راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تلگرام در مقابل فیس‌بوک / نبرد نهایی برای پیروزی در دنیای کریپتو

این روزها که بحث تحولات مالی داغ است، شرکت‌های بزرگ جهان نمی‌خواهند از قافله عقب بمانند. اپلیکیشن پیام‌رسان تلگرام، که در میان ایرانیان هم محبوبیت ویژه‌ای دارد، کوین TON خود را قصد دارد راه‌اندازی کند. این اقدام تلگرام گویی رقابتی را با شرکت پرحاشیه فیس‌بوک ایجاد می‌کند. در این مطلب سعی داریم مزایا و معایب فیس‌بوک و تلگرام را مشخص کنیم و همچنین با مقایسه این دو شرکت، ببینیم که چه کسی در رقابت در دنیای مالی جدید پیروز خواهد شد.

چندی است که فیس‌بوک با اعلام راه‌اندازی پروژه لیبرا، سروصدایی راه انداخته و جهان را تکان داده است. حتی یک سال گذشته، این ایده که یک شرکت نمادین آمریکایی بخواهد ارز دیجیتال راه‌اندازی کند یا اینکه رئیس‌جمهور وقت بخواهد درباره آن توییت کند، غیرممکن به نظر می‌رسید؛ اما حالا همه این‌ها به واقعیت تبدیل شده است.

اعلان لیبرا، انتقادهای سیاستمداران را در پی داشت، طوفانی در رسانه‌ها به پا کرد و از نظر تاثیرگذاران کریپتو، ممکن است این غول تکنولوژی 90 درصد آلتکوین‌ها را بی‌ارزش کند.

ببینید: سخت‌گیری‌های اعضای کنگره آمریکا نسبت به پروژه لیبرای فیس‌بوک / دیوید مارکوس در پاسخ به انتقادات چه گفت؟

چطور ممکن است که این پروژه کوچک کریپتو که توسط تعداد کمی برنامه‌نویس راه‌اندازی شده، بتواند نه‌تنها در برابر فیس‌بوک، بلکه مقابل غول‌های تکنولوژی و فرآیند پرداخت در جهان مانند اوبر، لیفت، پی‌پال، ویزا و مسترکارت بایستد؟

البته اگر امیدی وجود داشته باشد و شرکتی باشد که بتواند فیس‌بوک، این هیولای شبکه اجتماعی را شکست بدهد و برنده شود کسی نخواهد بود جز تلگرام.

.

اگر لیبرا کناره‌گیری کند، تلگرام دلگرمی جدید است

هرچند که فیس‌بوک 1/8 میلیارد کاربر دارد، اما تلگرام 1/7 میلیارد دلار از طریق فروش کوین اولیه به‌دست آورده است.

همه ما می‌دانیم که سابقه تلگرام در ارائه کوین کریپتو مخصوص خودش نسبت به فیس‌بوک قدیمی‌تر و تقریبا یکی دو سال پیش بود که کوین خودش با نام TON را ارائه کرد.

اگر شما عضو پیشرویی از جامعه کریپتو باشید، ممکن است با بی‌اعتنایی به برنامه تامین مالی تلگرام نگاه کرده باشید که توانست با جمع‌آوری تمام پول خود از سرمایه‌گذاران معتبر خصوصی به جای مردم، واکنش‌های شدید رگولاتوری که نسبت به ICO آن وجود داشت را برطرف کند. احتمالا هیچ کدام از شما با دقت وایت‌پیپر تلگرام را مطالعه نکردید و به جزئیات آن نپرداخته‌اید؛ پس بهتر است نگاه دقیق‌تر به آن بیندازید.

مزایا و معایب لیبرا و شبکه باز تلگرام

.

شوالیه تاریکی برمی‌خیزد

هرچه بیشتر جستجو کنید متوجه می‌شوید که گزینه‌های بسیاری برای رقابت با، لیبرا، این کابوس‌های سایبرپانک، وجود دارد. بگذارید از پاول دوروف شروع کنیم.

