راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بقا در دنیای رقابتی / پنج راهی که استارت‌آپ‌های فین‌تک به‌واسطه آنها می‌توانند مشتری پیدا کنند

هنگام تاسیس شرکت، همه امید دارند که محصولشان در حوزه خودش به محصول برتر تبدیل شود. به ندرت اتفاق می‌افتد که بهترین اپلیکیشن‌ها به دلیل پیدا نکردن مشتری از رده خارج شوند. درنتیجه بسیاری از کارآفرینان، وقتی توجهشان را از مهارت محصول، به جذب مشتری و بازاریابی معطوف می‌کنند، ناامید می‌شوند. در اینجا سوال پیش می‌آید که پس از ایجاد محصول، چگونه استارت‌آپ‌های فین‌تک در دنیای رقابتی می‌توانند مشتری جذب کنند؟

امروزه جذب مشتری از گذشته سخت‌تر شده است. تحقیقات نشان می‌دهد بیش از نیمی از کاربران گوشی‌های هوشمند موبایل، در هر ماه اپلیکیشن جدید نصب نمی‌کنند. در نتیجه اگر بگذارید بعد از ساخت محصولتان استراتژی توزیع را ایجاد کنید، خیلی دیر می‌شود. این موضوع در فین‌تک هم مشهودتر است. در فین‌تک، ممکن است مشتریان در پذیرش محصول شما مردد باشند. شما به عنوان یک استارت‌آپ، چندان نمی‌توانید به بازاریابی شفاهی برای مشتریانتان تکیه کنید. بنابراین، ما در ادامه راه‌های جذب کاربر برای استارت‌آپ‌های فین‌تکی و حتی دیگر شرکت‌ها را آوردیم که اغلب نادیده گرفته شده‌اند.

.

دستمزد را به خدمات خود بیفزایید

به لطف سرویس‌هایی مانند اسکوئر و گستو، سرویس‌هایی مانند دستمزد پیشرفته و پس‌انداز روباتی هم می‌توانند به فرایند پرداخت‌ حقوق و دستمزد ادغام شوند. علاوه بر ایجاد پایگاه مشتری داخلی، این روش، ریسک تمدید وام را کمتر می‌کنند؛ زیرا زمانیکه پرداخت‌ها به‌صورت خودکار از حقوق ماهیانه وام گیرنده کسر می‌شود، نرخ پیش‌فرض کمتری در نظر گرفته می‌شود. گایدلاین، استارت‌آپی است که می‌توان در این زمینه مثال زد. در واقع این استارت‌آپ، برنامه‌های کم هزینه مزایای بازنشستگی «(k) 401» را برای کسب‌وکارهای کوچک ارائه می‌دهد.

.

کارفرمایان را وارد کار کنید

این کار به نوعی یک چرخش در حوزه B2B2C به حساب می‌آید. بدین صورت که خدمات خود را به کسب‌وکار می‌فروشید و در این فرآیند، مشتریان آن کسب‌وکار را به‌دست می‌آورید. در این حالت، شما محصولی را بین کارمندان، از طریق کارفرمایانشان توزیع می‌کنید. برخلاف یک استراتژی معمولی، این ادغام‌ها زمانی‌که محصول برای کارمند و کارفرما سود متقابل بدهد، بهتر کار می‌کند. مثلا دستیار دیجیتالی «اکولید هلث»، کارفرمایان با کاهش هزینه‌های مراقبت از سلامت در ریسک پول خود روبه‌رو شدند و در عین حال، مصرف‌کنندگان نتایج بهبودیافته سلامتی را شاهد هستند. در فین‌تک، این روش توسط اپلیکیشن توزیع‌شده کارفرما مانند «تویشن‌اویی» به کار گرفته شده است.

.

به بازارهای موجود نفوذ کنید

از آنجایی که بازارهای آنلاین حاکم، تفکیک‌شده و مجزا هستند، آنها می‌توانند در نوع خود به کانال‌های توزیع مقیاس بزرگ تبدیل شوند. برای مثال، شرکت اجاره خانه‌ «سوندر»، دارایی‌های خود را در ایربی‌ان‌بی لیست کرده تا از مخاطبان بسیاری که این سایت دارد بهره‌مند شود. زمانیکه کاربران لیست‌های سوندر را در ایربی‌ان‌بی پیدا کنند، سوندر می‌تواند رابطه مستقیمی با آن مشتریان دنبال کند. علاوه بر آن، کپیتال‌وان هم سرویس‌های وام و کارت‌هایش را از طریق «کریدیت کارما» ارائه می‌دهد و سپس از آن محصولات استفاده می‌کند تا مصرف‌کنندگان را به سمت اپلیکیشن نظارت بر امتیاز اعتباری رقابتی خود یعنی «کردیت‌وایز» جذب کند.

.

شبکه‌های اجتماعی را فعال کنید

شبکه‌های اجتماعی تاکنون در فناوری‌های مالی به‌طور گسترده استفاده نشده‌اند. اما باید گفت که ارتباطات اجتماعی کنونی می‌توانند ابزار قدرتمندی برای تشویق به ذخیره و توسعه اعتبار باشند. لازم به ذکر است که انجمن‌های چرخش اعتباری و پس‌انداز (ROSCA) یک نمونه سابقه‌دار از این ارتباطات می‌باشد.

اخیرا کانی چان، شریک عمومی ای16زد، درباره استفاده از واتس‌اپ و وی‌چت در چین نوشته است که تجربه‌های محصول در سفر، خرید، ورزش و غیره را آسان می‌کند.

.

دوباره به Direct Mail رجوع کنید

ایمیل کانالی است که امتحان خود را پس داده است، ولی اغلب توسط استارت‌آپ‌ها دست کم گرفته می‌شود. اما باید گفت که برای نهادهای خدمات مالی، این کانال ارتباطی در جذب مشتریان مزایای زیادی دارد. برای مثال، داده‌های هدفمند می‌توانند به داده‌های مرکز اعتبارسنجی بپیوندند و کار را برای پیدا کردن مشتریان بالقوه آسان‌تر کنند. از آنجایی که هزینه ارسال ایمیل ثابت است،  بنابراین یک گزینه پایدار و مقرون‌به‌صرفه برای مدل تبلیغاتی گوگل فراهم می‌کند.

منبع: a16z

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.