راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مدیرعامل فاوای شهرداری تهران: روال‌های فعلی قانون‌گذاری شهر‌ها، آمادگی مواجهه با تحولات فناوری را ندارند

به گفته محمد فرجود، شهرداری تهران تاکنون ۴۶ مورد API به فراخور نیاز و درخواست کسب‌وکارها ارائه داده‌ است که کسب‌وکارها با استفاده از این APIها، امکان ارائه خدمات بهتر و نوآورانه‌ای را به شهروندان خواهند داشت.

«شاید در نگاه اول، شهرداری ارتباط چندانی با رگ‌تک نداشته باشد؛ اما شهرداری‌ها رگولاتور هستند و مدام در حال قانون‌گذاری در حوزه شهرها هستند. بعضی اوقات قوانینی با یک امضا در یک شهرداری صادر می‌شوند که بعدا تاثیرات فراوانی برای ذی‌نفعان متعدد ایجاد می‌کنند.»

محمد فرجود، مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران صحبت‌هایش در همایش رگ‌تک را این‌گونه آغاز کرد و درباره اهمیت‌ها و کاربردهای رگ‌تک در مدیریت شهری هوشمند سخن گفت. همایش رگ‌تک، ششم شهریور با حضور جمعی از فعالان فین‌تک، در دانشگاه خاتم برگزار شد و محمد فرجود،‌ یکی از سخنرانان این رویداد بود.

ببینید: رویداد رگ‌تک توسط راه پرداخت و با حمایت نبض افزار و سیتکس برگزار شد

.

مزیت‌های شهر هوشمند برای شهروندان

محمد فرجود، با اشاره به گزارش‌هایی از منابع مختلف، به اهمیت توجه به شهرها در توسعه پایدار اشاره کرد و گفت: «در کشورهای درحال‌توسعه، 80 درصد رشد اقتصادی مورد انتظار در آینده، در شهرها خواهد بود و از طرف دیگر 60 تا 80 درصد انرژی دنیا در شهرها مصرف می‌شود.»

او شهر هوشمند را شهری تعریف کرد که بر مبنای داده مدیریت می‌شود و گفت: «بر اساس پیش‌بینی‌ها، حجم بازار شهرهای هوشمند از ۸۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۷ به ۱۵۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ خواهد رسید. اجرای پروژه‌های شهر هوشمند، 15تا20 درصد زمان سفرهای درون‌شهری، 10تا20درصد میزان آلودگی‌های مختلف، 8تا15درصد میزان بیماری و ۱ تا سه درصد هزینه‌های شهروندان را کاهش می‌دهد.»

.

رگولاتور سنتی از تحولات جا می‌ماند

فرجود با اشاره به گزارشی از مک‌کنزی در سال 2018 گفت: «با وجود آنکه مالکیت حدود 70درصد اپلیکیشن‌های شهری در اختیار سازمان‌های دولتی جهان است، اما 60درصد سرمایه‌گذاری‌ها در این حوزه متعلق به بخش خصوصی است.»

او ارتقای امنیت، سهولت و مقرون‌به‌صرفه بودن و ارتقای سرعت در ارائه خدمات را از جمله کاربردهای فین‌تک‌ دانست و با اشاره به کاربردهای فناوری در مدیریت بهینه شهرها و سرعت بالای تحولات فناوری، روال‌های قبلی قانون‌گذاری در شهرداری‌ها و شوراهای شهر را آماده مواجهه با این تحولات سریع ندانست و از اهمیت رگ‌تک در مواجهه با مسائل امروزه شهرها سخن گفت.

او با نمایش، مدل مرجع توسعه زیست‌بوم شهر هوشمند، ذی‌نفعان مختلف بحث رگولاتوری را در لایه‌های مختلف این مدل معرفی کرد و گفت: «در مدل مرجع توسعه زیست‌بوم شهر هوشمند، نهادهای رگولاتور سنتی در لایه‌های میانی قرار دارند. اما در لایه زیرین که لایه زیرساخت‌ها و تجهیزات فناوری‌محور است و لایه رویی که لایه سرویس‌های نوآورانه است، سرعت تحولات بسیار بالاست و نهادهای رگولاتور از این لایه‌ها فاصله بسیاری دارند. رگ‌تک به نزدیک‌تر شدن لایه رگولاتور به لایه‌های زیرساخت‌ها و خدمات نوآورانه کمک می‌کند.»