ببینید: پروژه کریپتو والمارت برای قانونگذاران قابل قبول‌تر از لیبرا است

دوروف، بنیانگذار دو شرکت موفق، یعنی «وی‌کی»، که مانند فیس‌بوک است و بسیار در روسیه طرفدار دارد و همچنین، تلگرام است. این بدین معناست که زمانی که دیگران نمی‌دانند چگونه پروژه رمزارز خود را جمع‌وجور کنند، او می‌داند که چطور پلتفرم‌های واقعی، کارا و قابل ارتقا بسازد.

در حال حاضر، فیس‌بوک از طرف کمیسیون تجارت فدرال، به‌دلیل به‌خطر انداختن اطلاعات کاربرانش، پنج میلیون دلار جریمه شده است. از طرف دیگر، دوروف از دادن کلیدهای رمزنگاری‌شده به دادگاه عالی روسیه خودداری کرد و مطابق دستور آنها عمل نکرد. این اقدام او همانند شرکت‌های آمریکایی مانند اپل است که در برابر حفظ حریم خصوصی سفت‌وسخت ایستاده‌اند. پس از درخواست دادگاه عالی روسیه برای دادن اطلاعات، تلگرام را از اپ‌استور برداشتند. زمانی که زاکربرگ، به‌عنوان یک مدل کسب‌وکاری شرکت خود را بر پایه نظارت قرار داد، دوروف شرکت خود را بر اساس حفظ حریم خصوصی ساخت.

اگر شما به‌طور سطحی خلاصه وایت‌پیپر تلگرام (شبکه باز تلگرام یا TON) را خوانده باشید، احتمالا نمی‌دانید که دوروف در این راه تنها نیست. گروهی از نوابغ ریاضی و برنامه‌نویسان حرفه‌ای همراه او هستند که در کودکی برنامه می‌نوشتند و در المپیاد ریاضی بین‌المللی، مدال طلا برده‌اند. یکی از اعضای این تیم، نیکولای دوروف، برادر خودش و مدیر ارشد تکنولوژی تلگرام است. او در سن هشت‌سالگی، معادلات توان سوم حل می‌کرد و از 9 سالگی برنامه‌نویسی را شروع کرد و اولین سیستم‌عامل خود را در سن 13 سالگی به زبان اسمبلی نوشت.

همچنین نیکولای دوروف، وایت‌پیپرهای فنی جامع و طولانی‌تری نوشته که شامل 132 صفحه است. این حجم خروجی برای پلتفرم شبکه باز تلگرام، زیاد، پیچیده و مستلزم مهارت بسیار است. بااین‌حال، برخی از افراد، امکان رفع همه مشکلات کریپتو توسط این وایت‌پیپر را خیال‌پردازی علمی- تخیلی دانسته‌اند.

تلگرام، بارها برای انتخاب معماری خود بارها مورد انتقاد قرارگرفته است. حتی ویلیام تورتون از شرکت گیزمودو، مقاله‌ای با عنوان «چرا باید استفاده از تلگرام را همین حالا متوقف کنید» نوشته است. محتوای این مقاله این است که تلگرام را ملزم می‌کند تا به‌جای رمزگذاری end-to-end به‌صورت پیش‌فرض، از رمزگذاری سرور به مشتری استفاده کند. هرچند که تلگرام از انتخاب معماری خود حمایت می‌کند، زیرا با گذاشتن گزینه چت مخفی برای کاربران، انتخاب خوبی فراهم کرده است. بااین‌حال، این روزها انتقادات علیه این شرکت ادامه دارد.

همچنین برخی هم وایت‌پیپر تلگرام را چیزی جز یک مشت کاغذ بیهوده و واژه صرفا باب روز نمی‌دانند.

اما اگر این وایت‌پیپر را با دقت بخوانید، متوجه خواهید شد که اگر تلگرام، حتی یک‌چهارم از آن را منتشر کند، می‌تواند تحول بزرگی ایجاد کند.

اگر این پروژه اجرا شود، TON تلگرام می‌تواند مسائل مربوط به مقیاس‌گذاری، ذخیره‌سازی و هویت غیرمتمرکز و همچنین، حفاظت از پلتفرم در برابر حملات مداوم قدرت‌های خصمانه محافظت می‌کند.

