راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

حمله تند دونالد ترامپ به رئیس فدرال رزرو / بزرگترین دشمن ما کیست؟ جرمی پاول یا رئیس جمهور چین؟

جروم اچ. پاول، که اغلب با نام جرمی پاول شناخته می‌شود، ریاست فدرال رزرو را به عهده دارد. او روز جمعه اعلام کرد که بانک مرکزی دارای قابلیت‌های محدودی است و نمی‌تواند در راستای بی‌‌اثر کردن سیاست‌های تجاری دونالد ترامپ کاری از پیش ببرد. وی معتقد است که سیاست‌های تجاری ترامپ باعث ایجاد بلاتکلیفی می‌شود و ریسک‌های اقتصادی را افزایش می‌دهد.

بلافاصله در همان روز، دونالد ترامپ به شدت پاول را مورد حمله قرار داد و او را با دشمن تجاری این کشور، یعنی رئیس جمهور چین، شی جین‌پینگ برابر دانست. وی در پست توئیتری خود عنوان کرد:

چه کسی دشمن بزرگتری برای ایالات متحده محسوب می‌شود؟ پاول فدرال رزرو یا رئیس جمهور شی جین‌پینگ؟

مدت زیادی از سخنرانی جرمی پاول در سمپوزیوم سالیانه بانک مرکزی فدرال کانزاس سیتی که در جکسون، وایومینگ برگزار می‌شود، نگذشته بود که ترامپ با انتشار توئیتی او را مورد حمله قرار قرار داد. لازم به ذکر است که در توئیت ترامپ نام رئیس بانک مرکزی ایالات متحده با اشتباه املایی نوشته شده بود، ولی بعدا تصحیح شد.

ترامپ در تلاش است تا از تعرفه‌های مالیاتی علیه چین استفاده و این کشور را وادار کند تا از فعالیت‌های به اصطلاح غیرمنصفانه تجاری خود دست بردارد. رئیس جمهور آمریکا چندین بار تکرار کرده که شی را مقصر نمی‌داند. لازم به ذکر است که شی جین‌پینگ یک رهبر کمونیست است و قدرت را در این کشور به شکل انحصاری درآورده است.

توئیت ترامپ اندکی پس از آن منتشر شد که پکن آتش دیگری بر جنگ تجاری بین دو اقتصاد برتر دنیا افزود. ترامپ در تلافی این اقدام، شرکت‌های آمریکایی را تحت فشار قرار داد تا به دنبال یک جایگزین برای چین بگردند. هنور مشخص نیست که ترامپ با چه استدلالی تصور می‌کند که می‌تواند شرکت‌های آمریکایی را از همکاری با چین منع کند. حجم مبادلات کالای ایالات متحده با کشور چین، بیش از هر کشور دیگری است.

پاول روز جمعه در واکنش به ترسی که از ایجاد یک بحران اقتصادی جدید وجود دارد، اعلام کرد که اقدامات لازم را برای حفظ روند رو به رشد اقتصاد آمریکا انجام خواهد داد. رئیس بانک مرکزی در سمپوزیوم اقتصادی سالیانه جکسون هول عنوان کرد که اوضاع اقتصاد در شرایط کلی خوب برآورد می‌شود؛ ولی این نکته را نیز تایید کرد که عدم قطعیت در سیاستگذاری‌های تجاری، موجب کاهش سرعت اقتصاد جهانی خواهد شد.

ترامپ در توئیت دیگری که روز جمعه منتشر کرد، نوشت: «طبق معمول، فدرال رزرو هیچ کاری انجام نداد!» فدرال رزرو تا اواسط ماه آینده میلادی نشست سیاسی ندارد؛ از این رو مشخص نیست که ترامپ انتظار داشته این نهاد در سمپوزیوم اقتصادی خود چه کاری انجام دهد!

ترامپ همچنین نوشت: «باورکردنی نیست، مقامات فدرال رزرو بدون این‌که از برنامه فعالیت‌های آتی من اطلاعی داشته باشند یا در مورد آن سوالی بپرسند، حرف می‌زنند.»

وی اندکی بعد توئیت کرد:

شرکت‌های آمریکایی ملزم هستند که به سرعت به دنبال یک جایگزین برای چین بگردند و حتی اگر مقدور باشد، شرکت‌های طرف قرارداد خود را به خانه منتقل کرده و محصولات را در ایالات متحده تولید کنند.

ترامپ از احتمال وقوع یک بحران اقتصادی نگران است و انتقاداتی را علیه پاول و رسانه‌های خبری مطرح کرد. او معتقد است که رئیس فدرال رزرو در یک روند تدریجی، نرخ بهره‌ها را افزایش داده و برای کاهش دادن آن‌ها به اندازه کافی سریع عمل نکرده است.

