راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

یک سناتور آمریکایی از مارک زاکربرگ خواست اینستاگرام و واتس‌اپ را بفروشد

مارک زاکربرگ که مدیریت فیسبوک را به عهده دارد، روز پنج‌شنبه گذشته با دونالد ترامپ و چند تن دیگر از منتقدان صنعت تکنولوژی دیدار کرد. یکی از نمایندگان مجلس سنا به نام جاش هاولی، که جزو منتقدان پر سروصدای تکنولوژی محسوب می‌شود، یک پیشنهاد چالش‌برانگیز را با زاکربرگ در میان گذاشت:

اگر واقعا می‌خواهی اثبات کنی که در مورد حفاظت از حریم شخصی داده جدی هستی، واتس‌اپ و اینستاگرام را بفروش.

زاکربرگ انتظار نداشت که در جلسه خصوصی با نمایندگان سنا، با چنین پیشنهادی روبرو شود. هاولی، یک جمهوری‌خواه محافظه‌کار از ایالت میزوری است که در کاپیتال هیل به فعالیت مشغول است. زاکربرگ که چندین جلسه دیگر نیز با قانون‌گذاران کپیتال هیل داشته، در حالی این جلسه یک ساعته را ترک کرد که انبوهی از خبرنگاران و عکاسان در راهرو به دنبالش افتاده بودند، ولی او به پرسش‌های خبرنگاران پاسخی نداد.

مارک زاکربرگ در مقابل سناتورهای آمریکا
مدیر اجرائی فیسبوک، مارک زاکربرگ، در حال دور شدن از جمع اعضای رسانه و وارد شدن به دفتر سناتور جاش هاولی. جلسه با قانون‌گذاران برای صحبت در مورد آینده رگولاتوری اینترنت. کپیتال هیل واشنگتن، ایالات متحده آمریکا، 19 سپتامبر سال 2019

اما هاولی سخنان زیادی برای گفتن داشت. او در گفتگو با خبرنگاران گفت: «شرکت فیسبوک زیاد حرف می‌زند. من تمایل دارم که این شرکت به جای حرف، کمی هم عمل کند. شخصا زمانی فیسبوک را باور خواهم کرد که ببنیم چند قدم واقعی برداشته است.»

هاولی اعلام کرد که در گفتگو با زاکربرگ به او گفته است:

به جای این که داده‌های شخصی کاربران را از واتس‌اپ و اینستاگرام به پلتفرم فیسبوک انتقال دهید، بهتر است بین این خدمات دیوار بکشید. اگر مالکیت آن‌ها را به کسان دیگری واگذار کنید، خیلی بهتر هم می‌شود.

زاکربرگ که خودش برای این جلسه درخواست داده بود، عنوان کرد که به نظرش «این کار ایده خوبی نبوده است.»

یکی از سخنگویان فیسبوک اعلام کرد: «زاکربرگ امروز در کاخ سفید، جلسه‌ای خوب و سازنده با دونالد ترامپ داشت.» ترامپ نیز در فیسبوک و توئیتر عکسی را منتشر کرد و در بخش کپشن آن نوشت: «امروز جلسه‌ای خوب با مارک زاکربرگ فیسبوک در اتاق کار بیضوی.»

وبسایت آکسویس، پیش از همه گزارش کرد که جزئیاتی از جلسه منتشر نشده است.

ترامپ از منتقدان سرسخت شرکت‌های فعال در حوزه رسانه‌های اجتماعی، از جمله فیسبوک، گوگل، آمازون و پلتفرم انتخابی خودش، یعنی توئیتر به شمار می‌رود. او از منتقدانی که این شرکت‌ها را به سانسور دیدگاه‌های محافظه‌کارانه سیاسی، مذهبی و ضد سقط جنین متهم می‌کنند، استقبال می‌کند. وی بدون ارائه هیچ مدرکی، مدعی شده که شرکت‌های مذکور علیه او هستند و به رگولاتورهای ایالات متحده پیشنهاد داده که به خاطر جهت‌گیری‌های ضد محافظه‌کارانه، از این شرکت‌ها شکایت کنند.

یکی از سخنگویان فیسبوک از اظهارنظر در مورد سخنان هاولی در جلسه با زاکربرگ خودداری کرد.

سرویس‌های محبوب واتس‌اپ و اینستاگرام جزو 70 شرکتی هستند که کمپانی فیسبوک طی 15 سال گذشته نسبت به کسب مالکیت آن‌ها اقدام کرده است. اکنون منتقدان معتقدند که فیسبوک از قدرت گسترده‌ای در بازار برخوردار است و این موضوع باعث شده تا فضای رقابت برای سایر شرکت‌ها مختل شود.

در گفتگوی زاکربرگ با هاولی به موضوعاتی مانند رقابت در صنعت، قوانین مرتبط با حریم شخصی داده‌ها و امنیت انتخابات اشاره شد. محافظه‌کاران، فیسبوک و سایر غول‌های رسانه‌ اجتماعی را به جهت‌گیری علیه گرایش‌های راست متهم می‌کنند و این موضوع نیز در جلسه زاکربرگ و هاولی مورد بحث قرار گرفت.

