راه پرداخت
راه پرداخت؛ رسانه فناوری‌های مالی ایران

عوامل کلیدی موفقیت طرح شاپرک از نگاه یک مسئول

علیرضا لگزایی نماینده بانک ملت در مجمع سهامداران شاپرک (شبکه الکترونیکی پرداخت کشور) جهت انتخاب اعضای هیات‌مدیره، طی گفت‌‌وگویی، به تشریح چگونگی حرکت بهینه در به ثمر رسیدن شاپرک پرداخت و افزود: از آنجا که شاپرک هم وابسته به یک نهاد حاکمیتی محسوب می‌شود و هم ماموریت اجرا و نظارت را دارد مسلما ایجاد تعامل و هم‌گرایی کار پیچیده‌ای خواهد بود.

وی مهم‌ترین عامل در عملکرد بهینه شاپرک را همسوسازی شرکت‌های PSP و بانک‌ها با سیاست‌های بانک مرکزی دانست و تاکید کرد: مشارکت بانک‌ها و شرکت‌های PSP در تدوین نسخ سیاست‌ها و تعامل کافی با آنها از عوامل کلیدی موفقیت شاپرک محسوب می‌شود.معاون فناوری اطلاعات بانک ملت عامل مهم دیگر در عملکرد بهینه شاپرک را فرهنگ‌سازی دانست و تصریح کرد: فرهنگ‌سازی در ارتباط با پذیرندگان که یکی از بازیگران اصلی نظام مبتنی بر کارت‌خوان محسوب می‌شوند اهمیت فراوانی دارد، زیرا ممکن است در این طرح جدید ابهامات و سوالات زیادی در ذهن آنها باشد؛ بنابراین شفاف‌سازی و تبیین اهداف و آثاری که شاپرک در آینده نظام پرداخت الکترونیک دارد ضروری خواهد بود.

وی افزود: تجربه نشان داده است که معمولا پذیرندگان که به عنوان نمایندگان اصناف محسوب می‌شوند در شرایط ابهام و تردید همکاری نخواهند کرد بنابراین باید برای آنها تبیین شود که با مهاجرت طرح موجود به شاپرک خدشه‌ای به خدمات وارد نمی‌شود و حتی کیفیت ارائه خدمات از سوی نهاد ناظر مورد کنترل قرار می‌گیرد و نهاد حاکمیتی در این طرح از واحدهای کسب‌و‌کار حمایت می‌کند.به گفته عضو هیات‌مدیره بانک ملت اگر همه چیز فراهم باشد، اما پذیرنده به عنوان بازیگر اصلی توجیه نباشد فایده‌ای نخواهد داشت.

لگزایی چشم‌انداز شاپرک در عرصه نظام پرداخت الکترونیک را مثبت ارزیابی کرد و گفت: رویکرد جدید بانک مرکزی که در قالب تاسیس یک شرکت مشارکت بانک‌ها را فراهم کرده است و در انتخاب هیات‌مدیره دو بانک خصوصی با سایزهای متفاوت انتخاب شدند را باید به فال نیک گرفت.وی با بیان اینکه بانک‌ها با یکدیگر تعامل کافی دارند گفت: این دو بانک در واقع نماینده سایر بانک‌ها هستند و بازخورد کار علاوه بر خود شاپرک از طریق این دو عضو منتقل می‌شود.

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.