دونالد ترامپ ادعا می‌کند که اقتصاد ایالات متحده از قدرت زیادی برخوردار است و بانک مرکزی را تنها مشکل بخش اقتصادی این کشور می‌داند. رئیس جمهور آمریکا به کرات عنوان کرده که جنگ تجاری با چین نمی‌تواند وقفه‌ای در پیشرفت اقتصادی کشورش ایجاد کند، ولی اعضای فدرال رزرو و دفتر بودجه کنگره آمریکا با نظر او مخالف هستند.

چین روز جمعه تعرفه‌های جدیدی را برای 75 میلیارد دلار از کالاهای آمریکایی وضع کرد که از محصولات کشاورزی گرفته تا نفت خام و خودروهای این کشور را شامل می‌شود. این عوارض که مابین 5 درصد و 10 درصد هستند، به صورت جداگانه در اول سپتامبر و 15 دسامبر اجرایی خواهند شد. تاریخ‌های نامبرده همان زمانی هستند که تعرفه‌های اخیر ترامپ بر کالاهای چینی به صورت قانونی مورد اجرا قرار خواهند گرفت.

طبق گزارش‌های منتشر شده، ترامپ چندین بار تصمیم گرفته تا پاول را اخراج کند، ولی مدیر فدرال رزرو در پاسخ عنوان کرده است: «قانون روشن است. من چهار سال فرصت دارم و تمایل دارم که دوران خدمتم را به صورت تمام و کمال سپری کنم.»

انتقاد دونالد ترامپ از جرمی پاول موضوع جدیدی نیست. رئیس فدرال رزرو چندین بار مورد حملات انتقادی ترامپ قرار گرفته است. آخرین بار پاول عنوان کرد که ممکن است بانک مرکزی از پس عدم قطعیت ناشی از جنگ تجاری بین آمریکا و چین برنیاید و همین صحبت بود با واکنش شدید رئیس جمهور آمریکا روبرو شد.

پاول در سمپوزیوم سالیانه جکسون هول عنوان کرد: «سیاست پولی یک ابزار قدرتمند است و از قدرت خرید مصرف کننده، سرمایه‌گذاری تجاری و اعتماد عمومی پشتیبانی می‌کند؛ ولی این قابلیت را ندارد که یک رهنمود قانونی مدون را برای تجارت بین‌المللی ارائه دهد.»

وی همچنین گفته بود: «چالشی که امروزه با آن مواجه هستیم، این است که چگونه باید از سیاست پولی استفاده کنیم تا بتوانیم روند رو به توسعه اقتصاد را حفظ کنیم.» این کار برای دستیابی به اهدافی مانند کاهش نرخ بیکاری و ثابت نگه داشتن تورم ضروی است.

فدرال رزرو، در ماه جولای برای اولین بار طی 10 سال گذشته نرخ بهره‌ها را کاهش داد. طبق اظهارات پاول، این نهاد تمایل دارد که باز هم نرخ بهره‌ها را کاهش دهد و از این طریق به رشد اقتصادی کشور کمک کند.

پاول زمان و مقدار کاهش نرخ بهره را مشخص نکرده و این امر نشان از وضعیت پیچده بانک مرکزی دارد. بیکاری کم است و قدرت خرید مصرف‌کنندگان بالاست، ولی مناقشات تجاری ترامپ به افزایش تردیدها دامن زده، صنعت ساخت و تولید را با مشکل مواجه کرده و بازارها را آشفته کرده است. قابلیت‌های فدرال رزرو محدود است و به همین دلیل نمی‌تواند در جهت از میان برداشتن فضای شک و تردیدی که بر بازار حکمفرماست، قدم بردارد.

پاول می‌گوید: «عدم قطعیتی که در سیاست تجاری وجود دارد، نقش مهمی در کاهش رشد اقتصاد جهانی، تضعیف صنعت ساخت و ساز و افزایش هزینه‌های سرمایه‌گذاری در ایالات متحده ایفا می‌کند.»

پس از خبری شدن نظرات پاول، مقامات پکن روز جمعه اعلام کردند که کشور چین، تعرفه‌های دولت ترامپ را بی‌پاسخ نخواهد گذاشت. هر دوی کشورها قصد دارند از ماه سپتامبر و دسامبر مالیات خود را افزایش دهند. جنگ تجاری بین آمریکا و چین مشکلات مالی بسیاری را در سراسر جهان ایجاد کرده و افزایش مالیات، آسیب اقتصادی ناشی از این جنگ را تشدید می‌کند.

پاول اشاره کرد که بعد از جلسه فدرال رزرو در تاریخ 31 جولای، هفته‌های پراتفاقی را سپری کرده‌ است. روز بعد از این جلسه بود که دونالد ترامپ اعلام کرد بر 300 میلیارد دلار دیگر از کالاهای چینی مالیات اعمال خواهد کرد. از آن زمان به بعد، نشانه‌های دیگری از کاهش رشد اقتصادی در سراسر جهان مشاهده شده و بازارهای مالی به تصویر پیچیده و آشفته اقتصاد واکنش نشان داده‌اند.

