راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

اپلیکیشن‌های تبلیغاتی مزاحم اندرویدی بیش از هشت میلیون بار دانلود شده‌اند

یک شرکت امنیتی اعلام کرده که ده‌ها مورد از اپلیکیشن‌های تبلیغاتی مزاحم، بیش از 8 میلیون بار از گوگل پلی استور دانلود شده‌اند.

این شرکت امنیتی که ترند میکرو نام دارد، 85 اپلیکیشن مجزا را شناسایی کرده که به شکل اپلیکیشن‌های ادیت تصویر و بازی بوده‌اند و با هدف کسب درآمد، تبلیغاتی را در صفحه نمایش کاربران نشان می‌داده‌اند.

از زمان انتشار این خبر به بعد، تمامی اپلیکیشن‌های متقلب مذکور از گوگل پلی استور حذف شده‌اند.

محققان دریافتند که این اپلیکیشن‌های تقلبی، پس از راه‌اندازی دو برچسب زمانی را ثبت می‌کنند. این دو برچسب زمانی عبارتند از: زمان فعلی سیستم به عنوان «زمان نصب» و زمان شبکه به عنوان «زمان نصب شبکه».

طبق گزارش تک‌کرانچ، اسولار شو، یک مهندس واکنش به تهدیدات موبایلی در ترند میکرو، اعلام کرده است:

این اپلیکیشن‌های مزاحم تبلیغاتی، شبیه اپلیکیشن‌های تبلیغاتی معمولی نیستند. این اپلیکیشن‌ها تبلیغاتی را در صفحه نمایش می‌دهند که بستن آن‌ها کار دشواری است و همچنین از تکنیک‌های مخصوصی استفاده می‌کنند تا به راحتی قابل شناسایی نباشند.

اپلیکیشن‌های تقلبی زمان نصب را ثبت می‌کنند و سپس به مدت نیم ساعت غیرفعال باقی می‌مانند. در مرحله بعدی آیکون برنامه پنهان شده و یک میانبر در صفحه اصلی کاربر ظاهر می‌شود. در نتیجه کاربر نمی‌تواند با انتخاب این میانبر و کشیدن آن به سمت گزینه غیرفعالسازی، اپلیکیشن مذکور را از گوشی خود حذف کند. یکی از نکات مورد توجه دیگر این است که فرد متقلب می‌تواند از راه دور تبلیغات را کنترل کند.

شو عنوان کرد:

این تبلیغات به صورت تمام صفحه ظاهر می‌شوند و تنها زمانی بسته می‌شوند که کاربر مورد نظر تمامی بخش‌های تبلیغات را مشاهده کرده باشد.

ترند میکرو فهرستی از این اپلیکیشن‌های تبلیغاتی مزاحم را تهیه کرده که هر کدام، میلیون‌ها بار دانلود شده‌اند. تعدادی از اپلیکیشن‌های مذکور عبارتند از: سوپر سلفی کمرا، کاس کمرا، پاپ کمرا و وان استروک لاین پازل.

یکی از نشانه‌های اپلیکیشن‌های تبلیغاتی مزاحم این است که کاربران در بخش نظرات گوگل پلی استور، شکایت‌های زیادی را در مورد زیاد بودن تبلیغات پاپ-آپ آن‌ها مطرح می‌کنند.

منبع: PYMNTS

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.