راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مدیرعامل فرابورس: رگ‌تک به بهینه‌سازی قوانین متعدد و ناسازگار سازمان‌های متعدد کمک می‌کند

به گفته مدیرعامل فرابورس ایران، پایش در لحظه قوانین به جای پایش پس‌نگر، یکی از کاربردهای رگ‌تک است که برای کشور راهگشا خواهد بود.

رویداد رگ‌تک توسط پایگاه تحلیلی خبری راه پرداخت و با حمایت شرکت نبض افزار و سیتکس، ششم شهریورماه در دانشگاه خاتم برگزار شد. امیر هامونی، مدیرعامل فرابورس، اولین سخنران این رویداد بود. او در ارائه‌ای با عنوان «چرا ایران باید دوستدار رگ‌تک و فین‌تک باشد؟» به کاربردهای رگ‌تک در بازارهای سرمایه اشاره کرد.

ببینید: رویداد رگ‌تک توسط راه پرداخت و با حمایت نبض افزار و سیتکس برگزار شد

.

سال‌هاست که از رگ‌تک در بورس ایران استفاده می‌شود

«بیش از ده سال پیش که به‌عنوان کارشناس نظارت بر بازار در سازمان بورس فعالیت می‌کردم، نیاز به نرم‌افزاری برای شناسایی رفتارهای غیرنرمال بازار، تخلف‌ها، دستکاری قیمت‌ها، استفاده از اطلاعات نهانی و … داشتیم. این نرم‌افزار با مشارکت اساتید دانشگاه‌ها، تحت عنوان سمکا طراحی و رونمایی شد و حتی در مجامع بین‌المللی هم ارائه شد.»

هامونی صحبت‌هایش را با بیان این خاطره آغاز کرد و گفت: «عنوان رگ‌تک به‌تازگی مطرح شده اما عملیاتی که تحت عنوان رگ‌تک شناخته می‌شود، عملیات جدیدی نیست. سال‌هاست که در بازار سرمایه ایران، برای پایش و نظارت بر قوانین، از فناوری اطلاعات استفاده می‌کنیم.»

هامونی در ادامه به آرامیس، فراسا، نهان، دیدار و نرم‌افزار خارجی smart به‌عنوان مثال‌هایی از سامانه‌های مورداستفاده در بازار سرمایه در حوزه رگولاتوری اشاره کرد.

.

رگ‌تک اجرای قوانین پرشمار و نظارت بر آنها را امکان‌پذیر می‌کند

هامونی با اشاره به قوانین و الزامات بالادستی متعدد، کاربرد رگ‌تک در اجرا و نظارت بهتر بر قوانین روزافزون فین‌تک را یکی از کاربردهای مهم رگ‌تک عنوان کرد و گفت: «در میفیر2 که برای بورس‌های اتحادیه اروپا الزام‌آور شده، 28هزار صفحه قانون درج شده است. رگ‌تک، اجرا و نظارت بهتر این 28هزار صفحه قانون را امکان‌پذیر می‌کند. این یکی از کاربردهای مهم رگ‌تک است و فرصت خوبی برای سرمایه‌گذاری در این زمینه وجود دارد.»

هامونی به قوانین متعدد وضع‌شده در نهادها و سازمان‌های متعدد کشور اشاره کرد و گفت: «سازمان‌ها قوانین متعددی وضع می‌کنند که به‌خودی‌خود کارآمد هستند اما در مرحله اجرا، با قوانین سازمان‌های دیگر ناسازگاری‌ دارند. رگ‌تک امکان جمع‌آوری و نظارت بر حجم سنگین قوانین نهادهای مختلف و ایجاد سازگاری و هم‌افزایی آنان را ایجاد می‌کند.»

.

با رگ‌تک، پایشِ در لحظه امکان‌پذیر‌ خواهد شد

به گفته مدیرعامل فرابورس ایران، پایش در لحظه قوانین به جای پایش پس‌نگر، یکی دیگر از کاربردهای رگ‌تک است که برای کشور راهگشا خواهد بود. او گفت: «قوانینی در مجلس تصویب می‌شوند و وارد مرحله اجرا می‌شوند و سپس پایش آغاز می‌شود. برای مثال بودجه دولت در مجلس تصویب می‌شود و وارد مرحله اجرا می‌شود و سازمان‌هایی مانند دیوان محاسبات پس از چند سال، وارد بحث نظارت بر تحقق بودجه می‌شوند. رگ‌تک امکان نظارت و پایشِ درلحظه و موثرتر را ایجاد می‌کند.»

هامونی در ادامه، امکان بهره‌مندی از علم ریاضی و آمار در پایش قوانین را یکی از مزیت‌های رگ‌تک دانست. او همچنین «طراحی مکانیزم‌» را به‌عنوان شاخه جدیدی رگ‌تک معرفی کرد که می‌توان در حل چالش‌هایی مانند مخاطرات اخلاقی (Moral hazard) از آن استفاده کرد.

مدیرعامل فرابورس، در پایان با تشکر از برگزارکنندگان رویداد رگ‌تک، ابراز امیدواری کرد که ذی‌نفعان رگولاتوری کشور با کاربردهای رگ‌تک آشنا و از آنها بهره‌مند شوند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.