راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مهمترین دلیل محبوبیت الگوریتم تریدینگ ناشناس ماندن معاملات است / خلاصه‌ای از دومین کارگاه ولث‌تک در دانشگاه تربیت مدرس

دومین کارگاه حوزه ولث‌تک با عنوان “الگوریتم تریدینگ” توسط حامد حدادی مدیرعامل کوانت‌کن برگزار شد. سری کارگاه‌های ولث‌تک پنجشنبه 14 شهریور در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شده بود.

ببینید: بیش از یک سوم مردم ایران پس‌اندازی ندارند و بیشتر سرمایه‌گذاری‌ها در بانک‌ها است

بخش دوم کارگاه‌های ولث‌تک با معرفی سهم و نحوه خرید و فروش سهام آغاز شد و اینکه برای سودآور بودن این خرید و فروش‌ها به یک تحلیل و استراتژی و یک سری دیتاها نیاز است. برای دسترسی به این دیتاها، حدادی به سایت‌هایی مانند کدال و TSE اشاره کرد.

بعد از این صبحت‌ها، به الگوریتم تریدینگ و همینطور دلایل استقبال از این معاملات اشاره شد که مهمترین دلیلش ناشناس ماندن معاملات است. به گفته حدادی دیگر دلایل محبوب بودن این معاملات الگوریتمی افزایش بهره‌وری، کاهش تاثیر بازار، افزایش سرعت، کاهش هزینه‌ها و سادگی عنوان کرد.

همین معاملات الگوریتمی دسته‌بندی‌های مختلفی دارند که در این کارگاه به معرفی انواع آن پرداخته شد.

اولین نوع الگوریتم‌های اجرای معاملات است و ازجمله این الگوریتم‌ها می‌توان به TWAP و VWAP اشاره کرد.

حدادی در این قسمت اردرهای مختلفی ازجمله limit order, market order, fill or kill, all or nothing, stop order, pegged order و iceberg را معرفی کرد.

دسته بعدی این الگوریتم‌ها، الگوریتم‌های سیگنال‌دهی مانند HFT است.

دسته position trading هم از دیگر بخش‌بندی‌های الگوریتم‌ها است که شامل الگوریتم‌های تحلیل تکنیکال، بنیادی، روانشناسی، تحلیل آماری یا ریاضی و الگوریتم‌های آربیتراژ است.

پس از اشاره به انواع بازار مانند بازار سهام، باز آتی، اختیار معامله، فارکس و fixed income، به معاملات الگوریتمی موجود در ایران اشاره کرد.

به گفته حدادی در بخش الگوریتم‌های اجرای معاملات، iceberg, limit order, market order و stop order در ایران وجود دارد. همچنین در بخش الگوریتم‌های معاملاتی هم الگوریتم‌های بازگردانی، بازار بدهی و سیگنال‌دهی ساده در ایران در جریان است.

به گفته حدادی مدل‌های کنترلی موجود در بازار ایران شامل بازارگردانی است و الگوریتم‌های بهینه‌سازی نیز شامل سه بخش بهینه‌سازی سبد معاملات بر مبنای ریسک، بهینه‌سازی سبد براساس ردیابی شاخص و افزایش حجم معاملات ضمن دریافت بازده مشخص می‌شود.

الگوریتم تریدینگ

.

روش‌های تحلیل سهام و پیش‌بینی قیمت

در این بخش از ارائه حدادی در سری کارگاه‌های ولث‌تک، به روش‌های تحلیل سهام اشاره شد. ازجمله این روش‌ها می‌توان به تحلیل تکنیکال، تحلیل بنیادی و تحلیل آماری و ریاضی اشاره کرد.

حدادی در توضیح این روش‌ها گفت: «تحلیل بنیادی به بررسی صورت‌های مالی شرکت‌ها می‌پردازد و ابزار تحلیلش هم نرم‌افزار اکسل است. در روش تحلیل آماری و ریاضی نیز به هر سهم به چشم یک موجود تحت بررسی آمار نگاه می‌شود و بیشتر به دنبال نوشتن معادلات ریاضی با امید ریاضی سودآور است.»

در پایان این بخش از کارگاه‌های ولث‌تک، حدادی قبل از اینکه به معرفی کسب‌وکار خودش یعنی کوانت‌کن بپردازد، اشاره‌ای به روند رشد معاملات الگوریتمی طی سال‌های مختلف در دنیا داشت و رشد این الگوریتم‌ها در بخش‌های مختلف را بررسی کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.