پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
شرکت اپل اقدام به مسدود کردن بانکها از بازار خود کرده است. این شرکت قصد دارد که این محدودیت را از طریق ایجاد محدودیت بانکها در دسترسی به ویژگیهای اصلی دستگاههای اپل انجام دهد. این رویکرد «باغ محصور» که اپل برای نفوذ به بازار بهکار برده، به این شرکت کمک کرده که رقبا را پس بزند و سود بیشتری ایجاد کند.
هرچند که در مطالب گذشته درباره ویژگیها و قابلیتهای بانکداری گفته شده که قرار است اپل از طریق همکاری خود با گلدمنساکس آنها را اجرا کند؛ اما موضوع اصلی این است که اپلگویی برای دسترسی به باغ محصور خود، هویت را نیز اضافه کرده است. اپل با استفاده از کنترل بر هویت کاربران، فرآیند پذیرش سازمانی گلدمنساکس را فراهم کرده است.
شیوه درخواست و فعال سازی اپل کارت چندان مرسوم و عادی نیست. مصرفکنندگان میتوانند در هر زمان با باز کردن اپلیکیشنی که قبلا روی تلفن نصب شده است، برای این کارت درخواست دهند. اگر آنها میخواهند کارت فیزیکی آن را درخواست دهند، نیازی به تماس گرفتن نیست، بلکه کافیست بر پکیج این کارت روی گوشی موبایل خود ضربه بزنند. این روند، روند متفاوتی است. البته برای همه مصرفکنندگانی که تاکنون ایرپادهای اپل را به یک آیفون متصل کردهاند روند کاملا آشنایی است.
شبکههای پرداخت، هویت را بهعنوان مولفهای شناسایی کردند که در کلاهبرداری پرداخت، بسیار حیاتی است. مسترکارت مدل مشتری محور را برای هویت دیجیتال خود راهاندازی کرده است. همچنین مایکروسافت و آیبیام از توسعه هویت در پروژه لینوکس هایپرلجر ایندی، که پروژهای اختصاصی برای طرحهای توسعه هویت مجازی است، حمایت میکنند. سوال اینجاست که در صورتیکه هویت مصرفکننده همچنان در اکوسیستم اپل مسدود باشد، چگونه آیبیام، مسترکارت، مایکروسافت و بقیه شرکتها، مدل هویت دیجیتال مشتریمحور خود را به کار خواهند گرفت؟
اپل همه جنبههای اکوسیستم خود را کنترل میکند؛ کنترل سفتوسختی که از زمان ایجاد شرکت توانسته بهخوبی اجرا شود. چنین ویژگی باعث میشود که اپل به سرعت کنترل روی هویت مشتریانش را انجام دهد و از آن درآمد کسب کند. این موضوع به خوبی در راهکاری که با همکاری گلدمن ساکس پیاده کرده، مشخص است.
هرکس که از اپل انتظار داشته باشد که زیرساختهایش را باز کند تا دیگر شرکتهای مالی بتوانند فرایند تهیه مشابهی داشته باشند، خودش را گول میزند. اپل، انافسی را همچنان مسدود نگه خواهد داشت و پول درآوردن از حفاظت از هویت مصرفکنندگانش اپل را به هر شکلی افزایش میدهد.
در برابر این کار اپل، آیبیام، مسترکارت، ماکروسافت، سازمانهای مالی و شرکتهای دیگر چه پاسخی میدهند؟ اگر پاسخ و واکنش آنها قرار است تاثیری داشته باشد، پس بهتر است هرچه زودتر اتفاق افتد.
منبع: Payments Journal