راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

شماره 26 عصر تراکنش منتشر شد / فرصت‌هایی که رگولاتوری از دست می‌دهد

بیست‌وششمین ماهنامه عصر تراکنش منتشر شد. تمایز این شماره با شماره‌های پیشین از جلد آن شروع می‌شود. طرح جلد این شماره از یکی از شماره‌های هفته‌نامه اکونومیست برداشته شده است. موضوع پرونده هفته‌نامه اکونومیست درباره اثرات سو انرژی‌های پاک بود که به موضوع اصلی این شماره ماهنامه عصر تراکنش یعنی رگ‌تک و کژکارکردهای رگولاتوری هم نزدیک است.

«رگولاتور خوب، رگولاتور بد» عنوان تیتر روی جلد است که رضا قربانی، سردبیر ماهنامه یادداشتی در خصوص آن نوشته است. او در این یادداشت به فرصت‌هایی که رگولاتوری در حوزه فناوری از دست داده اشاره کرده و توضیح داده است: «بانک مرکزی در چند سال اخیر مورد اعتماد جامعه نوآوری و فناوری کشور بود و بسیاری اتفاق نظر داشتند که بانک مرکزی می‌تواند به‌عنوان یک نهاد مورد اعتماد پیشران رگولاتوری ها در فناوری‌های مالی باشد. منتها با بی‌عملی و اقدامات عجیب زمینه ضعف بانک مرکزی در رگولاتوری فضاهای نوین مالی ایجاد شد.»

«بدون خیس‌شدن نمی‌توان قدم به آب گذاشت»، این جمله تیتر گفت‌وگوی رسول قربانی با مهندس زهرا میرحسینی، معاون فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک پاسارگاد و دیگر عوامل این بانک است. در این گفت‌وگو از قدم‌گذاشتن این بانک در مسیر بانک دیجیتال و راه‌هایی که طی کرده و قرار است طی کند، صحبت شده است.

اولین نشست تخصصی فعالان اکوسیستم با وزیر اقتصاد در شهریورماه برگزار شد و آنها خواسته‌های خود را با وزیر در میان گذاشتند. فاطمه قوتی در این شماره گزارش مفصلی از این نشست با عنوان «این‌بار تو سخنگو باش!» نوشته و به این موضوع پرداخته که با وجود گلایه‌هایی که در رسانه‌ها فراوان می‌بینیم و می‌شنویم، کمتر کسی کمر همت می‌بست که گفته‌های فعالان بخش خصوصی را به گوش یک مقام عالی رتبه دولتی برساند و بدون غرولندهای همیشگی در یک کلام بگوید خواسته آنها از دولت چیست؛ اتفاقی که چهارم شهریورماه در وزارت اقتصاد رخ داد.

پیوند رگ‌تک و فناوری عنوان رویدادی بود که در شهریورماه برگزار شد. قاسم سرافرازی با نگاهی متفاوت از این رویداد نوشته و گفته است: «قانون، قانون‌گذاری و تنظیم مقررات آخرین سنگر فتح نشده فناوری است. فناوری همه خاکریزهای قبلی را فتح کرده و رنگ خود را به روی آنها پاشیده است. حالا نوبت این است که رگولاتورها تغییر کنند. با این طرز فکر دسته جدیدی از کسب‌وکارها در دنیای فین‌تک خلق شده‌اند که به آنها می‌گویند رگ تک.»

سپهر عارف در گزارشی راهکارهایی که رگ‌تک می‌تواند در صنعت مالی ارائه دهد را بررسی کرده است. او نوشته که وضعیت ایده‌آل مؤسسات و نهادهای مالی، کسب بالاترین میزان سود است. ما در عصر سخت‌گیری‌های مقررات نظارتی به‌سر می‌بریم و یکی از راه‌های دورزدن این پیچیدگی‌ها، رگ‌تک است.

«شاید وقتی دیگر» عنوان گزارش فرزانه قبادی است که از چالش نبود یک رگولاتوری در الکترونیکی‌شدن خدمات سازمان تأمین اجتماعی نوشته است. اینکه سال‌هاست که سازمان تأمین اجتماعی از الکترونیکی‌شدن خدمات خود در راستای کاهش مراجعه بیمه‌شدگان به شعب این سازمان و تسهیل امور خبر می‌دهد، اما همچنان بیش از 43 میلیون مخاطب خدمات تأمین اجتماعی ملزم به انجام امور مختلف خود به صورت حضوری هستند.