.

با ارائه APIها، امکان ارائه خدمات نوآورانه به شهروندان را فراهم کرده‌ایم

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران با اشاره به برنامه‌های شهرداری تهران در زمینه شهر هوشمند، از انجام ۴۶ پروژه در شهر تهران در این شهر خبر داد. او اقتصاد هوشمند، جابه‌جایی هوشمند، محیط هوشمند، زیرساخت هوشمند، حکمروایی هوشمند و زندگی هوشمند را 6 محور پروژه تهران هوشمند معرفی کرد.

پورتال داده باز، درگاه جامع تبادل سرویس‌های شهرداری (ESB)، پلتفرم اینترنت اشیاء و شبکه LoRa و ارائه APIهای شهری از جمله حوزه‌های مرتبط با RegTech در تهران هوشمند هستند که فرجود به معرفی آنان پرداخت.

در پورتال داده‌باز شهرداری تهران (داده‌نما)، بیش از 430 مجموعه داده آماری از شهر تهران در حوزه‌های بازارهای مالی، انرژی، بازرگانی، قضایی و … در دسترس عموم افراد قرار گرفته است.

ببینید: تهران؛ استانی با ۵۵ هزار کارتخوان و ۳۰۰ میلیون کارت بانکی

فرجود ارائه API به کسب‌وکارها را یکی از پروژه‌های موفق شهرداری دانست و گفت: «تاکنون ۴۶ مورد API به فراخور نیاز و درخواست کسب‌وکارها ارائه داده‌ایم که کسب‌وکارها با استفاده از این APIها، امکان ارائه خدمات بهتر و نوآورانه‌ای را به شهروندان خواهند داشت.»

به گفته او، شهرداری در ارائه API محدودیت‌هایی هم دارد و برای ارایه هر اطلاعاتی نیاز به هماهنگی با نهادهای بالادستی دارد که این روند ارائه API را کند می‌کند.

.

تدوین لایحه‌ای برای هدایت و حمایت از زیست‌بوم شهری

مدیرعامل فاوای شهرداری تهران، از تدوین لایحه‌ای توسط این سازمان به‌منظور هدایت و حمایت از زیست‌بوم شهری خبر داد.

فرجود بهبود فضاي کسب‌وکار براي نقش‌آفرينان زيست‌بوم نوآوري و کمک به توسعه نوآوری در شهر تهران را از جمله اهداف لایحه «هدایت و حمایت از زیست‌بوم نوآوری شهری» دانست و گفت: «در انجام برنامه‌های هدایت و نوآوری تهران هوشمند، سوالاتی مهمی وجود دارد که باید به آنها پاسخ داد. میزان ورود شهرداری به عرصه اجرا، میزان قانون‌گذاری‌ها، میزان آزاد کردن بازار برای کسب‌وکارها و … مسائل مهمی هستند که نیاز به کارشناسی دارند.»

او به اختلاف‌های اخیر شرکت‌های پرداخت خرد کرایه تاکسی بر سر برچسب‌های کیوآر کد اشاره کرد و گفت: «سازمان تاکسیرانی به این قضیه ورود کرد اما باز هم شاهد آن بودیم که نزاع کسب‌وکارها کاهش پیدا نکرد و حتی شدت گرفت. وقتی از منظر تکنولوژی نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که روش‌هایی برای حل نزاع این کسب‌وکارها وجود دارد.»

او در پایان با اشاره به برگزاری موفق انتخابات اخیر شورایاری محله‌های تهران به‌صورت الکترونیکی، گفت: «شهرداری‌ها نسبت به دولت‌ها کوچک‌تر و سازمان‌هایشان به یکدیگر نزدیک‌تر است. بنابراین شهرها جای مناسبی برای آزمودن رگ‌تک هستند و فرصت‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری در زمینه رگ‌تک در تهران وجود دارد.»

برای مشاهده فایل ارائه محمد فرجود، اینجا را کلیک کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.