پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
اصطلاحات تخصصی هوش تجاری
به زبان ساده هوش تجاری (Business Inteligence) مجموعهای از ابزارهای تکنولوژیک است که برای جمع آوری اطلاعات، ذخیره آنها، تحلیل کردن آنها و دسترسی به اطلاعات استفاده میشود که به سازمانها کمک میکند تا با دقت بیشتر و بهتر تصمیم گیری کنند. یکی از عمده ترین حوزههایی که در آن از هوش تجاری استفاده میشود در کشف و ردیابی پولشویی است. هوش تجاری با جمع آوری اطلاعات و تحلیل و بررسی متمادی اطلاعات، رفتارهای مشتری را تا حدودی پیش بینی میکند و به هنگام مغایرت رفتار مشتری به سیستم اطلاع خواهد داد.
در ادامه تعدادی از لغات و اصطلاحات مورد استفاده در حوزه هوش تجاری آورده شده است:
پول شويي: فرآيندي است که مجرمان يا گروههاي سازمان يافته به وسيله آن، منشأ و ماهيت مال حاصل از جرم را تغيير ميدهند و آن را به حوزه اقتصاد رسمي وارد ميکنند. پول شويي پلي است براي ارتباط و اتصال دنياي مجرمان با ديگران.
مهمترين آثار سوء پول شويي بر مؤسسات مالي: ورود خسارت، بحران نقدينگي به علت برداشت ناگهاني وجوه از سيستم مالي، قطع روابط کارگزاري، احتساب هزينههاي مربوط به بررسي و نظارت و کشف جرايم در قراردادها و تحميل آن به کشور، توقيف و ضبط داراييها و کاهش ارزش سهام مؤسسات مالي از آثار سوء پول شويی بر مؤسسات مالی میباشد.
انبار دادهها: وجود دادههاي تاريخي براي يافتن الگوها و روابطي که سازمان به منظور داده کاوي به دنبال آنهاست، يک ضرورت است. انبار داده يک گردآوري از دادهها به صورت موضوعگرا، تجميع شده، غير فرار و در طول زمان است که براي پشتيباني از تصميمات مديريتي ايجاد ميگردد.
ويژگيهاي مهم يک انبار داده:
- موضوع محوري: دادهها طبق يک موضوع خاص نظير مشتريان يا محصولات، سازماندهي ميشوند؛
- جامعيت: دادههاي انباره از تجميع ديگر دادهها ساخته ميشوند. جهت يکسان کردن دادهها روشهاي پاکسازي به کاربرده ميشوند؛
- پويا پذيري: عامل زمان در ساختار انبار دادهها به صورت ضمني يا به وضوح بيان ميشود.
- پايايي: برخلاف پايگاه دادهها، دادهها در انبار داده به روز نميشوند. تنها بارگزاري اوليه دادهها و دسترسي به دادهها صورت ميگيرد.
مديريت ريسک: کاربرد سيستماتيک سياستهاي مديريتي، رويهها و فرايندهاي مربوط به فعاليتهاي تحليل، ارزيابي و کنترل ريسک ميباشد. مديريت ريسک عبارت از فرايند مستندسازي تصميمات نهايي اتخاذ شده و شناسايي و بهکارگيري معيارهايي است که ميتوان از آنها جهت رساندن ریسک تا سطحي قابل قبول استفاده کرد.
هوش عملياتي: فرآيندهاي تجاري را در زمان اجرا کنترل ميکند و با شناسايي نواقص و خطاها، به بهينه سازي فرآيندها و فعاليتها کمک ميکند.
تحليل پيشبينانه: انواع مختلف از تکنيکهاي آماري، داده کاوي و نظريه بازيها را در برميگيرد که اطلاعات حال و گذشته را تجزيه و تحليل ميکند و اتفاقات و رويدادهاي آينده را پيش بيني ميکند.
هوش بازاريابي و فروش: فرآيند تجزيه و تحليل اطلاعات به منظور درک بازار (مشتريان موجود و بالقوه) و مشخصکردن نيازها و اولويتهاي کنوني و آينده بازار، نگرش و رفتار بازار، و ارزيابي تغييرات در محيط بازار که ممکن است به اندازه و طبيعت بازار در آينده تأثيرگذار باشد.
دادهها: رشتهاي از بيتها (به صورت صفر و يک) يا اعداد و نشانهها هستند که وقتي در فرمتي مشخص به يک برنامه ارسال ميشوند، معنا مييابند ولي هنوز تفسير نشدهاند.
اطلاعات: دادههايي است که موارد زايد آن حذف شده است و به حداقل ممکني که براي تصميمگيري لازم است، تقليل يافتهاست.
دانش: اطلاعات تلفيق شدهاي است که شامل حقايق و روابط ميان آنها است. دانش در واقع به عنوان تصاوير ذهني ما درک، کشف يا فراگيري شده است. دانش همان دادههايي است که در بالاترين سطح تعميم قرار گرفتهاند.
کشف دانش از پايگاه دادهها: در واقع فرآيند تشخيص الگوها و مدلهاي موجود در دادههاست. الگوها و مدلهايي که معتبر، نو، بالقوه مفيد و قابل فهم هستند.
دادهکاوي: مرحلهاي از فرآيند کشف دانش است که با کمک الگوريتمهاي خاص دادهکاوي و با کارايي قابل قبول محاسباتي، الگوها يا مدلها را در دادهها پيدا ميکند.
روشهاي دادهکاوي: اين روشها دو دسته هستند: توصيفي و پيشبينانه.
هدف از توصيف، يافتن الگوهايي در مورد دادهها است که براي انسان قابل تفسير باشند (با استفاده از فنون مصورسازي)؛
روشهاي پيشبينانه با بهکارگيري چند متغير يا فيلد در پايگاه داده، رفتارهاي آينده دادهها و يا مقادير آينده متغير را پيشبيني ميکنند.
الگوريتمهاي پيشبينانه شامل دستهبندي، رگرسيون، سريهاي زماني و پيش بيني است. الگوريتمهاي توصيفي شامل خلاصهسازي، خوشهبندي، کشف توالي و قوانين التزامي هستند.
دادهکاوي ميتواند نقش مهمي در تشخيص مشتريان احتمالي خوب (مشتريانی که به احتمال زياد سود آور خواهد بود)، انتخاب کانال ارتباطي مناسب به منظور دسترسي به مشتريان احتمالي و انتخاب پيام مناسب براي گروههاي مختلف مشتريان احتمالي ايفا کند.
دسته بندي: فرآيند يافتن مدلي است که با تشخيص دستهها يا مفاهيم داده ميتواند دسته ناشناخته اشياء ديگر را پيش بيني کند. اينکار با تقسيم کردن دادههاي موجود به دو بخش آموزش و آزمون انجام ميشود. دادههاي آموزش براي يادگيري قواعد توسط سيستم و دادههاي آزمون براي بررسي دقت دستهبندي به کار ميروند.
خوشه بندي: به معني تقسيم دادهها به گروههاي مشابه است به نحوي که شباهت دادههاي داخل گروهها حداکثر و شباهت بين گروهها حداقل باشد.