وحید صیامی، کارشناس اقتصادی در یادداشتی از یک دگردیسی بزرگ صحبت کرده است. او نوشته که سمت‌وسوی صنعت بانکداری ایران، نشان می‌دهد که ما در لایه‌های متفاوت و جنبه‌های گوناگون دارای ضعف‌های معناداری هستیم. بدون شک عرصه نظارت و تنظیم مقررات یا رگولاتوری نیز چنین است.

آیا رگ‌تک، می‌تواند چالش‌های حقوقی و رگولاتوری را برای دولت الکترونیک حل کند؟ ابوالفضل رجبی در گزارشی به چالش‌های دولت الکترونیک پرداخته و این موضوع را مطرح کرده چالش‌های زیادی بر سر راه فعالیت‌های اینترنتی در عرصه دولتی و عرصه خصوصی هســت؛ زیرا تلاش برای الکترونیکی‌شدن بدون اینکه تغییری در ساختارها و قوانین سازمان‌های دولتی ایجاد شــود، سبب ســردرگمی دولت شــده و این روند مانعی برای شهروندان، صاحبان مشاغل و بنگاه‌های اقتصادی است.

«یک تکه از پازل هزارتکه‌ای» عنوان گزارش یزدان مرادی است که در آن نقش کارت ملی هوشمند را در بهبود فرایندهای اقتصادی ـ اجتماعی بررسی کرده است. او نوشته که افزایش شفافیت و جلوگیری از فساد، بهبود فضای کسب‌وکار و افزایش سطح کیفی و کمی خدمات عمومی، مهم‌ترین دستاوردهای داشتن یک بانک اطلاعاتی جامع از جامعه است که در بسترهای مناسب اقتصادی ـ اجتماعی به دست می‌آید؛ کارت ملی هوشمند یک تکه از پازل این فرایند به حساب می‌آید.

در شرکت‌گردی این شماره به سراغ شرکت تولید نرم‌افزارهای مالی پارمیس رفته‌ایم که بیش از 500 هزار کاربر در ایران و چندین کشور دیگر دارد. یزدان مرادی در این گزارش از چگونکی آغاز به‌کار این شرکت و اهدافی که دنبال می‌کند نوشته است.

گفت‌وگو با محمدجعفر کبیری، معاون تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از دیگر نوشته‌های این ماهنامه است که در این گفت‌وگو از مشکلات تأمین مالی استارت‌آپ‌ها صحبت شده است.

«افتخاری که از دست رفت»، عنوان گزارش شهناز دیواندری است که در آن از سابقه کراودفاندینگ در ایران و تولد پلتفرم کراودفاندینگی به نام دونیت نوشته است.

«ریال خطرناک‌تر است یا رمزارز؟» عنوان یادداشت نوید نیک‌نژادی است که در آن مقایسه‌ای میان بانک مرکزی و شبکه اعتماد توزیع شده انجام داده است.

در بخش جهان چهره‌هایی از ماریو دراگی، رئیس پیشین بانک مرکزی اروپا، کریستالینا جورجیوا، کاندیدای ریاست صندوق بین المللی پول و یی گانگ، رئیس بانک مرکزی چین به چشم می‌خورد. همچنین گزارش‌هایی درباره آثار بین المللی انتخاب رئیس بانک انگلستان و وظایف فدرال رزر نوشته شده است.

ماهنامه عصر تراکنش در ۱۱۶ صفحه رنگی با کاغذ گلاسه به قیمت ۴۰ هزار تومان ابتدای هر ماه منتشر می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت اشتراک این ماهنامه در سراسر کشور، می‌توانید با شماره ۴۶۰۱۰۵۳۹ تماس بگیرید. همچنین دریافت اشتراک از طریق فروشگاه راه پرداخت هم ممکن است؛ نسخه الکترونیکی و قابل دانلود نشریه عصر تراکنش در سامانه‌های جار، طاقچه، فیدیبو و مگ ایران نیز ارائه می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.