وی اعلام کرد که سیاستگذاران به شکلی دقیق بر روند توسعه نظارت داشته‌ و چشم‌انداز اقتصادی و سیاست‌های پولی را مورد ارزیابی قرار داده بوده‌اند، از این رو نهایت تلاش خود را به کار بردند تا بتوانند روند رو به توسعه کنونی را حفظ کنند.

برخی از اعضای سیاستگذاری کمیته فدرال بازار باز به منظور تقویت رشد اقتصادی، تصمیم گرفته‌اند از کاهش نرخ بهره‌ها طرفداری کنند. برخی دیگر نیز ترجیح می‌دهند منتظر بمانند و ببینند که آشفته بازار مناقشات تجاری چین و آمریکا چه نتیجه‌ای در پی خواهد داشت.

پاول گفت:

به دلیل وجود شک و تردید در مورد تاثیرات تحولات اخیر و عدم قطعیتی که در خصوص جنبه‌های ساختاری اقتصاد وجود دارد، ما مدیریت ریسک را در تصمیم‌گیری‌هایمان لحاظ می‌کنیم.

ترامپ معتقد است که آلمان و چین با کاهش دادن ارزش پول ملی خود و کم کردن نرخ بهره‌ها، قصد دارند گوی رقابت اقتصادی از دست ایالات متحده بربایند؛ به همین دلیل اعلام کرده که فدرال رزرو باید سیاست‌های پولی را در زمین بازی این شرکای تجاری نیز پیاده‌سازی کند.

رئیس جمهور آمریکا روز پنجشنبه در صفحه توئیتر خود نوشت:

«فدرال رزرو به ما اجازه نمی‌دهد کاری که باید انجام شود را انجام دهیم.» وی افزود: «مقامات فدرال رزرو مثل شن‌های روان حرکت می‌کنند. یا بجنگید یا به خانه‌هایتان بروید!»

بر اساس ارزیابی‌هایی که سی‌ام‌ای گروپ در مورد ارزش بازار انجام داده، تمامی سرمایه‌گذاران انتظار دارند که در ماه سپتامبر از نرخ بهره‌ها کاسته شود. این سرمایه‌گذاران همچنین پیش‌بینی می‌کنند که پیش از پایان سال جاری میلادی، طی یک اقدام دیگر، باز هم نرخ بهره‌ها کاهش پیدا کند.

مقامات فدرال رزرو به دو نمونه از دوره‌های کاهش نرخ بهره در اواسط دهه 1990 اشاره می‌کنند و معتقدند که بانک مرکزی در شرایط کنونی سیاستی مشابه با آن زمان را در پیش گرفته است. طی آن دو دوره‌، فدرال رزرو برای این‌که بتواند اقتصاد را سر پا نگه دارد، نرخ بهره‌ها را تا 0/75 درصد کاهش داد.

روز جمعه، جرمی پاول در سخنان خود به این دو تجربه تاریخی اشاره کرد و اظهار داشت:

در آن زمان فدرال رزرو بهره‌ها را کاهش داد نه افزایش؛ در نتیجه بحران‌های اقتصادی پس از این اقدام، در مقایسه با استانداردهای تاریخی، از شدت کمتری برخودار بودند.

جیمز بولارد، رئیس بانک فدرال رزرو سنت لوئیس در سخنانی که روز جمعه در تلویزیون بلومبرگ مطرح کرد، با اشاره به دهه 1990، آن دو دوره کاهش نرخ بهره را الگوهایی عالی برای سیاستگذاران امروزی دانست؛ البته او در مورد شباهت‌ها و تفاوت‌هایی که از نظر حجم کار و میزان کاهش نرخ بهره در دو دوره زمانی گذشته و حال وجود دارد، صحبتی نکرد.

وی گفت: «این همان کاری است که مسئولان مربوطه در دهه 1990 انجام دادند. من نمی‌دانم که عاقبت کار ما به کجا خواهد رسید.»

فدرال رزرو تورم دو درصد را برای یک اقتصاد سالم مناسب می‌داند، ولی نرخ تورم به شکل سرسختانه‌ای از این مقدار ایده‌آل فاصله گرفته است. یکی از دلایل کاهش درصد بهره بانک مرکزی در ماه جولای، همین بود که هر چه سریع‌تر، نرخ تورم افزایش یافته و به مقدار ایده‌آل خود بازگردد.

در طول تاریخ، سیاستگذاران تلاش کرده‌اند تا با اعمال کردن نرخ بهره، از تاثیر نرخ اندک بیکاری بر رشد تورم جلوگیری کنند، ولی سخنان جرمی پاول نشان می‌دهد که محاسبات در حال تغییر است.

پاول اشاره کرد که در دهه 1990، فدرال رزرو با کاهش نرخ بهره‌ها می‌توانست بدون به هم خوردن تعادل نرخ تورم، از اشتغال حمایت کند. او در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت:

«به نظر می‌رسد که در عصر کنونی، این نرخ تورم پایین است که مشکل‌ساز است نه نرخ تورم بالا.»

منبع: نیویورک تایمز، سی‌ان‌بی‌سی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.