راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

وحشتناک‌ترین کابوس فیسبوک و مارک زاکربرگ به واقعیت می‌پیوندد

به نظر می‌رسد که همه چیز بر خلاف میل غول شبکه‌ اجتماعی فیسبوک پیش می‌رود.

در یک طرف، سیاستمداران قرار دارند که کمر به نابودی فیسبوک بسته‌اند. برای مثال، الیزابت وارن که یکی از نامزدهای ریاست جمهوری دموکرات به شمار می‌رود، چندی پیش تهدید کرد که این غول رسانه‌های اجتماعی را به تعطیلی خواهد کشاند.

از طرف دیگر، پروژه لیبرای فیسبوک که بر اساس برنامه‌ریزی‌ها در سال آینده راه‌اندازی خواهد شد و رقیب سرسختی برای بیت‌کوین خواهد بود، با انبوهی از مشکلات روبرو است. با این حال، نتایج یک نظرسنجی که به تازگی برگزار شده، نشان می‌دهد که این ارز می‌تواند در نقش فرشته نجات کمپانی فیسبوک ظاهر شود.

وارن به تازگی توانسته سهم قابل توجهی از آرای مردمی را به خود اختصاص دهد و دموکرات‌های پیشگام دیگری مانند جو بایدن و برنی سندرز را با چالش مواجه کند. طبق گفته‌ها، زاکربرگ در ماه جولای اعلام کرده که در پاسخ به نقشه نابودی فیسبوک، بیکار نخواهد نشست و برای مقابله با وارن وارد میدان خواهد شد. وارن روز گذشته در واکنش به این ادعاها، فیسبوک را بخشی از یک سیستم فاسد خواند.

زاکربرگ در تلاش بود که با راه‌اندازی پروژه ارز رمزنگاری شده لیبرا، جان تازه‌ای به فیسبوک ببخشد و انتقادات مطرح شده مبنی بر فساد، عدم مدیریت صحیح داده و نقض حریم شخصی را جبران کند، ولی به نظر می‌رسد که این تلاش نیز راهی به پیش نخواهد برد.

چند ماه قبل اعلام شده بود که لیبرا، به عنوان یک ارز جهانی در ژوئن سال 2020 راه‌اندازی خواهد شد، ولی هفته قبل زاکربرگ اظهار داشت که احتمال دارد تا آن زمان کمپانی فیسبوک از میان رفته باشد.

چندین تن از رگولاتورها و رهبران سراسر جهان با طرح فعلی لیبرا مخالفت کرده‌اند. برای مثال دونالد ترامپ با انتشار یک پست توئیتری، اظهارات تندی را علیه جایگزین‌های دلار آمریکا مطرح کرده است.

روز گذشته، گزارشی منتشر شد مبنی بر این که غول‌های پرداخت ویزا و مسترکارت، میزان همکاری خود در پروژه لیبرای فیسبوک را مورد ارزیابی قرار خواهند داد. لازم به ذکر است که مشارکت این قبیل از نام‌های بزرگ در پروژه لیبرا، شانس موفقیت آن را افزایش می‌‌دهد.

لازم به ذکر است کمپانی فیسبوک در راستای مدیریت پروژه ارز رمزنگاری شده خود از شرکت‌های بزرگی مانند ویزا، مسترکارت، اوبر و ودافون کمک گرفته و با گردآوری آن‌ها در کنار یکدیگر، انجمنی به نام لیبرا را تشکیل داده است.

سیاستمداران کشورهای هند، فرانسه و آلمان از قدرتی که لیبرا می‌تواند به فیسبوک تزریق کند، نگران هستند؛ با این حال نظرسنجی‌های عمومی نشان می‌دهند که مردم دیدگاه مثبتی به لیبرای فیسبوک دارند و معتقدند که ارز رمزنگاری شده می‌تواند به عملکرد صحیح این شرکت کمک کند.

تقریبا نیمی از افراد تحت نظرسنجی (47 درصد) اظهار داشتند که استفاده از ارزهای رمزنگاری شده برای انجام پرداخت‌های آنلاین بین‌المللی، نگرانی‌های آن‌ها را در مورد نحوه حفظ حریم خصوصی توسط فیسبوک کاهش می‌دهد. 25 درصد عنوان کردند که راه‌اندازی ارز رمزنگاری شده هیچ تاثیری در نظر آن‌ها ندارد. 20 درصد نیز معتقد بودند که این اقدام به افزایش نگرانی در مورد نحوه حفظ حریم شخصی توسط فیسبوک دامن خواهد زد.

بر اساس این نظرسنجی که توسط وب‌سایت مانی‌ترانسفر انجام گرفته، آن دسته از افرادی که با تکنولوژی بلاکچین و ارز رمزنگاری شده آشنا هستند، بیش از همه باور دارند که لیبرا به حل‌وفصل مشکلات مرتبط با حفظ حریم شخصی و به اشتراک‌گذاری داده کمک خواهد کرد.

تعطیلی فیسبوک
نتایج نظرسنجی نشان می‌دهد که فیسبوک با به‌کارگیری یک ارز رمزنگاری شده می‌تواند از سطح نگرانی‌های عمومی در مورد حفظ حریم شخصی بکاهد.

آرتیوم پوکینسکیج که سمت سخنگوی وب‌سایت مانی‌ترانسفر را به عهده دارد، می‌گوید: «کاربران فیسبوک در مورد حفظ حریم شخصی خود نگران هستند، ولی نتایج نظرسنجی حاکی از این است که راه‌اندازی ارز رمزنگاری شده تاثیر چندانی در افزایش این نگرانی‌ها نخواهد داشت. این ارز رمزنگاری شده حتی می‌تواند به کاهش نگرانی‌ کاربران نیز کمک کند.»

اوایل امسال یک نظرسنجی دیگر در مورد پروژه جدید لیبرا انجام شد. نظرسنجی مذکور نشان داد که این ارز رمزنگاری شده در بین مردم از اعتبار بالایی برخوردار است و برخی آن را با بزرگترین ارز رمزنگاری شده جهان یعنی بیت‌کوین برابر می‌دانند؛ از این رو محققان دریافتند که این پروژه توانسته بخش چشمگیری از توجه مردم را به سمت خود جلب کند.

منبع: فوربس

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.