در این میان، فقط افرادی رنج می‌برند که قصد ندارند این تکنولوژی را بپذیرند. آنها ازنظر خودشان، دانشمند و همه‌فن‌حریف هستند و فکر می‌کنند جز خودشان، دیگران ایده جالب ارزشمندی ندارند.

این شرکت به دنبال راه‌اندازی سیستم تقسیم‌بندی شده و مقیاس‌پذیر است که علاوه بر پول، پیام‌های رمزگذاری شده و یک مجموعه‌ای از استیکرها را دریافت و ارسال می‌کند که شکلک‌های پیام‌رسان واتساپ مانند کد اسکی به نظر برسند. این شرکت می‌خواهد همه این کارها را در حالی انجام دهد که ذخیره رمزگذاری شده همتابه‌همتای قوی برای اسناد مهم شما فراهم می‌کند و حتی شبکه‌های خصوصی مجازی غیر متمرکزشده را می‌پذیرد.

اخیرا فیس‌بوک درگیر فشارها و مجازات سیاستمداران و دولت‌های آشفته‌ای قرارگرفته است و آنها بر اساس قوانین حفظ مشتری و مبارزه با پولشویی، مستقیما می‌گویند که درباره کیف پول لیبرا نگران هستند، چراکه می‌توان از آن برای عملیات تروریستی استفاده شود. زمانی که فیس‌بوک درگیر این مسائل است، تیم تلگرام همانند همان کاری که ساتوشی ناکاموتو برای بیت‌کوین کرد، هوشمندانه خارج از کانون توجه قرار گرفته است.

ببینید: آیا ترامپ می‌خواهد و می‌تواند بیت‌کوین را ممنوع کند؟

اگر شما می‌خواهید پلتفرمی را در آرامش و بدون حاشیه ایجاد کنید، بهتر است کار خود را به‌صورت محرمانه انجام دهید، بدون اینکه توجه سیاستمداران را جلب کنید.

دولت‌ها دوست دارند که برای رسیدن به منافع خود، جلوی یکسری از مشکلات را بگیرند. اگر شما این میدان را برای آنها ایجاد نکنید، دولت‌ها جای دیگری برای اعمال ضربه و تحمیل قدرتشان نخواهند داشت.

ببینید: طرح پیشنهادی آمریکا در خصوص ممنوعیت ارائه خدمات مالی و ارزهای دیجیتال توسط شرکت‌های بزرگ فناوری

آیا تلگرام قادر است که در آینده، پلتفرم حقیقی برای تجارت الکترونیک و کاربردهای غیرمتمرکز راه‌اندازی کند؟ آیا می‌تواند در برابر نیروهای بزرگی که پشت ارز دیجیتال نوظهور فیس‌بوک و اربابان تجارت الکترونیک که از آن پشتیبانی می‌کنند، مقاومت داشته باشد؟

سوالات بسیاری از این قبیل وجود دارد. زیرا ممکن است پلتفرم‌هایی که برنده امروز هستند، درنهایت کنترل بخش عظیمی از اقتصاد دنیا را در دست بگیرند و قادر خواهند بود که مردم، شرکت‌ها و کشورها را بسازند و بشکنند. بنابراین باوجود همه این احتمال‌ها، ممکن است جنگی درراه باشد.

.

مرد میان گود

برای برنده شدن، باید قهرمان بود.

قدرت نگهبانان قدیمی جهان تقریبا مطلق است. دولت‌ها پول چاپ می‌کنند و چاپ پول، قدرت بسیاری دارد.

برای شکست دادن این قدرت، شما باید پلتفرم مناسبی بسازید که برای استفاده آسان باشد، به‌طور گسترده توازن ایجاد کند و از بین نرود. این پلتفرم باید همه ویژگی‌های سیستم مالی قدیمی و جدید را داشته باشد که هیچکس در برابر پذیرش آن، بهانه نداشته باشد. همچنین این پلتفرم باید به‌راحتی در کسب‌وکارها و بین مردم وارد شود و تا جایی رشد کند که شکست نخورد.

