راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

از نظر کاربران آمریکایی کدام بانک بهترین سپرده‌گذاری موبایلی را ارائه می‌دهد؟

فوربس / ران شولین / «کورنراستون ادوایزرز» به تازگی گزارش موبایل دیپوزیت بنچمارک 2020 را منتشر کرد. در این گزارش، 20 بانک برتر آمریکا بر اساس تجربه کاربری سپرده‌گذاری موبایلی معرفی شده‌اند.

بر اساس این مطالعه، طی سال گذشته میلادی، 54 درصد از مشتریان بانکداری موبایلی از قابلیت پرداخت چک اپلیکیشن بانکداری موبایلی خود استفاده کرده‌اند. علاوه بر آن، 52 درصد نیز عنوان کرده‌اند خواباندن چک به حساب یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های بانکداری موبایلی به شمار می‌رود.

رفتار مصرف‌کنندگان خدمات مالی به سرعت در حال تغییر است. فایندابتربوک.کام در سال 2013 تحقیقی انجام داده و به این نتیجه رسیده بود که تنها 8 درصد افراد معتقد بودند که خواباندن چک به حساب، جزو قابلیت‌های‌ ضروری دسته‌بندی می‌شود. بر اساس نتایج تحقیق اخیر، در حال حاضر:

  • سپرده‌گذاری از طریق تلفن همراه به یکی از اصلی‌ترین فعالیت‌های کاربران بانکداری موبایلی تبدیل شده است. در سال گذشته میلادی، 54 درصد از مشتریان خدمات بانکداری موبایلی از اپلیکیشن تلفن همراه خود برای خواباندن چک به حساب استفاده کرده‌اند. این آمار تقریبا برابر است با درصد افرادی که قبوضشان را از طریق اپلیکیشن موبایلی پرداخت کرده‌اند. تعداد کسانی که از متداول‌ترین قابلیت بانکداری موبایلی، یعنی بررسی مانده حساب استفاده کرده‌اند نیز تفاوت چندانی با درصدهای ذکر شده ندارد.
  • سپرده‌گذاری موبایلی یکی از عملیات رایج بین متولدین نسل هزاره و نسل ایکس است. دو سوم از افراد 18 الی 24 ساله شرکت‌کننده در نظرسنجی، اعلام کرده‌اند خواباندن چک به حساب از طریق تلفن همراه را به روش‌های دیگر ترجیح می‌دهند. برای افرادی که در رده سنی 25 الی 54 سال هستند، این آمار به حدود 45 درصد افت می‌کند، ولی هنوز هم می‌توان مدعی شد سپرده‌گذاری از طریق موبایل، بین این دسته از مصرف‌کنندگان نیز از محبوبیت بالایی برخوردار است.  
  • سپرده‌گذاری موبایلی فرایند کامل و بی‌عیب و نقصی نیست. نکته جالب این‌جاست که مصرف‌کنندگان جوان‌تر، در مقایسه با مشتریان مسن‌تر، به هنگام استفاده از قابلیت سپرده‌گذاری موبایلی با مشکلات بیشتری مواجه شده‌اند. در دسترس نبودن مبلغ در زمان مناسب و وجود مشکل در تهاتر چک جزو رایج‌ترین مشکلات هستند.

رتبه‌بندی پرداخت وجه موبایلی


در صدر جدول یک نام جدید به چشم می‌خورد: جی‌پی‌مورگان چیس. پیش‌تر کپتیال وان رتبه اول فهرست را به خود اختصاص داده بود، ولی جی‌پی‌مورگان چیس توانسته کپیتال وان را از جایگاه برتر پایین بکشد. طبق گزارش مذکور:

چیس از طریق ارتقای تجربه مشتری، بهبود شیوه سیاست‌گذاری، از میان برداشتن محدودیت‌ها و مهم‌تر از همه، کاهش زمان نگهداری چک، توانست جایگاه خود را در جدول ارتقا دهد.

گزارش موبایل دیپوزیت بنچمارک 2020

در جایگاه دوم، سیتی‌بانک قرار دارد که نسبت به رده‌بندی پیشین، 9 پله صعود کرده است. نقطه قوت سیتی‌بانک، پایین بودن زمان نگهداری چک و از میان برداشتن محدودیت‌های سپرده‌گذاری بوده است.

رتبه‌بندی سپرده‌گذاری موبایلی سال 2020

چشم‌انداز سپرده‌گذاری موبایلی


بر اساس تحقیق سال 2019 پرداخت‌های فدرال رزرو، تعداد پرداخت‌های چک انجام شده در ایالات متحده آمریکا، از 42.6 میلیارد مورد در سال 2000، به 14.5 میلیارد مورد در سال 2018 کاهش یافته است.

درست است که آمار پرداخت‌های مبتنی بر چک کاهش یافته، ولی 54 درصد از افراد تحت نظرسنجی عنوان کرده‌اند طی دو ماه پیش از انجام نظرسنجی، دو یا چند برگه چک کاغذی دریافت کرده‌اند.

شاید این آمار در مقایسه با گذشته کم‌تر شده باشد، ولی واقعیت این است که فراهم کردن امکان استفاده از موبایل برای خواباندن چک به حساب، مقدمات آسایش کاربران را فراهم می‌کند. دو سوم از مصرف‌کنندگان، عنصر راحتی را به عنوان مهم‌ترین عامل برای استفاده از قابلیت واریز چک از طریق اپلیکیشن موبایلی معرفی کرده‌اند. اگر بانک‌ها می‌توانستند سطح عنصر راحتی را اندازه بگیرند، سپرده‌های موبایلی رتبه بسیار بالایی دریافت می‌کردند.

منبع: Forbes

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.