در جلسه مذکور، زاکربرگ با سناتورهای دیگری نیز دیدار کرد. معاون کمیته هوش سنا یعنی مارک وارنر از ایالت ویرجینیا، عضو ارشد کمیته قضایی یعنی مایک لی از ایالت یوتا، جان کورنین از تگزاس و تام کاتن از ایالت آرکانزاس نمونه‌هایی از همین سناتورها هستند. مدیر عامل فیسبوک هنگام خارج شدن از دفتر لی در بعدازظهر پنجشنبه، از پاسخ دادن به پرسش‌های خبرنگاران امتناع کرد.

دفتر لی اعلام کرد که این دو در مورد موضوعاتی مانند جهت‌گیری علیه محافظه‌کاران در پلتفرم فیسبوک، مسائل رگولاتوری خدمات آنلاین، اجرای قوانین ضد انحصاری در صنعت تکنولوژی و حریم شخصی داده با یکدیگر گفتگو کرده‌اند.

کنگره پیش‌تر مذاکراتی را در مورد وضع قانون برای حریم شخصی انجام داده است. طبق این قانون، توانایی شرکت‌هایی مانند فیسبوک، گوگل، آمازون و اپل در جمع‌آوری داده‌های شخصی کاربران و پول درآوردن از آن‌ها، تا حد زیادی تحت کنترل درمی‌آید. با وضع یک قانون ملی در ایالات متحده، این امکان برای مردم ایجاد می‌شود که ناظر داده‌های خود باشند و دیگران را از استفاده از آن‌ها منع کنند.

زاکربرگ که می‌خواست پیش‌دستی کند و زودتر اقدامات پیشگیرانه را انجام دهد، طی فصل بهار گذشته درخواست کرد تا قوانین سفت‌وسخت‌تری برای محافظت از داده‌های مشتریان، کنترل محتوای آنلاین، تضمین انسجام انتخابات و انتقال داده وضع شود. وی گفت: «اینترنت نیازمند مقررات جدیدی است.»

فیسبوک یک غول رسانه‌های اجتماعی است که دفتر اصلی ان در منلو پارک کالیفرنیا واقع است و 2.5 میلیارد نفر کاربر دارد. پس از چند رسوایی در مورد حفظ حریم شخصی و اتهاماتی که در مورد سوءاستفاده از قدرت بازار برای از میان برداشتن رقیبان به فیسبوک زده شد، قانون‌گذاران و رگولاتورها نظارت سفت‌وسختی را علیه این شرکت اعمال کرده‌اند.

وزارت دادگستری ایالات متحده آمریکا، کمیسیون تجارت فدرال و کمیته فرعی ضد انحصار نظام قضایی داخلی، همگی در حال انجام تحقیقاتی در مورد قوانین ضدانحصاری شرکت‌های بزرگ تکنولوژی هستند. گروهی دو حزبی متشکل از دادستانان کل ایالتی، به شکل خاص روی قوانین رقابتی فیسبوک تحقیق می‌کنند.

به درخواست فیسبوک، وارنر کمک کرد تا شب روز چهارشنبه، یک جلسه مهمانی شام ترتیب داده شود و طی آن، زاکربرگ و گروهی از سناتورها با یکدیگر ملاقات کنند.

وارنر در گفتگو با آسوشیتد پرس اظهار داشت که می‌خواسته زاکربرگ سخنان سناتورها را بشنود و با «نگرانی‌‌های آن‌ها در مورد حریم شخصی و محافظت از یکپارچگی سیستم سیاسی آمریکا مطلع شود.»

وارنر اعلام کرد: پیام سناتورها به مدیر فیسبوک این بود که «خودرگولاتوری چاره کار نیست.» و سپس افزود: «تصور می‌کنم که زاکربرگ به خوبی متوجه این پیام شد.»

وارنر و هاولی پیشنهاد وضع قوانینی را داده‌اند که در صورت عملی شدن، غول‌های تکنولوژی باید به کاربران خود بگویند چه داده‌هایی را جمع‌آوری می‌کنند و ارزش این داده‌ها چقدر است. پیشنهاد مذکور، قلب مدل کسب‌وکاری سودآور شرکت‌های بیگ ‌تک را نشانه گرفته که با استفاده از داده‌های شخصی کاربران، به تجارت می‌پردازند. شرکت‌های بزرگ فناور، حجم بالایی از داده را در مورد موضوعات مورد علاقه کاربران جمع‌آوری می‌کنند و با استفاده از آن‌ها به تبلیغ‌کنندگان کمک می‌کنند تا پیام خود را به مخاطبان هدف خود برسانند.

شرکت‌های فناور از این ترس دارند که هاولی پیشنهادی دیگری را برای قانون‌گذاری در مورد مسائل سیاسی مطرح کند. در این صورت، شرکت‌های مذکور موظف خواهند بود که به رگولاتورها ثابت کنند از هیچ سوگیری سیاسی حمایت نمی‌کنند و هیچ فیلتری برای محتواهای منتشر شده در این حوزه اعمال نکرده‌اند. اگر شرکت‌های مذکور نتوانند طی یک حسابرسی بی‌طرفانه، از ادعاهای دولت جان سالم به در ببرند، تاریخچه مصونیت چندین ساله پلتفرم‌های رسانه اجتماعی در برابر اقدامات حقوقی با شکست مواجه خواهد شد.

منبع: بیزینس اینسایدر

1 دیدگاه
  1. احسان می‌گوید

    کلا فیسبوک هم باید بفروشه تا پیشرفت کنه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.