نسل سرمایه‌داری نظارتی پیش روی ماست و هرروز قدرتمندتر می‌شود و حک اژدهایی را دارد که جهان را خواهد بلعید.

فیس‌بوک، سر این اژدهاست. اگر این اژدها شکست بخورد، شانسی برای تلگرام ایجاد می‌شود.

هرچند که لیبرا این قدرت را دارد که بتواند به‌سرعت از بین 1/7 میلیارد کاربر فیس‌بوک، پذیرندگانی را داشته باشد، اما از طرف دیگر، 200 میلیون کاربر تلگرام نیز در حال افزایش هستند.

حتی باوجود کاربران کمی که تلگرام نسبت به فیس‌بوک دارد، ولی یک مزیت عمده دارد: خیلی از کاربران فیس‌بوک، از ژتون کازینو بیت‌کوینی خبر ندارند. به‌عبارت‌دیگر، تلگرام به خاطر جامعه پر جنب و جوش و فنی خود شناخته‌شده است. در این جامعه، ازجمله بسیاری از افراد حوزه کریپتو وجود دارند که میزبان گروه‌های کاربری تلگرام هستند و کسب‌وکار روزمره خود را در آنجا انجام می‌دهند.

این به‌این معنی است که اگر TON، کوین‌های زیادی در کیف پول تلگرامی خود قرار بدهد احتمالا درصد زیادی از کاربران می‌دانند که آن پول را چگونه خرج، ذخیره و ارسال کنند، درحالی‌که کاربران فیس‌بوک مرتبا به خطوط پشتیبانی زنگ می‌زنند، چون نمی‌دانند چگونه پسوردشان را روی کلید خصوصی خود بازیابی کنند.

البته این بدان معنا نیست که تیم تلگرام، از همه نظر کامل است. تلگرام نیز با انتقادات شدیدی روبه‌رو شده است و وایت‌پیپرش ادعای انجام قابلیت‌های زیادی دارد بدون اینکه به مردم درباره چگونگی انجام کار را بگوید. علاوه بر این تیم تلگرام از زمان ICO بزرگ خود، اغلب هیچ اطلاعاتی منتشر نکرده است. یک نسخه بتا خصوصی دیگر هم وجود دارد که هم‌اکنون برای اکثریت مردم مسدود است. هرچند که درنهایت، این پروژه حتی برای تیم بااستعداد که سرمایه زیادی در دست دارند نیز بلندپروازانه به نظر می‌رسد.

همچنین تلگرام زمان آنچنان زیادی ندارد. اگر این تیم بخواهد موفق شود، لازم است بیشتر تلاش‌ کند. با ریسک بالایی که این پروژه دارد، در صورت عدم موفقیت، ضرر زیادی متحمل خواهند شد. مردم بلافاصله تصمیم می‌گیرند که برای راحتی خود، حریم خصوصی را به خطر اندازند. رویای اصلی خود حاکمیتی کریپتو به آرامی کمرنگ می‌شود و به کابوسی تبدیل می‌شود که در آن بلاکچین‌ها، حریم خصوصی فراهم نمی‌کنند، بلکه بیشتر نظارت کلی بر مقیاس جدید ارائه می‌دهند.

ابزارهای تجزیه و تحلیل بلاکچین، تراکنش‌ها را با دقت بررسی می‌کنند و کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC)، به دنبال تیم و ابزارهایی برای تجزیه‌وتحلیل بلاکچین است. در این میان، فیس‌بوک با خشنودی اطلاعات ما را ساده و شفاف در اختیار واسطه‌ها می‌گذارد.

انقلاب ایده‌آل کریپتو توسط ساتوشی آغاز شده است. همیشه در تحولات سادگی نیز وجود دارد. دیوانگی است که در برابر رقبایی که جای پایشان سفت و محکم است رقابت کنید. پادشاهان جهان برای مبارزه، پول، اسلحه و ابزار قانون دارند و به هر قیمتی از آنها برای حفاظت قدرت و سلطه شرکتشان استفاده می‌کنند.

اما برخی از تحولات بالاخره راهی برای رسیدن به هدفشان پیدا خواهند کرد.

منبع: Cointelegraph

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.