت که ده‌ها هزار نفر کارمند در بخش مرکز تماس، می‌توانند جای خود را به ماشین‌هایی دهند که در کنار کاهش هزینه‌ها، تجربه مشتری را ارتقا دهند یا در آن تغییر اساسی ایجاد کنند.

باید گفت که سرمایه‌گذاری‌های تکنولوژی پیشرفته به‌همراه کاهش قابل توجهی از نیروهای کار، می‌توانند این مزیت را فراهم کنند که درکنار کاهش هزینه‌ها در بلندمدت، بانک‌ها بتوانند بازده‌ خود را نیز افزایش دهند.

  • مایک مایو، تحلیل‌گر ارشد در بخش اوراق بهادار ولزفارگو می‌گوید که این کاهش شغل، بیش از ۱۰ درصد از کل مشاغل بانکی را شامل می‌شود. در واقع کارمندان بخش بک‌آفیس، شعبه، مرکز تماس و خود شرکت از یک‌پنجم به یک‌سوم کاهش یافته است. در این میان، مشاغل بخش تکنولوژی، فروش، بازاریابی و مشاوره، کمتر تحت تاثیر کاهش شغلی بوده‌اند.
  • صنعت بانکداری هرساله ۱۵۰ میلیارد دلار برای تکنولوژی خرج می‌کند که نسبت به دیگر صنایع، میزان چشمگیری است و درنهایت باید منجر به کاهش هزینه‌های پرسنل بشود. بودجه تکنولوژی بانک‌های بزرگ بالا است؛ یعنی بودجه تکنولوژی جی‌پی‌مورگان‌چیس، بانک آمریکا و ولزفارگو به ترتیب ۱۱/۵ میلیارد دلار، ۱۰ میلیارد دلار و ۹ میلیارد دلار بوده است. درواقع این بودجه به آنها این امکان را می‌دهد تا ویژگی‌های دیجیتالی پیشرفته را ارائه دهند که درکنار کاهش هزینه‌های پرسنل، به جذب مشتریان کمک کند.

لازم به ذکر است کاهش مشاغل خدمات مشتری، می‌تواند فضایی برای قابلیت‌های مبتنی بر تکنولوژی مانند سیستم‌های پاسخ صوتی تعاملی (IVR) یا چت‌بات‌ها ایجاد کند. چت‌بات‌ها، مانند «اریکا» در بانک آمریکا، به طور گسترده فعالیت‌های مرکز تماس را تغییر داده‌اند.

علاوه‌بر این اعلامیه اخیر درخصوص کاهش مشاغل، ولزفارگو ممکن است روی ایجاد راه‌حل‌های چت‌بات‌ به طور پیچیده‌تر کار کند؛ زیرا اخیرا این شرکت در جستجوی مدیر تیم چت‌بات برای پردازش زبان طبیعی (NLP) بوده است که بتواند توسعه مدل پردازش زبان طبیعی و هوش مصنوعی را برای دستیار مجازی یا چت‌بات مدیریت کند.

همانطور که پیش‌تر ذکر شد، کاهش نیرو در بخش خدمات مشتری می‌تواند کارایی را ارتقا دهد. همچنین درحالی‌که کاهش مشاغل برای بانک‌ها این امکان را فراهم می‌کند که بودجه‌ها را به ایجاد راه‌حل‌های جدید اختصاص دهند، منجر به هم‌افزایی هزینه‌ها برای بانک‌ها نیز می‌شود.

منبع: Business Insider

درباره نویسنده

سارینا آجیلی

دانش‌آموخته کارشناسی مهندسی متالورژی و کارشناسی ارشد مدیریت تکنولوژی در دانشگاه علوم و تحقیقات. علاقه‌مند به تحقیق و پژوهش در حوزه تکنولوژی و فناوری مالی.

دیدگاهتان را بنویسید

/* ]]> */